Rezistenta la Schimbare

Cuprins proiect Cum descarc?

1. Managementul schimbarii si schimbarea organizationala
1.1 Managementul schimbarii
1.2 Conceptul de schimbare organizationala si etapele schimbarii organizationale
1.3 Atitudinea fata de schimbare
2. Rezistenta la schimbare
2.1 Ce inseamna rezistenta la schimbare
2.2 Sursele rezistentei la schimbare
3. Studiu de caz


Extras din proiect Cum descarc?

1.1 Managementul schimbarii 
Managementul schimbarii nu este, in principiu, ceva cu totul nou, ci o noua forma de iluminare a schimbarii sau de modificare a centrului sau de greutate. Schimbari au existat si in trecut si vor exista intotdeauna, doar ca in prezent conceptul managementul schimbarii (,,change management") impune acordarea unei valori superioare derularii efective a schimbarii precum si analizei consecintelor asociate acesteia. Conceptul ,,managementul schimbarii" cauta sa remodeleze gandirea managerilor, de la acea orientare pur economica axata pe goana dupa profit la noi dimensiuni valorice de tip social (de exemplu motivatia si satisfactia angajatilor) sau ecologice (de exemplu aspecte de mediu).
Complexitatea noului mediu concurential nu mai poate fi monitorizata numai prin cifre asociate factorilor care influenteaza activitatea unei organizatii. Factorii economici trebuie complectati de alti factori care determina multimea si satisfactia angajatilor.
Managementul schimbarii promoveaza aceasta teorie a conducerii schimbarii spre noi dimensiuni. In economia intreprinderii, prin ,,managementul schimbarii" se intelege elaborarea, administrarea si evaluarea sistematica a schimbarilor intr-o intreprindere. Schimbarile pot lua forma unor noutati, adaptari, imbunatatiri, precum si a eliminarii greselilor din trecut. Managementul schimbarii cuprinde astfel controlul schimbarii in intreprindere precum si adaptarea flexibila a unei intreprinderi la schimbarile continue.
Principalele premise ale managementului schimbarii au in vedere:
o mentinerea unui control maxim posibil asupra situatiei existente, prin anticiparea schimbarii si pregatirea unui set de reactii;
o implicarea, pe cat posibil, in luarea deciziilor, a celor care vor fi afectati de schimbare;
o acceptarea ideii ca unele aspecte ale schimbarii vor fi neplacute si incercarea de a reduce efectele acestora asupra indivizilor si asupra organizatiei.
O alta premisa a managementului schimbarii se bazeaza pe afirmatia ,,top down for targets, bottom up for how to do it", conform careia schimbarile ar trebui sa fie promovate de managementul de varf si sa fie implementate incepand cu nivelele ierarhice inferioare.
Modelul managementului schimbarii prezinta ca si orice alt model managerial atat avantaje, cat si dezavantaje. De pilda, daca se doreste achizitionarea unei noi masini, aceasta va putea inlocui munca fizica a cinci persoane, schimbare care genereaza pe de o parte un profit pentru societate ca urmare a reducerii costurilor salariale, dar si o intensificare a conflictelor sociale si o anumita crestere a costurilor pentru monitorizarea acestora. Astfel, orice schimbare trebuie analizata atat din perspectiva eficacitatii, cat si a eficientei. In general, eficacitatea manageriala se refera la gradul de atingere de catre management a obiectivelor organizatiei ca urmare a utilizarii resurselor acesteia. Cu cat o organizatie se apropie mai mult de obiectivele sale se considera ca managementul acesteia este mai eficace. Daca se doreste sa fie analizata eficienta manageriala se determina gradul in care resursele organizatiei contribuie la cresterea productivitatii. O eficienta ridicata este obtinuta in situatia in care o pondere ridicata a resurselor contribuie la cresterea productivitatii. Interesant este faptul ca managementul poate fi eficace, dar in acelasi timp ineficient, situatie care apare atunci cand cererea pentru anumite produse finite este atat de mare (de exemplu: situatia de monopol) incat managementul poate obtine un pret ridicat pentru acestea si acopera costurile ineficiente.
Prin analiza duala a managementului in baza celor doua dimensiuni eficacitatea si eficienta se obtine matricea din fig.1.
Figura nr.1
Obtinerea de avantaj competitiv pe piata viitorului presupune valorificarea noilor factori strategici de succes, atat eficienta si eficacitatea manageriala, cat si solidaritatea, corectitudinea si evitarea degradarii mediului.
Eficacitatea si eficienta trebuie sa fie completate de solidaritate care presupune reunirea intereselor individuale in vederea cresterii coeziunii in cadrul organizatiei si chiar reunirea fortelor diferitelor organizatii in cadrul unei asociatii de organizatii in vederea promovarii intereselor acesteia.
Solidaritatea este asigurata prin corectitudine, adica prin respectarea drepturilor fiecarui angajat, cresterea sigurantei locului de munca, plata corecta si la timp a salariilor, acordarea concediului de odihna precum si prin respectarea drepturilor fiecarei organizatii partenere.
Ultimul factor strategic si anume evitarea degradarii mediului in urma activitatilor economice ramane in continuare o viziune. Ca deschizator de drumuri al Reengineering-ului, James Champy, a vazut in lipsa dispozitiei de schimbare a top-managementului, unul din principalii factori de retineri.
1.2 Conceptul de schimbare organizationala si etapele schimbarii organizationale
Analiza schimbarii organizationale a fost abordata de mai bine de un secol, de mai multi teoreticieni si observatori ai intreprinderii si ai mutatiilor capitalismului modern pana la teoreticienii si practicienii contemporani ai organizarii muncii.
Exista o intreaga literatura dedicata schimbarii organizationale. Unele teorii au incercat sa explice schimbarea prin raportare la stabilitate, definind schimbarea ca o stare de instabilitate tranzitorie ce intrerupe un echilibru, de altfel, stabil (Lewin, 1958). Alte modele explicative au incercat sa analizeze schimbarea prin diferentierea intre trei niveluri la care pot fi identificate fortele ce o genereaza. Astfel, la nivelul mediului, exista fortele macrorevolutionare ale schimbarii, ce apar din comportamentul altor organizatii. La nivel organizational, fortele microrevolutionare ale schimbarii sunt determinate de insesi ciclurile de viata organizationale iar la nivel individual, fortele politice ale schimbarii apar din luptele pentru putere si control (Kanter, Stein si Jick, 1992).
In principiu, proiectarea organizationala se refera la conceperea si aplicarea acelei structuri organizationale considerate ca optima pentru atingerea performantelor programate intr-un mediu dat si este menita a imbunatati functionarea organizatiilor, astfel incat sa devina "mai eficiente, mai umane, mai rationale, mai distractive, mai folositoare societatii, mai profitabile pentru proprietari, mai satisfacatoare pentru membri, mai supuse conducerii strategice, mai democratice, mai stabile, mai flexibile sau lucruri de genul acesta" (Starbuck si Nystrom, 1981). Este destul de dificil sa se indeplineasca toate aceste cerinte deoarece proiectarea organizationala este dublu orientata, atat catre structura de organizare cat si catre mediul in care organizatia urmeaza sa functioneze. Pe langa aceasta, structurile organizationale proiectate intr-o forma sau alta nu sunt niciodata permanente. Pe masura ce anumite caracteristici ajung sa fie cunoscute, se pot face ajustari si reajustari. Pe de alta parte, luand in consideratie dinamica mediului, problema proiectarii organizationale atrage dupa sine, problema reproiectarii sau reorganizarii unei structuri in functie de noile cerinte, conditii sau presiuni.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rezistenta la Schimbare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!