Serviciul de Furnizare a Energiei Electrice Romania Si Elvetia

Cuprins proiect Cum descarc?

I. Introducere
II. Furnizarea energiei electrice in Romania
II.1 Cadrul legal
II.2 Cadrul institutional
II.3 Modalitatea de gestiune
II.4 Sistemul de management
II.5 Modalitatea de finantare
III. Furnizarea energiei electrice in Elvetia
III.1 Cadrul legal
III.2 Cadrul institutional
III.3 Modalitatea de finantare
III.4 Managementul calitatii
IV. Analiza energiei electrice in Romania
V. Analiza energiei electrice in Elvetia
VI. Recomandari pentru furnizarea energiei electrice din Romania


Extras din proiect Cum descarc?

I. Introducere
,,Pentru lumea moderna, electricitatea este un produs vital, reprezentand factorul cheie in procesul industrializarii si motorul cresterii si dezvoltarii economice". 1
Asigurarea cu energie electrica a consumatorilor (fie ei casnici, mari sau mici) este un serviciu public, care cade in sarcina administratiei locale. 
Autoritatile publice alese sunt responsabile in fata cetatenilor cu privire la modul in care gestioneaza energia, sub orice forma. 
Rolul de protectorat al cetateanului consumator, asumat de puterea publica, este evident in special sub doua aspecte:
- dreptul cetateanului consumator de a primi serviciul solicitat;
- dreptul cetateanului consumator la echitate tarifara.
Furnizorul are obligatia de a livra energia electrica la parametrii -frecventa si tensiune -normali de functionare a Sistemului Energetic National, potrivit clauzelor contractuale, si de a asigura continuitatea in alimentare la marii consumatori, in limitele nivelului de siguranta inscris in contract. El are deasemenea obligatia de a presta serviciul in mod nediscriminatoriu. 
Productia de energie electrica in Romania a fost de aproximativ 64,7 TWh in anul 2008. carbunele este principala sursa pentru producerea energiei, cu o pondere de 42,5%. Pe locul 2 s-au plasat sursele hidro, cu un procent de 26,4% iar energia din surse nucleare a avansat pe locul 3, cu o pondere de 17,3%.
In anul 2006, productia a fost de 62 TWh . Piata romaneasca de energie electrica este estimate la 1,75 mld euro.
Exportul de energie electrica al Romaniei a fost de 3 TWh in anul 2006 si 4 TWh in 2005. Importurile de energie electrica au fost de 2,3 TWh.
II. Furnizarea energiei electrice in Romania
II.1 Cadrul legal
Stabilirea unei piete interne a energiei electrice a fost reglementata prin Directiva semnata de ministrii energiei din tarile membre ale Uniunii Europene, la 20 iunie 1996, la Luxemburg. Crearea pietei interne a energiei electrice este importanta mai ales pentru cresterea eficientei producerii de energie electrica si intarirea sigurantei de alimentare a Uniunii Europene. In acest mod, toti consumatorii vor putea cumpara energie in conditii egale, evitandu-se distorsionarea competitiei in industriile utilizatoare. 
Crearea pietei energiei electrice in Europa va favoriza interconectarea sistemelor energetice. Relatiile care se stabilesc in cadrul pietei energiei sunt, inainte de toate, relatii economice si sunt guvernate de legislatia economica generala din fiecare tara. Pe de alta parte, caracterul specific al acestor relatii a impus necesitatea unor reglementari speciale. 
Pentru furnizorul de energie, decurge obligatia de a presta serviciul in mod nediscriminatoriu si in conditii reglementate. Autoritatea de reglementare poate fi puterea publica insasi, sau o agentie specializata, aflata mai mult sau mai putin sub controlul puterii publice (Leca A. s.a., 1997).
In ,,cartea alba" a propunerilor de privatizare a sistemelor energetice din Anglia si Tara Galilor, se sublinia faptul ca:
- Trebuie avute in vedere, in primul rand, interesele consumatorilor;
- Concurenta este garantia cea mai buna pentru interesele consumatorilor;
- Legislatia trebuie sa aiba in vedere protejarea consumatorilor, incurajarea concurentei, o buna politica a preturilor;
- Siguranta alimentarii cu energie electrica trebuie sa aiba prioritate in decizii;
- Guvernul nu trebuie sa se amestece in afacerile comerciale ale societatilor din domeniul energiei.
Aceste principii au fost inscrise in Legea Energiei Electrice din anul 1989.
Pe primul nivel ierarhic in legislatia oricarei tari se afla Constitutia. Fara indoiala, prevederile Constitutiei influenteaza viitoarele initiative legislative. Constitutia este legea fundamentala, cu forta juridica cea mai mare, avand influente asupra legislatiei specifice sectorului energetic. De exemplu, articolul 134 din Constitutia Romaniei prevede ca ,,bogatiile de orice natura ale subsolului, caile de comunicatie, spatiul aerian, apele cu potential energetic valorificabil si acele care pot fi folosite in interes public, plajele, marea teritoriala, resursele zonei economice si ale platoului continental, precum si alte bunuri stabilite de lege, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice". Constitutia prevede obligatia statului de a asigura: exploatarea resurselor naturale in concordanta cu interesul national, refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea echilibrului ecologic; crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii.
In Romania, din anul 1993 a intrat in vigoare noul ,,Regulament pentru furnizarea si utilizarea energiei electrice" (HG nr.236/1993). Prevederile acestui regulament se refera la: 
- Contractarea energiei electrice
- Realizarea instalatiilor de alimentare si utilizare
- Delimitarea instalatiilor intre furnizor si consumator
- Conditiile tehnice si organizatorice referitoare la functionarea instalatiilor de alimentare si utilizare
- Drepturile si obligatiile furnizorilor si consumatorilor
- Intreruperile si limitarile in furnizarea energiei
- Plata energiei furnizate (principii de tarifare, echipamente de masurare, facturarea si incasarea contravalorii energiei livrate).
Integrarea sectorului energetic in structurile europene presupune ca pornind de la volumul, structura si calitatea potentialului existent de resurse energetice si energie si prin valorificarea tuturor oportunitatilor disponibile, sa se realizeze adaptarea treptata la reglementarile comunitare prevazute pentru acest domeniu (Russu C. s.a., 1996). Viteza armonizarii legislatiei energiei din Romania cu cea din Uniunea Europeana este determinata de viteza de ansamblu a reformei legislative din tara noastra. Ratificarea Tratatului Cartei Energiei si a Protocolului Cartei Energiei privind eficienta energetica si aspectele legate de mediu s-a realizat prin promulgarea Legii nr.14 din 3 februarie 1997. Tratatul Cartei Energiei este structurat pe patru parti ce cuprind 25 de articole. Un interes deosebit pentru abordarea problematicii tarifarii energiei electrice il prezinta articolele privind concurenta (art.6) si protectia mediului (art.19). Astfel , tratatul prevede ca fiecare parte contractanta trebuie sa depuna toate eforturile pentru eliminarea distorsiunilor pietei si a barierelor ce stau in calea promovarii competitiei. De asemenea, se recomanda minimizarea, intr-o maniera eficienta din punct de vedere economic (cost effective)1, a impactului negativ asupra mediului inconjurator2, cu respectarea principiului ,,Precautiei" si a principiului ,,Poluatorul plateste". In acest sens, prin Carta Energiei se impune:


Fisiere in arhiva (1):

  • Serviciul de Furnizare a Energiei Electrice Romania Si Elvetia.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!