Strategia și Managementul Strategic al Firmei

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 5723
Mărime: 160.49KB (arhivat)
Publicat de: Panagachie Banu
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Doina Popescu

Extras din proiect

Conceptele de strategie, management strategic şi politică a organizaţiei

Strategia şi principalele sale caracteristici

Prin strategie se desemnează ansamblul obiectivelor majore ale organizaţiei pe termen lung, principalele modalităţi de realizare, împreună cu resursele alocate, în vederea obţinerii avantajului competitiv potrivit misiunii organizaţiei.

Din această definiţie a strategiei rezultă trăsăturile sale definitorii, obligatorii de întrunit:

-întotdeauna strategia are în vedere, în mod explicit şi implicit, realizarea unor scopuri bine precizate, specificate sub formă de misiune şi obiective. Obiectivele reprezintă fundamentul motivaţional şi acţional al strategiei, calitatea lor fiind determinantă pentru performanţele viitoare ale organizaţiei.

-strategia vizează perioade viitoare din viaţa firmei, cel mai adesea 3-5 ani. De aici, şi gradul ridicat de risc şi incertitudine ce-i este asociat, cu toată gama consecinţelor în procesul operaţionalizării.

-sfera de cuprindere a strategiei este organizaţia în ansamblul sau - cel mai adesea - sau părţi importante ale acesteia. Chiar şi atunci când se referă direct doar la anumite domenii - tehnic sau comercial, de exemplu - ea are la bază, de regulă, luarea în considerare a problemelor de ansamblu ale organizaţiei.

-conţinutul strategiei se rezumă la elementele esenţiale, concentrându-se asupra evoluţiilor majore ale organizaţiei, indiferent că acestea reprezintă sau nu schimbări faţă de perioada anterioară. Fireşte, cel mai adesea, prin strategie se prevăd mutaţii tehnologice, comerciale, financiare, manageriale etc., de natură să asigure supravieţuirea şi dezvoltarea organizaţiei.

-strategia se bazează pe abordarea corelativă a organizaţiei şi mediului în care îşi desfăşoară activitatea. Prevederile strategiei au în vedere, în bună măsură, realizarea unei interfeţe cât mai eficace între organizaţie şi mediu, reflectată în performanţele organizaţiei.

-indiferent dacă managerii ce o elaborează sunt conştienţi sau nu, strategia reflectă, într-o anumită măsură, interesele cel puţin ale unei părţi a stakeholderilor. Conţinutul strategiei reflectă interesele proprietarului, managerilor, salariaţilor, clienţilor sau furnizorilor. Cu cât această reflectare este mai cuprinzătoare şi mai puternică, cu atât şansele de operaţionalizare cu succes ale strategiei sunt mai mari.

-prin strategie se are în vedere prefigurarea unui comportament competitiv pentru organizatie pe termen lung, ţinând cont atât de cultura firmei, cât şi de evoluţiile contextuale. Aceasta reflectă cultura organizaţiei, care se exprimă prin atitudinile, comportamentele, sistemul de convingeri, ataşamentele, aspiraţiile şi valorile executanţilor şi managerilor, manifestate în procesele de muncă. O strategie performantă proiectează un anumit comportament, care reflectă cultura organizaţiei într-o abordare ameliorativă.

-obţinerea unei sinergii cât mai mari constituie întotdeauna, aşa cum a precizat pentru prima dată Igor Ansoff, scopul demersului de elaborare a strategiei. Expresia sa economică o constituie generarea unei valori adăugate cât mai substanţiale, recunoscută prin cumpărare de către clienţii firmei.

-prin modul cum este concepută strategia este necesar sa aibă în vedere şi să favorizeze desfăşurarea unui intens proces de învaţare organizaţională. Prin aceasta, se desemnează nu numai însusirea de noi cunostinte de catre salariatii unei organizatii, dar si transformarea lor în noi abilităţi care se reflectă în comportamentele şi acţiunile lor. Învaţarea organizaţională are în vedere - aspect esenţial în planul implementării strategiei - capacitatea organizatiei de a sesiza schimbarile în mediul în care opereazasi de a răspunde lor. Referindu-se la aceste aspecte, Th. Kochan şi M.Useen afirmau ca ritmul de învaţare al organizaţiei este singurul care susţine menţinerea avantajului competitiv pe termen lung.

-la baza abordării strategiei se află principiul echifinalităţii. Potrivit acestuia, există mai multe modalităţi sau combinaţii de resurse şi acţiuni, prin care se poate asigura atingerea unui anumit obiectiv. În consecinţă, atât în elaborarea, cât şi în implementarea strategiei, nu trebuie absolutizată o singură combinaţie. În funcţie de variabilele endogene şi exogene implicate, se poate folosi una din mai multele combinaţii eficace, prin care se realizează avantajul competitiv.

-strategia este un rezultat al negocierii explicite sau implicite a stakeholderilor. Se recomandă o negociere distributivă, bazată pe descoperirea de multidimensiuni, care să nu fie complet opuse. Ca urmare, se abandonează negocierea de tip câştig - pierdere, generatoare de conflicte latente sau deschise, şi se trece la negocierea de tip câştig-câştig, în care ambele părţi implicate câştigă câte ceva. Pe această bază se faciliteazăa armonizarea intereselor părtilor implicate, favorizând dezvoltarea unei culturi şi a unui sistem relaţional, propice obţinerii de performanţe ridicate pe termen lung.

-în firmele contemporane, chiar şi în cele de mici dimensiuni, strategia are, de regulă, un caracter formalizat, îmbrăcând forma unui plan. Frecvent, acesta este un „business plan”, mai ales în întreprinderile mici. În schimb, în marile corporaţii, strategiile au, de regulă, forma unor planuri sau programe pe termen lung, ale căror componente, proceduri şi mecanisme de elaborare şi implementare sunt bine precizate. O atare abordare este - aşa cum subliniau Peters si Waterman în best-sellerul „În Search of Excellence” - definitorie pentru companiile competitive din SUA, cum ar fi IBM, General Motors etc.

-obţinerea avantajului competitiv, referitor esenţialmente la costul sau calitatea produsului, constituie scopul principal al elaborării strategiei organizaţiei şi criteriul cel mai important de evaluare a calităţii sale. O strategie care nu vizează şi asigură obţinerea avantajului competitiv nu prezintă, în fapt, utilitate pentru organizaţia respectivă.

Preview document

Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 1
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 2
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 3
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 4
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 5
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 6
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 7
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 8
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 9
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 10
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 11
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 12
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 13
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 14
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 15
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 16
Strategia și Managementul Strategic al Firmei - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Strategia si Managementul Strategic al Firmei.doc

Alții au mai descărcat și

Segmentarea Strategică

CapI. Segmentarea strategică – noțiuni generale (Gheorghe Cârstea, Vasile Deac, Ion Popa, Simona Podgoreanu – ”Analiza strategic a mediului...

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Analiza strategică a mediului concurențial al firmei Aegon România

INTRODUCERE Atât în trecut, cât mai ales în actualele condiții - de recesiune economică - manageri din numeroase organizații afirmă că...

Strategii la SC Petrom SA

CAPITOLUL I STRATEGIA ŞI MANAGEMENTUL STRATEGIC AL FIRMEI I.1. CONCEPTELE DE STRATEGIE SI MANAGEMENT STRATEGIC AL ORGANIZATIEI În conceperea şi...

Simulare decizională privind managementul strategic al firmei Selca SA

CAPITOLUL I PREZENTAREA DATELOR SIMULĂRII DECIZIONALE 1.1. Prezentare generală a S.C. SELCA S.A. S.C. SELCA S.A. Piteşti a ales performanţa,...

Simulare Decizională Privind Managementul Strategic al Firmei

CAPITOLUL I PREZENTAREA DATELOR SIMULĂRII DECIZIONALE A. Prezentare generală a S.C. ZEUS S.A. Fondată în 1994, S.C. ZEUS S.A. Piteşti a ales...

Strategia și Managementul Strategic al Firmei SC Petrom SA

I.1. Conceptele de strategie si management strategic al organizatiei strategia vizează perioade viitoare din viaţa firmei, cel mai adesea 3-5 ani...

Strategia și Managementul Strategic al Firmei

1. Ce este strategia ? In conceperea si fundamentarea activitatilor firmelor un rol esential il au strategiile si politicile, elaborate de catre...

Traiectorii de succes în strategia firmei IOR SA prin aplicarea managementului schimbării

INTRODUCERE Schimbarea este termenul care în momentul de faţă penetrează toate sferele activităţilor economico-sociale făcând obiectul de bază al...

Simulare decizională privind managementul strategic al firmei la SC Bispan Junior O2

CAPITOLUL I PREZENTAREA GENERALĂ A SOCIETĂŢII „BISPAN JUNIOR 02” Societatea comerciala Bispan Junior 02 SRL este persoană juridică romană cu...

Ai nevoie de altceva?