Studiu de Caz - Fondurile Europene in Romania

Cuprins proiect Cum descarc?

CAP I. IMPACTUL MACROECONOMIC AL FONDURILOR STRUCTURALE SI DE COEZIUNE
1. Metodologia de estimare a impactului politicii de coeziune
- Structura generala a modelului
- Mecanisme de transmitere a politicii de coeziune
- Agregarea fondurilor
2. Planificarea FSC 2007-2013
3. Sistemul de simulare a impactului politicilor
4. Rezultatele simularilor
CAP. II. PERSPECTIVE MACROECONOMICE 2007-2013
1. Produsul intern brut pe elemente de utilizare
2. Produsul intern brut pe ramuri
3. Forta de munca
CAP. III FONDURILE EUROPENE IN ROMANIA
1. Programul ISPA
- Obiective generale
- Mediu
- Transport
- Asistenta tehnica
2. Programul SAPARD
3. Pogramul PHARE
- Obiective
CAP. IV ABSORBTIA FONDURILOR IN ROMANIA
1. Graficul Absorbtiei Fondurilor Europene in Romania
2. Graficul Absorbtiei Fondurilor Europene in tarile vecine
3. Graficul gradului de contractare a fondurilor
4. Situatia proiectelor.


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
Politica de dezvoltare regionala este una din politicile cele mai importante si cele mai complexeale Uniunii Europene, statut ce decurge din faptul ca, prin obiectivul sau de reducere a disparitatilor economice si sociale existente intre diversele regiuni ale Europei, actioneaza asupra unor domenii semnificative pentru dezvoltare, precum cresterea economica si sectorul IMM, transporturile, agricultura, dezvoltarea urbana, protectia mediului, ocuparea si formarea profesionala, educatia, egalitatea de gen etc. Conceputa ca o politica a solidaritatii la nivel european, politica regionala se bazeaza in principal pe solidaritate financiara, adica pe redistribuirea unei parti din bugetul comunitar realizat prin contributia Statelor Membre catre regiunile si grupurile sociale mai putin prospere (pentru perioada 2000-2006, suma aferenta reprezinta aproximativ o treime din bugetul UE2). De fapt, se poate spune ca politica de dezvoltare regionala are un pronuntat caracter instrumental, iar prin fondurile sale de solidaritate (Fondul de coeziune, Fondurile structurale, Fondul de solidaritate) contribuie la finantarea altor politici sectoriale - cum ar fi politica agricola, politica sociala, politica de protectie a mediului. In plus, politica regionala este corelata si cu politica de extindere a Uniunii Europene, prin crearea fondurilor speciale de pre-aderare Phare (fond de sprijin pentru reconstructia economica), ISPA (instrument al politicilor structurale, ce prefigureaza Fondul de coeziune) si SAPARD (program special pentru agricultura) la care au acces tarile in curs de aderare si prin care este sprijinita tranzitia acestora la standardele si structurile de organizare ale UE. Caracterul complex al politicii de dezvoltare regionala este subliniat si de modul in care acesta integreaza trei dintre obiectivele prioritare ale UE: coeziunea economica si sociala, extinderea aplicarii principiului subsidiaritatii si dezvoltarea durabila. Astfel, coeziunea economica si sociala nu numai ca este prezenta la nivelul obiectivelor fondurilor structurale, dar importanta sa este reflectata prin crearea unui fond omonim (Fondul de coeziune) ce sprijina grabirea procesului de convergenta si atingere a nivelelor medii de dezvoltare ale UE, a patru State Membre mai putin dezvoltate: Spania, Portugalia, Grecia si Irlanda. Principiul subsidiaritatii - care reprezinta gradul crescut de implicare a Statelor Membre in dezvoltarea si implementarea politicilor comunitare- este present si la nivelul altor politici. 
2 Este vorba de 35% din bugetul UE (http://europa.eu.int/comm/regional_policy)
In contextul de fata, acest principiu are aplicabilitate in negociereafinantarii din fondurile de solidaritate de catre fiecare stat in parte (in functie de prioritatilenationale si regionale) precum si in responsabilitatea ce revine acestora din urma in implementarea, monitorizarea si evaluarea programelor stabilite de comun acord. Strategia dezvoltarii durabile3 este prezenta ca prioritate a programelor de solidaritate europeana, in special prin accentul pus pe protectia mediului si pe dezvoltarea de masuri in aceasta directie. Insa aceasta strategie nu este numai europeana, ci exista ca strategie globala promovata in toata lumea prin variate acorduri internationale, ceea ce subliniaza o data in plus caracterul complex al politicii de dezvoltare regionala si coerenta interna a obiectivelor comunitare.
I. Politica de dezvoltare regionala in Uniunea Europeana
I.1. Momente cheie
Principiile unei politici de dezvoltare regionala au fost avute in vedere la nivel European inca din1957, odata cu semnarea Tratatului de la Roma, cand cele 6 tari semnatare (Belgia, Franta,
Germania, Italia, Luxemburg, Olanda) au cazut de acord asupra nevoii reducerii diferentelor existente intre diferitele regiuni si sprijinirii celor mai putin favorizate, in scopul realizarii unei
economii comunitare solide si unitare. Aceasta nevoie a fost concretizata in 19584, prin infiintarea Fondului Social European (FSE) ca principal instrument al politicii sociale comunitare, fiind centrat pe imbunatatirea modului in care functioneaza piata muncii in diferite tari si pe re-integrarea somerilor pe piata muncii. In 1962 a fost infiintat Fondul European pentru Orientare si Garantare Agricola (FEOGA), in scopul finantarii politicii agricole comune si pentru sprijinirea dezvoltarii regiunilor rurale si imbunatatirea structurilor agricole.
Anul 1975 aduce crearea unui al treilea fond - Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR), cu scopul de a redistribui o parte a contributiilor bugetare ale Statelor Membre catre regiunile cele mai sarace ale comunitatii, in vederea sprijinirii dezvoltarii lor economice. Astfel, FEDR redistribuie bugetul comunitar in investitii productive (pentru crearea si mentinerea unor locuri de munca durabile) si in investitii in infrastructura.
3 Dezvoltare durabila in sensul promovarii dezvoltarii economice tinand cont de impactul acesteia asupra mediului
si asupra conservarii resurselor naturale, ca responsabilitate fata de generatiile viitoare 
4 Unele documente mentioneaza anul 1960 ca moment in care a fost infiintat FSE; crearea fondului a fost prevazuta
inca din Tratatul de la Roma, anul 1960 fiind anul la care FSE a intrat efectiv in vigoare. Atragem atentia asupra
faptului ca ambele variante sunt justificate si nu este vorba de date inconsecvente.
Un moment important in dezvoltarea politicii regionale este reprezentat de adoptarea Actului Unic European, in 19865, prin care se introduce conceptul de coeziune economica - adica a eliminarii diferentelor economice existente la nivelul diferitelor regiuni - si se creaza premisele unei politici de coeziune economica si sociala ca politica de sine statatoare si avind drept scop facilitarea aderarii la piata unica europeana a tarilor din sudul Europei. In februarie 1988, Consiliul European de la Bruxelles extinde operatiunea fondurilor de solidaritate, reprezentate de fondurile mentionate anterior si numite acum Fonduri structurale - mai precis creste considerabil alocatiile acestora din bugetul comunitar. Astfel, este recunoscuta si declarata oficial importanta acestor instrumente pentru reducerea disparitatilor regionale la nivel comunitar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Studiu de Caz - Fondurile Europene in Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!