INTRODUCERE 1 MOTIVUL ALEGERII ACESTEI TEME 2 METODOLOGIA CERCETARII 3 CAPITOLUL I : SCOPUL ANALIZEI CULTURALE 4 CE ESTE CERCETAREA DE MARKETING INTERNATIONAL? 4 CERCETAREA DE PIATA CA PARTE A MARKETINGULUI INTERNATIONAL 5 PIATA INTERNATIONALA ASTAZI 5 MACROMEDIUL 7 MACROMEDIUL 7 IMPORTANTA MEDIULUI SOCIO-CULTURAL IN MARKETINGUL INTERNATIONAL 8 ELEMENTELE CULTURII 9 IMPACTUL CULTURII ASUPRA STRATEGIILOR DE MARKETING 12 IMPACTUL STRATEGIILOR DE MARKETING ASUPRA CULTURII 13 INTELEGEREA COMPORTAMENTULUI CONSUMATORULUI 13 CULTURA SI COMPORTAMENTUL CONSUMATORULUI 14 SISTEMUL DE VALORI CULTURALE ALE CONSUMATORULUI 15 TIPURI DE NEVOI SI COMPORTAMENTE ALE CONSUMATORILOR 16 CAPITOLUL II : ANALIZA CULTURALA A PIETEI 17 DIMENSIUNILE CULTURALE ALE LUI HOFSTEDE 17 MODELUL HALL 18 ALTE MODELE DE STUDIU ALE MULTICULTURALISMULUI 19 ECHIVALENTA IN ANALIZA CULTURALA A PIETEI 21 ABORDAREA EMICA VERSUS ABORDAREA ETICA 22 NIVELURILE ECHIVALENTEI MULTICULTURALE 23 COMPARABILITATEA PROBELOR 24 CERCETAREA PE PIETELE INTERNATIONALE 25 CERCETAREA CU DATE DISPONIBILE LIMITATE SI RESURSE LIMITATE 25 CAPITOLUL III : CERCETAREA PIETEI VINULUI AUSTRALIAN 27 MARKETINGUL DINCOLO DE BARIERELE CULTURALE 27 SEGMENTAREA PIETEI VINULUI 27 CERCETAREA 28 OBIECTIVELE CERCETARII 28 METODOLOGIA 29 REZULTATUL CERCETARII 29 SIMILARITATI INTRE MOTIVELE CONSUMATORULUI DE VIN IN FUNCTIE DE GRUPUL CULTURAL 29 DIFERENTE IN CONSUMUL DE VIN INTRE GRUPURILE CULTURALE 30 IMPLICATII 30 VINUL PE PIATA AUSTRALIANA ASTAZI 31 CONCLUZII 33 BIBLIOGRAFIE 34
Introducere Marketingul international s-a dezvoltat foarte mult in ultimele decenii. Reprezinta un subiect dezbatut de foarte multe publicatii de specialitate, lucru care nu este altceva decat rezultatul direct al globalizarii. Astazi, organizatiile mondiale se bazeza pe marketingul international pentru desfasurarea activitatilor si traiesc intr-un mediu in care orice lucru, palpabil sau nu, poate fi produs si pus in vanzare, oriunde in lume. Motivul alegerii acestei teme Mi-am ales aceasta tema deoarece cultura este un mod de viata, poate avea legatura cu o tara, poate fi o sub-cultura, reprezentand doar o comunitate restransa sau pur si simplu o organizatie. Cultura este un concept ce trebuie invatat, ea fiind reprezentata de valori, norme, traditii, credinte etc. Marketingul international trebuie astfel sa ia in considerare cultura unei comunitati pentru a fi eficient pe o piata noua. Fiecare societate este definita de mediile micro si macro pe care le dobandeste cu timpul. Macromediul, in special, poate reflecta aspecte politice, economice, tehnologice, demografice, legale si naturale. Aspectele culturale ce tin de religie, limba, valori, nivelul de educatie, tipul de organizare al conducerii sau de legi, sunt urmarite indeaproape. Toate acestea influenteaza piata locala, comportamentul agentilor economici si al consumatorilor in mod direct. Necesitatea cercetarii de piata este data de diferentele socio-cultural-economice ale fiecarei piete in parte. Marketingul International reprezinta o arie importanta atat pentru o companie ce doreste sa exploateze produse si servicii pe o piata necunoscuta dar si pentru statele ce doresc sa creeze elemente propice bunului mers al pietei. Tema a fost aleasa pentru intelegerea si curiozitatea pe care o starneste implicarea unei companii internationale in procesele dedezvolatere a unei piete straine. Ce cunostinte si ce probleme ridica alegerea unei piete ca cea a Australiei? Analiza pietei australiene tine de contextul actual al marketingului international. Australia este o tara prospera, asezata pe un intreg continent, a sasea ca marime din lume si puternic industrializata. PIB-ul Australiei pentru anul 2012 a fost de 1,57 miliarde de dolari si un capital de 6,4 miliarde de dolari. Principalele industrii sunt : industria miniera, industria trasporturilor de marfa, a vinului, lanei, turismul, gazele naturale, pescuitul, industria pietrelor pretioase si metalurgia Metodologia cercetarii Cercetarea s-a derulat in mare parte acasa si in medii propice de culegere a informatiilor: biblioteci. Sursele utilizate sunt predominant carti, manuale si articole de specialitate. Marketingul de cercetare necesita accesarea unor surse anterioare pentru un rezultat optim, folosirea indicilor micro si macro economici pentru a fi posibila segmentarea pietei, PNB, PIB, etc. Analiza pietei se formeaza dupa anumite criterii, economice, culturale, etc. Studiile de caz se numara printre sursele principale ale lucrarii de licenta. CAPITOLUL I : SCOPUL ANALIZEI CULTURALE Ce este cercetarea de marketing international? Cercetarea de marketing international are ca punct de plecare o importanta baza informationala care ajuta firmele sa obtina succesul dorit pe piata internationala. Aceste informatii ajuta firmele la procesul decizional si are ca scop evitarea erorilor si obstacolelor aflate in calea unei bune afaceri. Mediul strain are nevoie de intelegere si comunicare din partea firmelor, de aceea, cercetarea de marketing ajuta la crearea contactului si contextului in care organizatiile pot interactiona cu pietele straine. Spre deosebire de marketingul conventional, cel international aduce cateva aspecte specifice, datorita dinamicitatii domeniului, a complexitatii si a cantitatii imense de informatii ce poate fi culeasa si interpretata. Scopurile cercetarii de marketing international trebuie sa fie precise si trebuie avuta in vedere obtinerea cat mai multor informatii relevante despre piata tinta. Analiza trebuie sa includa si acele oportunitati si amenintari ale SWOT (Streghts, Weaknesses, Opportunities and Threats) care sa perminta firmei sa determine atractivitatea pietelor. In cele din urma, cercetarea marketingului international are ca scop obtinerea succesului de catre organizatiile pretendente la piata internationala. De altfel, cerintele mediului international conduc la noi abordari ale cercetarii de marketing. Acestea se gasesc in sistematizarea, marimea, obiectivitatea, metodologia si etapele necesare realizarii cercetarii, alaturi de costuri, de obiectivele vizate si alaturi de procesul in sine. Philip Kotler spunea in cartea sa ca "Cercetarea de marketing consta in proiectarea, analiza si raportarea sistematica a datelor si informatiilor relevante pentru o anumita situatie cu care se confrunta firma, avand in vedere si definirea scopului cercetarii." Aceste date relevante pot fi recunoscute ca fiind legate de comportamentul cumparatorului sau motivatiile acestuia. Satisfacerea acestor nevoi ale cumparatorului pot ajuta firma sa dezvolte o buna relatie cu acestia, lucru care, de obicei, duce la asigurarea unei cote importante pe piata.
1. Alina Branda, "Repere in antropologia culturala", Editura Fundatiei pentru Studii Europene, Cluj-Napoca, 2002. 2. Askegaard, Soren and Karen Brunso, ,,Food related lifestyles in Singapore", vol 7, nr.4, 3. Cateora Philip R., "International Marketing" Homeword, Illinois, Richard D. Irwin Inc. 1983. 4. Craig, C. Samuel , Susan P. Douglas, ,,Conducting international marketing research in the twenty first century", 2001. 5. C. Florescu (coordonator)," Marketing, Marketer", Bucuresti, 1992. 6. C.Russu, ,,Cadrul organizational al intreprinderii", Ed.St. si Enciclopedica, Bucuresti, 1983 7. Diamantopoulos, Adamatios, Anne L. Souchon, ,,Measuring export information use: scale development and validation", vol. 46, 1999. 8. Hofstade, G. - "Managementul structurilor multiculturale", Editura Economica, 1996 9. Ioan Mihut, Marius Pop - "Consumatorul si managementul ofertei" Ed. Dacia Cluj - Napoca, 1996 10. Ionescu, Gh.Gh. - " Dimensiunile culturale ale managementului", Editura economica, Bucuresti, 1996 11. Jean Claude Usunier, Julie Ann Lee, ,,Marketing Across Cultures", Financial Times, editura a 4-a. 12. Jim Blythe , ,,Comportamentul comsumatorului" Ed.Teora, 1998 13. Kotler, P., Saunders, J., Armstrong, G., Wong, V.,"Principiile marketingului", Editura Teora, Bucuresti, 1999. 14. M. Moldoveanu, V. Ioan Franc, R. Antonescu, A.Duma, ,,Managementul culturii", Bucuresti, Editura Expert, 2000 15. Pike, Kenneth, ,,Language in Relation To a Unified Theory of the Structure of Human Behavior", 1966 16. Tan, Thomas Tsu Wee, Tan Jee LUI, ,,Globalization and trends in international market research in China", vol 55, nr 10, 2002 17. Victor Danciu, ,,Marketing International. Provocari si tendinte la inceputul mileniului trei", Editura Economica, Bucuresti, editia a II-a, 2009 18. Victor Danciu, ,,Marketing International. Cazuri, analize, probleme", Editura ASE, Bucuresti, 2009 19. Ya-Fei, ,,Putting the PR in PRC", 2000 20. www.wall-street.com 21. www. wikipedia.com
Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.