Exemplificarea din punct de vedere teoretic a principalelor concepte utilizate 1. Conceptul de marketing. Origine, terminologie, definiţii. Conceptul de marketing, apărut în ultimele decenii ale secolului trecut,la inceputul secolului XX ,ţările capitaliste dezvoltate ,iniţial ca metodă de studiere si este considerat astăzi factorul esenţial al succesului unei organizaţii, fiind procesul de identificare, anticipare şi satisfacere a cerinţelor clientului într un mod profitabil pentru ambele părţi.Termenul este de origine anglosaxonă şi înseamnă a desfăşura tranzacţii de piaţă. Primele practici de marketing au apărut în SUA ,la o companie generală de electricitate (General Electric Company). Una dintre cele mai acceptabile definiţii este cea a lui P.Kotler in lucrarea Principiile marketingului : „marketingul este un proces social şi managerial prin care indivizii sau grupuri de indivizi obţin ceea ce le este necesar şi doresc prin crearea, oferirea şi schimbul de produse şi servicii având o anumitã valoare". Definiţia ne demonstrează că "profitul", nu este privit în sensul strict contabil, ci desemnează beneficiile, satisfacţia ambelor părţi: clientul şi organizaţia, Specialiştii apreciază că actualul nivel de trai de care beneficiază ţările dezvoltate este rezultatul sistemului de marketing, pe care ele l-au creat şi încorporat în activitatea mai întâi a organizaţiilor economice şi apoi şi în organizaţiile non profit. Această politica de marketing cuprinde: - cercetarea de marketing (determinarea nevoilor clienţilor) - strategia de marketing (dezvoltarea avantajelor competitive) - marketingul targetat (selectarea pieţei specifice pe care urmează sa activeze) - mixul de marketing (determinarea modului în care se vor satisface nevoile clientului) - evaluarea marketingului (analizarea calităţii satisfacerii nevoilor clientului). Toate acestea sunt obligatorii ,pentru ca, spun specialiştii :“Sistemul de marketing care ne oferă nivelul de trai ridicat este alcătuit din numeroase firme mari şi mici, toate aflate în căutarea succesului. La acesta din urmă contribuie mai mulţi factori : strategie competitivă, angajaţi implicaţi total în munca lor, sisteme informaţionale corespunzătoare, implementare pe măsură. Strategia de marketing. De multe ori marketingul se confundă cu a face publicitate pentru a vinde un produs, serviciu , o idee, o marfă. De fapt publicitatea este o componentă a marketingului, alături de anticiparea cerinţelor consumatorilor, definirea obiectivelor organizaţiei, şi alegerea celei mai adecvate strategii de marketing. O strategie de marketing ,pentru a avea succes, trebuie să pornească de la identificarea necesităţilor consumatorului pentru ca ulterior să se ajungă la conturarea obiectivelor producţiei în vederea satisfacerii acestor necesităţi, care pot fi anumite servicii sau produse. Planul de marketing cuprinde atât obiective pe termen scurt, cât şi obiective pe termen lung., iar acestea la rândul lor fac parte din ansamblul obiectivelor la nivel instituţional. Pentru a le defini trebuie să se ţină cont de istoricul organizaţiei, de succesele şi insuccesele anterioare, de greşelile făcute care nu pot fi repetate. Claritatea este una din caracteristicile obligatorii ale acestor obiective, astfel încât, întregul personal din instituţie să le cunoască şi să le înţeleagă. Strategia include metodele pe care organizaţia le va folosi în vederea ducerii la îndeplinire a obiectivelor.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.