Extras din proiect
Faza preliminară:
1. Definirea problemei decizionale:
Prima etapă a unei cercetări de marketing este reprezentată de definirea problemei decizionale. Conform lui Cătoiu et al. (2009, p. 93), problema decizională este situația ce constituie o reală problemă pentru decident sau o oportunitate despre care acesta ar dori să aibe mai multe informații și să o valorifice.
Cauze ale apariției problemelor decizionale pot fi: mutații ale macromediului și micromediului, dorința firmei de a cunoaște mai bine mediul extern, disfuncționalități din activitatea firmei, modificări planificate ale obiectivelor și a politicii de marketing a firmei, noi idei.
În cazul de față, apariția problemei decizionale se datorează opțiunii firmei Coca-Cola HBC România de a cunoaște mai bine mediul extern. Aceasta dorește să înțeleagă mai bine comportamentul de cumpărare și consum al clienților săi, al clienților potențiali, precum și eficiența campaniilor de promovare.
2. Stabilirea scopului cercetării: Scopul cercetării este acela de a studia comportamentul de cumpărare și consum al persoanelor consumatoare de băuturi energizante, precum și eficiența campaniilor de promovare ale Coca-Cola Energy în rândul acestora.
3. Stabilirea obiectivelor cercetării:
După ce a fost stabilit scopul cercetării, au fost stabilite obiectivele, primare și secundare. Obiectivele principale sunt:
- Identificarea motivelor de cumpărare a energizantelor;
- Determinarea criteriilor pe care consumatorii le au în vederea achiziționării băuturilor energizante.
- Mărcile și produsele preferate;
- Determinarea eficienței reclamelor pentru energizantele Coca-Cola;
Obiectivele secundare ale cercetării sunt:
- Tipurile de băuturi energizante consumate;
- Numărul mărcilor concurente ce sunt cunoscute de către respondenți;
- Determinarea categoriilor de clienți în funcție de vârstă, sex, venituri sau mediul de reședință;
- A determina dacă există diferențe în modul în care sunt percepute diferitele mărci de către consumatori;
- Aflarea locațiilor din care respondenții achiziționează băuturile energizante.
4. Elaborarea ipotezelor cercetării conform obiectivelor stabilite:
În procesul cercetării, după definirea problemei decizionale, a scopului și a obiectivelor, urmează definirea ipotezelor cercetării.
Ipotezele reprezintă răspunsuri posibile ale problemei investigate. Formularea acestora este bazată atât pe cunoștințe teoretice, cât și pe experiența cercetătorului sau a altor specialiști din domeniu. Cu toate acestea, nu pentru toate cercetările este necesară formularea unor ipoteze (Cătoiu et al., 2009, p. 101).
Pentru cercetarea de față s-au elaborat următoarele ipoteze:
- Majoritatea persoanelor achiziționează băuturi energizante din supermarketuri/ hypermarketuri;
- Marea majoritate a consumatorilor de băuturi energizante cunosc marca Coca-Cola Energy;
Faza de proiectare:
6. Proiectarea instrumentului de culegere a informațiilor:
Comportamentul de cumpărare și consum pe piața băuturilor energizante
Bună ziua, suntem Ioniță Gabriela-Ioana și Rădoi Mihaela și realizăm o cercetare despre băuturi energizante! Vă mulțumim pentru că ați acceptat să participați la acest sondaj. Completarea chestionaului durează aproximativ 10 minute.
1. Sexul dvs. este:
a) Feminin
b) Masculin
2. Vârsta dvs. este?
a) Sub 18 ani
b) 18 - 24 ani
c) 25 - 29 ani
d) 30 - 34 ani
e) 35 - 39 ani
f) Peste 40 ani
3. Care este mediul dvs. de reședință?
a) Urban
b) Rural
4. Dvs. sau cineva din familia dvs. lucrează în unul dintre următoarele domenii? (Puteți alege mai multe variante)
a) Agenție de publicitate sau de relații publice (mergi la întrebarea numărul: 31)
b) Marketing/ Companie de cercetare de piață (mergi la întrebarea numărul: 31)
c) Sociologie/ Psihologie (mergi la întrebarea numărul: 31)
d) Mass - media( La un ziar/ revistă/ post TV) (mergi la întrebarea numărul: 31)
e) Producător/distribuitor de energizante (mergi la întrebarea numărul: 31)
f) Nici unul dintre aceste domeni
Bibliografie
Cătoiu, I., Bălan, C., Orzan, G., Popescu, I. C., Vegheș, C., Vrânceanu, D. și Dănețiu, T. (2009) Cercetări de marketing- Tratat. Editura Uranus: București
Preview document
Conținut arhivă zip
- Cercetare online cu privire la comportamentul de cumparare si consum al consumatorilor de energizante.docx