Conceptul de Calitate

Extras din proiect Cum descarc?

In prezent, consumatorii dispun de o gama din ce in ce mai mare de produse si servicii pe care le pot achizitiona. Firmele trebuie sa cunoasca elementele care determina satisfactia din perspectiva clientului.
Satisfactia clientului este rezultatul resimtit de un cumparator in urma relatiei sale cu o firma ale carei performante s-au ridicat la nivelul asteptarilor. Cumparatorii sunt satisfacuti atunci cand asteptarile lor sunt implinite si incantati atunci cand acestea sunt depasite. Clientii satisfacuti raman fideli mai mult timp, cumpara in cantitate mai mare, sunt mai putin influentati de pret si prezinta altor persoane firma intr-o lumina favorabila. 
Managementul calitatii totale este considerat in prezent modalitatea cea mai indicata pentru obtinerea satisfactiei clientului si a profitabilitatii unei firme. O firma trebuie sa cunoasca modul in care consumatorii percep calitatea si ce calitate se asteapta ei sa primeasca. In aceste conditii, respectiva firma trebuie sa incerce sa ofere mai mult din punct de vedere calitativ decat concurentii sai. Acest lucru impune aplicarea unui management total si implicarea personalului firmei, precum si implementarea unor sisteme si metode de control, analiza si evaluare adecvate. 

CONCEPTUL DE CALITATE

1.1 Sensurile notiunii de calitate. Functia calitatii. 

1.1.1.Conceptul de calitate. 

Existenta oamenilor depinde in prezent intr-o masura din ce in ce mai importanta de produsele fabricate, pentru satisfacerea unor cerinte extrem de variate cum sunt: alimentatia, sanatatea, locuintele, progresul tehnic si stiintific, comunicatiile, transportul, distractia, confortul si asa mai departe. Deficientele calitative ale produselor destinate satisfacerii acestor cerinte pot sa conduca si chiar conduc la serioase nemultumiri din partea consumatorilor, la risipa economica si uneori la pierderi de vieti omenesti.
Pentru satisfacerea cerintelor de calitate ale consumatorilor, toate functiile importante ale firmelor producatoare trebuie sa tina seama de necesitatile acestora in ceea ce priveste calitatea.
Studiul pietei trebuie sa evidentieze tocmai aceste cerinte ale consumatorilor; serviciile de conceptie si dezvoltate ale produselor noi trebuie sa asigure o proiectare corespunzatoare a acestor nevoi; planificarea productiei trebuie sa conceapa procese tehnologice care sa asigure realizarea de produse corespunzatoare proiectelor; productia trebuie sa regleze procesele tehnologice de asa maniera incat sa asigure obtinerea calitatii dorite; activitatea de control si de incercari trebuie sa demonstreze, pe baza unor incercari simulate, masura in care un produs este in masura sa satisfaca cerintele de calitate; functia de marketing trebuie sa promoveze desfacerea produselor in conditii de calitate de natura sa asigure o utilizare adecvata; activitatile de deservire a clientilor trebuie sa urmareasca modul cum se utilizeaza produsele in vederea remedierii deficientelor si a stabilirii masurilor de imbunatatire.
Diferitele activitati in legatura cu asigurarea calitatii le implica pe fiecare dintre aceste functii in cadrul firmei, constituie in ansamblul lor activitati de importanta majora, cunoscuta sub denumirea de "functia calitatii". Aceasta functie se poate defini ca un ansamblu de activitati, indiferent de locul unde se desfasoara acestea, cu ajutorul carora firma realizeaza produse (sau servicii) "corespuntatoare pentru utilizare". Trasaturile esentiale ale acestei functii s-au manifestat in mod evident.
A devenit din ce in ce mai clar faptul ca, alaturi de alte activitati de importanta majora ce se desfasoara in cadrul unei firme, exercitarea functiei calitatii necesita numeroase cunostinte de specialitate si mijloace specializate, precum si specialisti instruiti care sa aplice mijloacele si cunostintele corespunzatoare.
In timp ce limbajul si terminologia difera considerabil intre intreprinderile industriale, conceptele referitoare la calitate sunt surprinzator de asemanatoare si universale. 
Un concept cu caracter universal este cel al eliminarii defectelor cronice de calitate, in speta determinarea cauzelor acestor defecte si crearea unui remediu permanent pentru acestea. Specialistii din intreprinderi extrem de diverse se pot pune de acord fara nici o dificultate asupra utilitatii acestui concept. Expresiile ce se folosesc se deosebesc insa considerabil: imbunatatirea calitatii, controlul calitatii, prevenirea defectelor, "actiunea zero defecte", etc.(7,p.89).

1.1.2.Sensurile notiunii de "calitate". 

Cuvantului "calitate" i s-a atribuit o varietate de sensuri in afara de sensul cuprins in sfera notiunii de "corespunzator pentru utilizare". Cercetatorii si practicienii trebuie sa diferentieze sensurile multiple ce sunt utilizate. Numeroase confuzii apar atunci cand cuvantul "calitate" este rostit de o persoana care are in minte unul din aceste sensuri, in timp ce interlocuitorii sai dau sensului respectiv o interpretare diferita. Se poate atribui cuvantului "calitate" urmatoarele sensuri:
a."Corespunzator pentru calitate" - are un sens restans, se refera numai la masura in care un anumit produs sau serviciu satisface necesitatile unui utilizator determinat;
b.Calitatea de conceptie-proiectare sau clasa de calitate - reprezinta masura in care o clasa sau categorie de produs poseda in general proprietati ce genereaza satisfactie pentru posesor;
c.Calitatea de conformitate - reflecta masura in care un anumit produs este conform cu proiectul sau cu specificatia;
d.Caracteristica de calitate - reprezinta orice caracteristica deosebita a unei clase de calitate a unui produs (aspect, dimensiune, performante, durata de serviciu, siguranta in exploatare, fiabilitate, durabilitate, mentenabilitate, gust, miros, etc.);
e.Functia calitatii - se refera la aria de responsabilitate a unei intreprinderi, in cadrul careia se realizeaza atributul produsului de a fi "corespunzator pentru utilizare".
f.Un departament - unele departamente din intreprinderi, include in titulatura lor si cuvantul "calitate", ca de exemplu departamentul controlului de calitate, termen ce poate fi exprimat in mod abreviat printr-un singur cuvant: "calitate". 

1.1.3.Functia calitatii. 

Intre functiunile intreprinderii se numara si o functie privind calitatea, prin care se realizeaza insusirea unui produs sau serviciu de a fi "corespunzator pentru utilizare". Calitatea este o functie de prima importanta; existenta intreprinderii depinde de venitul obtinut din vanzarea produselor sau a serviciilor, iar posibilitatea de a vinde se bazeaza pe insusirea acestora de a fi "corespunzatoare pentru utilizare".
Intreprinderea realizeaza functia calitatii prin intermediul unui mare numar de activitati.Figura 1. ilustreaza modul cum se coreleaza aceste activitati.
Prin contactele pe care le are cu utilizatorii, intreprinderea determina cerintele de calitate ale acestora.In faza urmatoare cercetatorii si creatorii imtreprinderii proiecteaza produse care sa fie in masura a satisface cerintele de calitate ale consumatorilor.Inginerii proiectanti stabilesc specificatii pentru produse si materiale care sa corespunda caracteristicilor de calitate cerute, determina procedeele si mijloacele capabile de a realiza si de a masura aceste caracteristici de calitate.Specialistii in aprovizionare achizitioneaza materii prime, materiale si piese componente cu calitati adecvate care la randul lor determina ca si activitatile furnizorului in legatura cu calitatea sa se inscrie pe spirala calitatii.Personalul din productie, instruit in vederea utilizarii masinilor si utilajelor, a procedeelor tehnologice precum si a aparatelor de masura si contol, contribuie la randul sau la obtinerea calitatilor specificate ale produsului.Controlorii de calitate verifica daca produsul realizat poseda efectiv conditiile de calitate cerute.


Fisiere in arhiva (1):

  • Conceptul de Calitate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!