Cuprins
- I.STUDIUL PIEŢEI 4
- 1. Scurt istoric 4
- 2. Elemente specifice ale mediului de marketing 4
- 3. Descrierea pieței 5
- 4. Segmentarea pieţei 6
- 5. Piaţa ţintă 6
- 6. Concurenţa 6
- 7. Tendinţe ale pieţei pentru următorii 3 ani 10
- II.CERCETARE DE MARKETING 10
- 1. Problema decizională – lansarea noului produs 10
- 2. Obiectivele cercetării 10
- 3. Metoda de cercetare 11
- 4. Operaționalizarea - culegerea datelor 15
- 5. Rezultatele cercetării 17
- 6. Bugetul 23
- III.MIXUL DE MARKETING 24
- 1. Configurarea produsului 24
- 1.1. Atribute 24
- 1.2. Sistem de susținere 25
- 1.3. Diferențierea mărcii 26
- 2. Configurarea Prețului 26
- 2.1. Strategia de preț 26
- 2.2. Nivelul prețului 26
- 3. Configurarea Promovării 27
- 3.1. Reclamă (audiența, mesaj, canale media) 27
- 3.2. Promovarea vânzărilor (tehnici folosite, descriere) 28
- 4. Configurarea distribuției 29
- 4.1. Extinderea teritorială a distribuției (zonă geografică) 29
- 4.2. Intensitatea rețelei de distribuție și structura canalelor 29
Extras din proiect
I. Studiul pieţei
1. Scurt istoric
Istoria ciocolatei începe cu două mii de ani înaintea erei noastre, când cultura arborelui de ciocolată era practicată în America de Sud. În 1502 Cristofor Columb, primul explorator, a luat contact cu boabele de cacao.
Când Hernando Cortés a importat pentru prima oară cacao în Europa şi a învăţat cum să prepare ciocolata caldă din boabele de cacao, aceasta a provocat agitaţie: ciocolata era divină pentru unii, iar pentru alţii eretică. Chiar şi în zilele noastre, cacao şi ciocolată împărtăşesc o aură de mister, lux şi plăcere.
În jurul anilor 1525, un misionar franciscan, pe numele lui Olmedo, a adus pentru prima dată cacao în Europa (după ce l-a însoţit pe Ferdinand Cortez în campania de cucerire a Mexicului). Cuvântul 'cacao' vine din aztecul 'cacauati'. La început (în Spania, Franţa, Italia şi Germania), ciocolată a fost doar o băutură. Sub formă de tableta o întâlnim mai târziu, pe la mijlocul secolului 17, când municipalitatea Madridului nu mai permitea comercializarea ciocolatei decât sub formă de 'paine' sau 'pastila', pentru a pune capăt spectacolului de 'leneveala' pe care îl oferea mulţimea în timp ce servea cafea (lichidă) pe străzi.
Cacaoa este un produs obţinut din boabele arborelui de cacao, Teobroma cacao originar din America Centrală. Boabele de cacao reprezintă, de fapt, seminţele acestuia iar caracteristică pentru acestea este teobromina, o substanţă care se găseşte în pondere de 2,5% în pudră de cacao astfel obţinută. Arborele este astăzi cultivat în întreaga zona ecuatorială şi tropicală, din America Latină până în Orientul Îndepărtat. Cacaoa de cea mai bună calitate este obţinută din boabe din soiurile Ceylon, Jawa, Puerta, Cabalo, Caracas şi Ecuador care au un gust şi o aromă deosebit de plăcute. Numai ciocolata Africană a precizat că boabele de cacao ce stau la baza fabricării ciocolatei sunt aduse din însorita Africa.
2. Elemente specifice ale mediului de marketing
Ansamblul factorilor ce ne alcătuiesc mediul de marketing permit controlul imediat al firmei şi influențează menținerea sau dezvoltarea relației sale cu clienții profitabili. După natura acțiunii acestor factori se disting două grupe de componente: micromediul şi macromediul firmei.
Micromediul întreprinderii SC. Cioco Sel. SRL. Cuprinde agenţi din imediata apropiere a firmei şi anume:
Furnizori: La fel ca în orice alt domeniu de activitate, sunt acele firme care îi asigură utilităţile necesare pentru desfăşurarea activităţii: materiale, energie, combustibili etc.
Concurenţa: dintre principalele firmele care urmăresc să satisfacă aceleaşi nevoi pe care le oferim şi noi se enumeră:
Clienţii: Ne adresăm persoanelor care vor să consume ciocolata din diferite motive.
Macromediul firmei S.C. Cioco Sel S.R.L.
În funcţie de criteriile socio-demografice am creat ciocolata dietetică specială pentru femei, iar pentru bărbaţi ciocolata bogată în proteine care să ofere senzaţia de saţietate.
Segmentând piaţa în funcţie de criteriile socio-profesionale, mai importantă fiind clasa socială din care face parte consumatorul, persoanele care lucrează într-un mediu stresant, prefera ciocolată care conţine o cantitate mai mare de cafeină, pec and cei care nu se încadrează în limitele normelor de conduită profesională, au o mare libertate în alegerea produsului.
În funcţie de venit, piaţa se împarte în persoane cu venituri mici, medii şi mari. Persoanele cu venituri mici urmăresc că produsul să aibă un preţ cât mai mic. Segmentul persoanelor cu venituri medii este atras atât de caliate cât şi de design, pec and persoanele cu venituri mari sunt interesate şi de caliate şi de termenul de valabilitate şi de ingrediente.
În funcţie de starea civilă, piaţa se împarte în persoane căsătorite şi necăsătorite. Persoanele căsătorite (adulţii), consumă în mare parte ciocolata cu mai puţine grăsimi şi mai puţin zahăr pentru a evita riscul de boala cardiacă, pe când persoanele necăsătorite (tinerii), consumă genul de ciocolată sub formă de tablete deoarece oferă mai multă energie şi care sunt potrivite după un efort fizic sau psihic.
3. Descrierea pieţei
În general, prin piaţa se înţelege orice plasament în spaţiu şi orice fragment în timp în care pot fi întâlniţi potenţiali parteneri de afaceri, vânzători şi cumpărători ai unor produse sau servicii de orice natură.
Marketing-ul, însă, nu are în vedere piaţa în general ci o anumită piaţa, care într-un interval de timp dat are anumite dimensiuni, o anumită localizare spaţială, caracteristici socio-demografice şi economice, deci o piaţă de referinţă.
În cazul nostru, piaţa de referinţă, caracterizata după natura ofertei, va fi cea a ciocolatei, întrucât obiectul de activitate al firmei noastre este comercializarea tabletelor de ciocolată fabricate de firma Cioco Sel SRL. Produsele noastre fac parte din acel segment al pieţei care se adresează consumatorilor individuali, copii sau adulţi, femei sau bărbaţi. Din punct de vedere al raportului dintre cerere şi oferta, în urma unor ample cercetări, s-a ajuns la concluzia că piaţa locală a ciocolatei (activitatea firmei se desfasoarea deocamdată doar pe plan local, în oraşul Iaşi) este o piaţă echilibrată, în care nu exista diferenţe semnificative între volumul cererii şi al ofertei.
Dimensiunile pieţei de ciocolată
Numărul consumatorilor variază în timp şi este o componentă a populaţiei totale a ţării, care la rândul ei se împarte în consumatori şi nonconsumatori.
Persoanele care nu vor cumpăra niciodată produsul, respectiv persoanele diabetice şi cele alergice la ciocolată, fac parte din categoria nonconsumatorilor absoluţi.
Nonconsumatorii relativi sunt cei care nu au consumat încă produse din ciocolată şi persoanele care ţin cura de slăbire.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Elemente Specifice ale Mediului de Marketing - Ciocolata.docx