1. Esenta si conceptul de marketing. Cuvantul marketing provine de la verbul ,,to market", care inseamna ,,a desfasura tranzactii de piata, a cumpara si a vinde." Pe parcursul anilor, aceasta definitie a fost innoita periodic, asistand la trei orientari principale in definitia marketingului. O prima orientare considera marketingul ca pe un proces de schimb, prin care se directioneaza produsele de la producatori la consumatori. Aceasta orintare nu are in vedere decat activitatile desfasurate dupa producerea marfurilor. A doua orientare considera marketingul ca un proces creator de utilitati de timp, de loc si de posesie. A treia orientare considera marketingul ca reprezentare, intregul mers al afacerilor privit din punct de vedere al clientului. Conform acestei orientari, o firma nu poate fi existenta si activa decat daca isi cunoaste clientii si marketingul satisface necesitatile si dorintele. Asociatia Americana de Marketing considera marketingul ca fiind ,,procesul de planificare si materializare a ideii, intentiei, de formare a preturilor, de promovare, de distributie si de realizare a ideilor, marfurilor si serviciilor prin intermediul schimbului care satisfac obiectivele, tehnicile, scopurile diferitor persoane sau organizatii." Marketingul se consacra ca mijloc de vanzare si promovare, dar in centrul atentiei sta produsul si nu clientul. Noua definitie arata ca marketingul este ,,procesul de planificare si punere in aplicare a conceptului de produs, de fixare a preturilor, de comunicare si distributie a ideilor, bunurilor si serviciilor pentru realizarea unor schimburi care sa satisfaca necesitatile individuale si organizationale". Marketingul devine un mod de gandire antreprenorial, orientat consecvent catre client. Definitia data de Ph. Kotler, considerat parintele marketingului modern, arata ca optica de marketing societal este o orientare de gestiune indreptata spre consumator si spre public, in general, in calitate de mijloace permitand organizatiei sa-si atinga obiectivele si sa-si asume responsabilitati. ,,Marketingul contemporan reprezinta un mecanism economic si social prin care indivizii si grupurile isi satisfac nevoile si dorintele lor prin intermediul crearii si schimbului de bunuri, servicii si idei intre semeni". Numarul mare de definitii ale marketingului reflecta: in primul rand - complexitatea si cu orizont larg a definirii marketingului; in al doilea rand - multe scoli, abordari metodice si opinii despre marketing. Evolutia din ultima vreme a semnificatiilor atribuite marketingului conduce la concluzia ca acest concept - asa cum afirma Philip Kotler - - trece in prezent printr-un proces de reevaluare in raport cu noile cerinte globale tehnologice, economice si sociale cu care se confrunta firmele - . Scopul principal al marketingului este aceea de a crea o clientela pe care trebuie sa o mentina utilizand toate mijloacele de marketing, iar administrarea si gestionarea proceselor de schimb este asumata de managementul marketingului. (figura 1) Figura 1. Administrarea si gestionarea proceselor de schimb asumate de managementul marketingului
Anton V. T., Marketing, Editura Universitatii din Oradea, 2001 Balaure V. (coord.), Marketing, Editia a II-a, Editura Uranus, Bucuresti, 2002 Catalina, L., Comportamentul consumatorilor, Editura Performantica, Iasi, 2008 Danciu, V., Marketing international. De la traditional la global, Editura Economica, Bucuresti, 2001 Danciu, V., Marketing strategic competitiv. O abordare internationala., Ed. Economica, Bucuresti, 2006 Flitar, M. P., Elemente de marketing, Editura Colectia Nationala S.A., Bucuresti, 2002 Florescu C., Malcomete P., Pop N. (coordonatori), Dictionar explicativ - Marketing, Editura Economica, Bucuresti, 2003 Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Principiile marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 2001 Kotler, Ph., Managementul marketingului, Editura Teora, Bucuresti, 1997 Micu, A., Marketing international, Editura Tipart, Bucuresti, 2001
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.