Extras din proiect
1. Introducere
Piata mobilei in Romania
Deoarece fondul forestier ocupa 26,7% din suprafata tarii, prelucrarea lemnului reprezinta un potential important de dezvoltare a tarii, iar în cadrul prelucrarii lemnului productia de mobilier ocupa un loc important.
Conform codului CAEN , diviziunea productia de mobilier si alte activitati neclasificate în alta parte cuprinde grupa productia de mobilier cu urmatoarele clase: productia de scaune (exclusiv cele din metal), productia mobilierului pentru birou si magazine (exclusiv din metal), productia mobilierului pentru bucatarii, productia altor tipuri de mobilier productia de saltele si somiere, productia de scaune din metal, productia mobilierului din metal pentru birouri si magazine[207].
Pe ansamblul economiei românesti, importanta acestei ramuri este data si de volumul anual al exportului ce depaseste 700 milioane dolari.
În România, industria mobilei este una din putinele ramuri cu importuri foarte mici fata de exporturi. Daca ponderea în total importuri este de aproximativ 1,16%, exportul ramurii se situeaza între 6,3% (în anul 1995) si 4,57% (în anul 2000). Desi volumul exporturilor de mobila a înregistrat un trend negativ între anii 1996-2000 (de la 506,5mil. dolari la 474,1mil. dolari) este de retinut faptul ca ramura are o competitivitate ridicata, sustinuta de o rata mare de acoperire a importurilor prin exporturi (411,9% la nivelul anului 2000).
Structura productiei (%) în anul 2000 este prezentata în fig. 1.
Fig. 1. Structura productiei în anul 2000 (în%)
Istoria IKEA
Ingvar Kamprad, fondatorul celebrei companii, s-a nascut in 1926 in Smaland, in partea de sud a Suediei, intr-o familie modesta. Inca din copilarie isi dorea sa ajunga, candva, afacerist, si a inceput vanzand cutii cu chibrite vecinilor. Isi cumpara marfa din Stockholm si o vindea la un pret mic, dar suficient pentru a obtine profit. Mai tarziu a vandut si peste, decoratiuni de Craciun, seminte de flori si creioane.
La doar 17 ani, in 1943, Ingvar primeste de la tatal sau o suma consistenta, ca recompensa pentru notele de la scoala. Iar Ingvar nu ezita si isi incepe propria afacere, dandu-i numele IKEA, o combinatie intre initialele numelui sau si primele litere de la Elmtaryd si Agunnaryd, ferma si satul unde crescuse.
La inceput firma vindea stilouri, portofele, rame pentru fotografii, ceasuri, bijuterii si altele, cumparate de Ingvar la un pret redus.
In urmatorii ani apar primele reclame IKEA in presa locala si se lanseaza un catalog al produselor, care puteau fi comandate prin posta.
In 1947, la patru ani de la deschiderea IKEA, Ingvar Kamprad ia o decizie riscanta si incepe sa vanda si mobilier, produs in mici ateliere locale. Reactia publicului este pozitiva si in scurt timp, in 1951, este publicat si primul catalog de mobilier IKEA, iar Ingvar se decide sa renunte la toate celelalte produse si sa vanda exclusiv mobilier, la preturi cat mai scazute. Era momentul in care a aparut compania IKEA asa cum o stim astazi.
Doi ani mai tarziu se deschidea si primul salon de prezentare IKEA in Almhult, fiind prima data cand potentialii cumparatori puteau vedea si atinge mobila inainte de a o comanda, idee care a prins foarte repede. Cum competitia pe piata de mobilier era foarte dura, Ingvar Kamprad a intuit ca publicul vrea sa vada mobila pe care da banii, oricat de mici ar fi preturile. O decizie castigatoare, iar vanzarile au crescut rapid.
Preview document
Conținut arhivă zip
- IKEA - Cercetare de Marketing.doc