Marketing Electoral

Extras din proiect Cum descarc?

PREFATA
Pentru politicieni nu exista nimic mai pasionant decat politica. 
Politica si politicienii scot la vedere ceea ce este mai bun si mai rau in oameni, alimenteaza pasiuni, ne influenteaza destinele, cateodata hotarator. Politica si politicienii ne provoaca suparari, dar si satisfactii. La politica, precum la fotbal si televiziune, se pricep toti romanii, au solutii, proiecte sau macar au opinii ferme. Toti romanii stiu sa descifreze secretele unui sondaj de opinie, sa interpreteze declaratii, sa citeasca in culisele scenei politice.
Privind descatusarea de forte si pasiuni, de orgolii marunte, de ambitii nemasurate, privind toata aceasta zbatere ce se desfasoara aparent fara prea multe reguli, nu poti sa nu te intrebi daca nu cumva se poate inventa ceva care sa ordoneze evenimentele, sa-i determine pe actorii politici sa-si respecte rolul.
Exista, din fericire, un raspuns favorabil la aceasta problema: stiinta marketingului politic. In tarile cu un sistem democratic exersat indelung, jocul politic si mai ales procesul electoral se desfasoara strict dupa regulile marketingului politic. In Romania, aceasta stiinta isi face loc pe masura ce exercitiul democratic se consolideaza. Cum poate interveni o asemenea stiinta in ordonarea jocului politic, in transformarea partidelor politice in institutii ale demo!cratiei care produc idei si oameni?
Marketingul politic isi dovedeste utilitatea pornind de la organizarea unei structuri politice, continuand cu prestatia pe piata politica si mergand pana la actul de guvernare. Marketingul ofera solutiile teoretic ideale pentru investitiile sociale avand drept scop si finalitate elaborarea programelor de actiune de care o societate are nevoie la un moment dat.
Dincolo de "slefuirea" ofertelor politice, fie programe, fie oameni, marketingul politic optim poate asigura cea mai buna cale de promovare si rafinare a resursei umane dupa tactici comunica!tionale adecvate.
Dupa ce a cercetat si a configurat grupurile si nevoile spe!cifice ale acestora, tot marketingul politic este in masura sa stabileasca cui, unde, cand si in ce forma trebuie sa fie adresate produsele politice.
Marketingul politic este in primul rand o "stiinta pentru oameni". Instrumentele de care dispune sondeaza omul si cerintele angrenarii acestuia intr-o viata civilizata, relationarea si convie!tuirea in cadrul grupurilor umane supuse interventiilor simultane din toate mediile societatii.
Prin intermediul marketingului politic se poate realiza o radiografie pe orizontala si pe verticala a cerintelor individuale si a functionarii grupurilor sociale. De asemenea, structurile politice pot fi cercetate ca fiind nuclee de reechilibrare a disfunctionali!tatilor sociale si chiar in interiorul institutiilor.
O privire superficiala poate arata marketingul politic ca fiind greoi si inutil. Explicatia consta din faptul ca structura si impli!catiile sale sunt extrem de extinse. Pentru cei care reusesc sa-i strapunga aparentele, marketingul se dovedeste nu numai coerent, dar si, practic, indispensabil celor care elaboreaza, promoveaza si pun in opera ofertele politice.
Este adevarat ca investitiile in compartimentele de marketing politic sunt mari si nu produc beneficii pe termen scurt. Insa riscul pe care si-l asuma organizatiile politice neinvestind intr-un ase!menea instrument va fi depasit pe termen lung de costurile alegerii "dupa ureche" a solutiilor si a oamenilor.
Partea intai 
EVOLUTIA MARKETINGULUI POLITIC
Capitolul I
GENEZA MARKETINGULUI POLITIC
Structurat la inceputul secolului, ca urmare a dezvoltarii societatii, a trecerii acesteia de la societatea de productie la o societate de consum, conceptul de marketing cunoaste o evolutie rapida, in concordanta cu schimbarile economico-sociale ale secolului XX. Mai precis: inceputurile capitalismului, productia de masa, societatea de consum si dezvoltarea sustenabila (socie!tatea viitorului) au implicat dezvoltarea marketingului politic, o data cu diversificarea cerintelor politice si a conditiilor sociale.
Etimologic, marketing este participiul prezent al verbului in engleza to market, care semnifica o continuitate a desfasurarii ac!tiunilor de piata. Referirile specialistilor caracterizeaza, evident, unilateral marketingul - ca fiind o structura de organizatie, o institutie.
Intr-o definitie restransa, marketingul este procesul concen!trat pe oferirea produsului, tradus prin: "Vinde cat mai bine ceea ce ai produs!"
Definitiile moderne caracterizeaza marketingul ca un proces amplu, orientat atat economic, cat si social pentru satisfacerea, pietei "de desfacere" - acordand o mare atentie consumatorului -, respectiv: "Produc ce se cere!"
Conceptul de marketing social a aparut prin extinderea marketingului in toate domeniile extraeconomice, mai precis in sectoarele necomerciale care practica activitati nonprofit. Ph. Kotler (in Revue francaise du marketing, p. 62, 1976) a structurat teoretic acest nou domeniu si l-a definit ca fiind "elaborarea, punerea in aplicare si controlul programelor, urmarind cresterea adeziunii la o idee, la o cauza sau la un comportament social, in , cadrul unuia sau mai multor grupuri vizate". Marketingul social! ca si cel politic, dupa cum vom vedea in capitolul urmator - foloseste ca operatie segmentarea pietei, studii de piata, utilizeaza principiile comunicarii eficiente pentru a obtine acordul gru!purilor vizate.
Marketingul ne ajuta sa aflam, intr-un mod stiintific, care sunt clientii organizatiei noastre, ce le putem oferi sau "vinde". Clientul este partenerul relatiei interumane stabilite. Daca il implici si il ajuti, te va ajuta, la randul lui. Daca il dezamagesti, te va parasi. Mecanism care ar trebui sa dea de gandit decidentilor in politica, daca vor sa-si mentina parteneriatul cu clientela politica. Orientarea deschisa si implicativa catre rezolvarea problemelor cetatenilor - utilizatori ai deciziilor politice - este scopul pe care si-l propune marketingul. Cercetarea de marketing politic identifica cele mai eficiente cai prin care oamenii politici pot ajunge la sufletul electorului. Tehnicile si instrumentele folo!site in cadrul cercetarii aduc informatii despre necesitatile, dorintele si insatisfactiile cetatenilor, despre structura segmen!telor de piata, despre comportamentul concurentei. Libera circu!latie a ideilor, a sentimentelor si emotiilor care insotesc infor!matiile de stricta specialitate umanizeaza "tranzactiile politice", mentinand deschis parteneriatul politic oricarui curios.
W. Churchill considera ca "... marketingul sporeste nevoia de a trai mai bine. El propune o locuinta mai confortabila, o haina mai frumoasa, o mancare mai buna..."
Definitia elaborata de Chartered Institute of Marketing !organism educational cu preocupari in domeniul marketingului din Marea Britanie -, ca fiind "procesul managerial responsabil cu identificarea, anticiparea si satisfacerea profitabila a necesi!tatilor clientilor", o consideram esentiala in domeniul marketin!gului politic.
Conceptul de marketing in viziunea europeana are doua componente, una procesuala (strict economica), cealalta filozo!fica - spre deosebire de conceptia americana, care face o distinc!tie clara intre aceste doua componente.
Ph. Kot1er (in Principles of Marketing, 1989) sustine ipoteza ca marketingul isi satisface utilitatea prin determinarea necesi!tatilor si cerintelor cetatenilor in scopul oferirii celor mai eficiente servicii (sociale, economice, juridice...), fata de oferta concurentei.
Pentru aceasta, structura politica trebuie sa:
- construiasca oferta politica si strategia de dezvoltare in functie de necesitatile cetatenilor - deci pasii algoritmului sa pastreze mereu acelasi sens, dinspre cetateni inspre structura politica (partid, grup, organism institutional, stat);
- conecteze intreaga activitate la pulsul necesitatilor publice !pentru aceasta, trebuie sa anticipeze si sa descrie corect, conform instrumentarului specific, starea sociala, politica, juridica, economica la nivelul infrastructurii (individ si grup social mic) si al macrostructurii (de la categorii sociale cu generalizari si interpretari pana la nivelul intregii populatii).
- urmareasca evolutia aplicarii strategiei de dezvoltare si satisfacerea necesitatilor clientilor pe parcursul oferirii serviciilor publice - in care scop, se dovedeste esentiala readaptarea tuturor resurselor materiale, umane si conceptuale la cerintele pietei aflate in continua modificare.
- aplice directii modeme, specifice stiintelor umaniste: cercetari de piata pe segmente de populatie, studiul com!portamentelor consumatorilor la aplicarea "promotionala" a diferitelor tipuri de oferte politice.
- implementeze un departament al activitatilor de marke!ting - acolo unde functioneaza, poarta numele de "departa!ment de imagine" sau "de strategie" si este cel mai frecvent utilizat in campanii electorale - care sa ia "pulsul so!cial-economic" in vederea stabilirii si reorientarii obiecti!velor, politicilor si strategiilor.


Fisiere in arhiva (2):

  • Marketing Electoral.doc
  • prezentare mk electoral.ppt

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!