Natura și importanța Leadershipului 3 1. Definirea și importanța leadershipului 3 2. Evoluţia leadershipului 8 3. Abordări ale ledershipului 13 4. Rolurile liderului 29 5. Impactul leadershipului asupra organizației 33 6. Leadership şi management 37
Natura și importanța Leadershipului O trăsătură esențială a managementului se referă la coordonarea activităților oamenilor și la orientarea eforturilor lor în vederea îndeplinirii scopurilor și obiectivelor organizatiei. Acest lucru implică procesul de leadership și alegerea unei forme adecvate de comportament. Leadershipul este o trasătură centrală a performanței organizației. Managerul trebuie să înțeleagă natura leadershipului și factorii care determină eficacitatea acestuia. 1. Definirea și importanța leadershipului Leadershipul este un subiect foarte popular în comportamentul organizaţional deoarece are un rol important în performanţa grupurilor şi a organizaţiilor. Există o multitudine de abordări ale leadershipului şi multe interpretări ale înţelesului său. Intuitiv toată lumea înţelege că leadershipul înseamnă a conduce oamenii şi a influenţa ceea ce fac aceştia sau a-i determina pe alţii să te urmeze. Leadershipul ar putea fi un atribut al poziţiei ierarhice sau ar putea proveni din inteligenţă sau cunoştinţe. Poate fi interpretat ca o funcţie a personalităţii sau ca o componentă comportamentală. S-au realizat foarte multe studii referitoare la leadership. Cifra acestora depăşeşte câteva mii şi fiecare perioadă de cercetare a eşuat în a produce o înţelegere integrată a leadershipului. O controversă este legată de faptul dacă leadershipul este un fenomen individual sau de grup. Unii teoreticieni definesc leadershipul prin prisma acţiunilor pe care leaderii numiţi le întreprind, ceea ce orientează analiza spre personalitatea şi comportamentul acestora. Alţii spun că leadershipul include toate eforturile pentru a influenţa comportamentul altora, ceea ce înseamnă că leadershipul este o funcţie exercitată în grup. Controverse apar şi faţă de definirea leadershipului în sine. Părerile sunt împărţite şi aici. Pe de o parte sunt cei care susţin că definiţia trebuie să fie limitată la influenţele liderului care au succes şi aduc cu sine implicarea celorlalţi. În această viziune leadershipul ar trebui să aibă un efect profund asupra celor conduşi şi să nu folosească autoritatea formală, să manipuleze sau să se bazeze pe recompensă şi pedeapsă. Pe de altă parte există susţinători ai faptului că leadershipul include şi direcţionarea de rutină care să menţină o anumită stare de fapt – adică muncă de manager. Ca definiţii oferite în timp de diferiţi cercetători şi nu numai putem considera următoarele: - Liderul este „cineva care exercită influenţă asupra altor oameni” (Huczynscki şi Buchanan 1993). - Leadership înseamnă „a aduce viziunea oamenilor la un nivel superior, a creşte performanţa lor la un standard mai înalt, a construi personalitatea lor peste limitele normale” (P. Drucker 1986). - Liderul „trebuie să aibă un optimism contagios. Testul final pentru un lider este sentimentul pe care îl ai atunci când nu mai eşti în prezenţa lui după o conferinţă. Este un sentiment de înălţare şi încredere?” (Bernard Montgomery). - Leadershipul este „a crea o viziune la care alţii să aspire şi a-i energiza pentru a munci pentru a îndeplini acea viziune”(Anita Roddick). - Leadershipul poate fi descris ca „un proces dinamic într-un grup, unde un individ îi influenţează pe ceilalţi pentru a contribui voluntar la îndeplinirea sarcinilor grupului într-o situaţie dată.”(G.A. Cole 1994). Prin urmare, este dificil să generalizăm definiția leadershipului, dar în mare se poate defini ca o relație prin intermediul căreia o persoana influențează comportamentul sau acțiunile altor persoane. Asta înseamna că procesul de leadership nu poate fi separat de activitățile grupurilor și de construirea unei echipe eficiente. Cu privire la semnificația cuvântului „leadership” , există multe puncte de vedere, dar, în principal, este o relație interumană prin care o persoană influențează comportamentul și acțiunile altor persoane. Relația dintre lider și subordonatul ce îl urmează (leader-follower) este o relație reciprocă, iar un leadership eficient este un proces bidirecțional ce influentează atât indivizii , cât și performanțele organizației. Astfel, relația de leadership încearcă să reducă insatisfacțiile angajaților.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.