Extras din proiect
Conform cercetărilor USDA din anul 2010 sau FiBL - IFOAM din 2012, evoluția pieței produselor alimentare ecologice a fost una pozitivă de-a lungul ultimilor ani, fapt ce se concretizează și ca tendință viitoare de evoluție. Concurența crescândă dintre comercianți și noile tendințe în marketingul acestei categorii de produse, au determinat o serie de schimbări majore la nivelul factorilor de influență cu implicații asupra pieței investigate.
În România, la nivelul pieței analizate, consumatorii de produse ecologice nu sunt încă suficient de educați în mod conștient în vederea alegerii acestor categorii de produse, confundând de multe ori produsele alimentare ecologice cu produsele comercializate prin intermediul rețelelor tradiționale (piețe de profil) sau al producătorilor din mediul rural, fără a ține cont de procesul de certificare sau de modul de etichetare specific reglementat pentru acestă categorie de mărfuri. Se poate identifica cu toate acestea o tendință în creștere atât la nivelul ofertei cât și la nivelul cererii inclusiv în cadrul pieței din România, tendință care poate să fie în timp dezvoltată în direcția unei alimentații bazate pe produse „sănătoase și sigure”, pe o categorie de produse care să respecte normele de calitate ecologică.
Câteva aspecte ale pieței bio...
Piața BIO din România este generată în primul rând de ofertă deoarece prezența produselor pe piață trezește de fapt, interesul consumatorilor
Formarea pieței presupune de fapt schimbarea unor mentalități și stiluri de viață, eforturi în direcția educării și informării, având în vedere că este vorba de produse noi pentru români, produse cu un caracter special
Alimentele BIO sunt mai scumpe decât cele convenționale (valabil peste tot în lume). Motivele sunt următoarele:
- ingredientele utilizate în producția produselor sunt mult mai scumpe
- ingredientele necesare sunt mai greu de procurat
- producția durează mult timp și necesită oameni specializați
- producția trebuie să respecte anumite standarde prestabilite pentru a primi certificarea
față de agricultura convențională, în agricultura ecologică gândacii trebuie adunați cu mâna, iar bolile plantelor trebuie să fie tratate cu ceaiuri
-raportul dintre costul de producție și prețul produsului
“Portretul robot" al consumatorului bio autohton (în viziunea lui Ciprian Lazarovici, director de vânzări la Biosens):
“Individ cu un grad de cultură ridicat, care vrea să facă mai mult pentru sănătatea sa, vrea un nou stil de viață, civilizat, igienic, sănătos, dinamic, orientat spre o îngrijire atât corporală, cât și mentală, care să îi confere un confort psihic și fizic sporit, conștient de responsabilitatea pe care o avem față de mediul înconjurător și de lumea în care trăim. În general este vorba despre orășeni cu studii superioare, de 25-45 de ani, cu venituri mari.”
Canale de vânzare a produselor bio în România:
- vânzări de la poarta fermei
- vânzări în piețe sezoniere
- retail tradițional - magazine specializate
- retail modern - hipermarketuri, supermarketuri
- magazine online
- network marketing (Life Care)
- vânzări prin bursă on-line pentru produse ecologice (www.agricultura-ecologica.ro)
Conform specialiștilor din piața în perioada urmatoare, produsele bio comercializate în Romania vor fi vândute în proporție de 60% în magazine organice, 30% în supermarketuri și 10% în alte magazine.
Principalele rețele de magazine care au introdus produse ecologice în sortiment și au amenajat spații speciale pentru acestea, sunt: Carrefour, Cora, Gima, La Fourmi, Mega Image. Cele mai vândute produse BIO prin rețeaua comercială organizată sunt ouăle și produsele lactate.
Natura Land (importator de produse Bio) își distribuie produsele în aproape toate rețelele de magazine: Carrefour, Mega Image, Cora, Real, Metro, Auchan, Super Market Nic, ANGST, G-Market, La Fourmi, Cristim, Anapan, Quickdeli, Supermarket Ok, Ki-Life, Benzinariile Agip, etc.
Bibliografie
http://agrointel.ro/21265/cum-a-ajuns-telemeaua-de-ibanesti-prima-branza-romaneasca-recunoscuta-in-ue-folosim-saramura-naturala-si-lapte-de-la-crescatori-locali-cu-cel-mult-trei-vaci/
https://www.drogheria.ro
https://www.rangali.ro/
http://www.economica.net/cine-produce-bio-pentru-marii-retaileri-in-facere_101200.html#n
http://www.infomina.ro/
http://www.magiun-sonimpex.ro/
http://www.business24.ro/guvern/stiri-guvern/botanoiu-madr-romania-poate-deveni-furnizorul-de-produse-ecologice-al-europei-1549847
Preview document
Conținut arhivă zip
- Perspectivele pietei produselor ecologice.docx