Piata Bauturilor Racoritoare

Extras din proiect Cum descarc?

Elemente definitorii ale pietei bauturilor racoritoare
Datorita faptului ca piata romaneasca a fost invadata de baturi racoritoare din import ce au avut priza la publicul participant la piata, bauturile autohtone si-au pierdut teritoriul in fata acestora. Dintre bauturile autohtone mentionam sucurile si siropurile naturale ale caror producatori nu s-au consacrat pe piata cu o marca de prestigiu, astfel piata bauturilor racoritoare fiind caracterizata prin prisma celor din import.
Piata bauturilor racoritoare a cunoscut o dezvoltare majora in ultimii ani , in special dupa anul 1990 cand pe piata romaneasca au patruns numeroase firme producatoare de bauturi racoritoare. Teritoriul geografic in interiorul caruia sunt comercializate produsele cuprinde , in mare parte toate zonele tarii , dar majoritatea vanzarilor sunt realizate pe piata urbana , piata rurala ocupand un cadru destul de restrans. La nivelul anului 2004 se poate vorbi de o extindere a comercializarii bauturilor racoritoare si in zonele rurale , dar vanzarile inregistrate in aceste zone sunt cu mult inferioare celor din mediul urban. 
Daca folosim drept criteriu de clasificare structura vanzarilor de bauturi racoritoare pe regiuni geografico-istorice se poate observa ca consumul cel mai mare a fost inregistrat in Dobrogea (aproximativ 37%), urmata imediat de Muntenia ( cu 30% din totalul vanzarilor ) , urmeaza apoi Moldova (cu 20%) si in final , Transilvania care detine 13% din vanzarile anuale de sucuri. 
Piata bauturilor racoritoare este impartita pe segmente de consumatori dupa mai multe criterii: varsta , marimea veniturilor si mediul de resedinta. Exista pe piata bauturi racoritoare care se adreseaza in special copiilor ( cum ar fi sucul Teddy si sucurile naturale necarbogazoase ) si bauturi racoritoare care ar trebui interzise copiilor sub 12-14 ani asa cum sunt cele care contin cofeina , cafea si care pot dauna sanatatii. In functie de mediul de resedinta exista : bauturi racoritoare preferate de cei din mediul rural ( in special cele carbogazoase si cele cu indulcitori ) si sucuri preferate de cei din mediul urban ( in aceasta categorie intrand toate bauturile racoritoare existente pe piata ). Deasemenea ,piata bauturilor racoritoare mai poate fi segmentata si in functie de : frecventa cumpararii ( piata inregistreaza o crestere a vanzarilor in sezonul cald si , dimpotriva , o scadere a acestora in sezonul rece ) , cantitatile cumparate (cresc in sezonul estival si scad in sezonul rece ) , marcile cumparate ( fiecare consumator poate fi sau nu fidel unei anumite marci/produs in functie de satisfactia pe care acesta i-o ofera ) , sortimentele cumparate ( in functie de gusturile fiecaruia se poate alege un anumit suc cu o anumita aroma, culoare ) si locurile cumpararii ( difera in functie de necesitatea fiecarui consumator : daca nevoia trebuie satisfacuta urgent atunci el va achizitiona produsul de la cel mai apropiat spatiu de comercializare ; in caz contrar el va cauta locurile in care produsul respectiv are pretul minim.
Abuz de pozitie dominanta ( cazul Coca-Cola)
Acest caz de abuz de pozitie dominanta ilustreaza cel mai bine constientizarea de catre o firma aflata in pozitie dominanta - Coca Cola, a responsabilitatilor sporite conferite de aceasta pozi tie, dar, mai ales, a valorii uriase a amenzilor aplicate pentru abuz de pozitie dominanta.
In anul 1999, Comisia Europeana a primit mai multe plangeri impotriva companiei Coca-Cola si a imbuteliatorilor sai, plangeri care indicau un abuz de pozitie dominanta. Comisia a deschis o investigatie, demarand in 1999 si 2000 inspectii inopinate la sediile Coca-Cola din 5 tari: Austria, Belgia, Danemarca, Germania si Marea Britanie. Investigatia a durat 5 ani, Comisia strangand dovezi impotriva Coca-Cola pentru activitatile sale din cele 25 de state membre ale Uniunii Europene, Norvegia si Islanda. In mai 2004 a intrat in vigoare Regulamentul 1/2003, asanumitul Regulament de modernizare a legislatiei europene in domeniul concurentei. Acest regulament permite companiilor aflate in curs de investigatie de a veni in intampinarea preocuparilor Comisiei Europene si de a-si asuma singure angajamente pentru a corecta comportamentul lor anticoncurential. La mijlocul lunii octombrie 2004, Comisia a trimis companiei Coca-Cola o evaluare preliminara care prezenta preocuparile Comisiei in ceea ce priveste concurenta si ii dadea companiei posibilitatea sa remedieze aceste preocupari prin asumarea de angajamente, in conformitate cu Regulamentul 1/2003.
Schimbul de informatii si angajamente a continuat cu publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a angajamentelor Coca-Cola si solicitarea opiniilor tertilor interesati cu privire la eficacitatea angajamentelor si eliminarea practicilor care fac rau concurentei. Comisia a primit observatii de la 33 de actori de pe piata (19 retaileri, cum ar fi supermarketuri, lanturi de restaurante si catering si 14 producatori de bauturi). Ele doreau imbunatatirea angajamentelor, fie prin ajustarea scopului lor, fie prin reformulare. Angajamentele finale au fost avizate de catre Comisie in mai 2005, devenind obligatorii pentru Coca-Cola.


Fisiere in arhiva (1):

  • Piata Bauturilor Racoritoare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!