1. Elemente definitorii ale pieţei detergenţilor Caracterizare generală Piaţa produsului detergent de rufe face parte din piaţa produselor de curăţat, aceasta din urmă reprezentând piaţa totală. Detergentul de rufe satisface nevoia consumatorilor de curăţenie şi de întreţinere a hainelor. Piaţa detergenţilor de rufe se află în faza de maturitate, foarte bine dezvoltată şi extrem de competitivă. Este concentrată şi puternic polarizată, mărcile premium şi cele ieftine acoperind mai mult de două treimi din volumele vândute. Alte particularităţi ale pieţei sunt preferinţa consumatorului român pentru detergenţii pudră, în detrimentul celorlalte tipuri de detergenţi (gel, lichid, tablete), precum şi cota foarte ridicată a produselor pentru spălare automată. Piaţa detergenţilor de rufe este a treia, ca mărime, în topul vânzărilor de bunuri de larg consum. Cel mai ridicat consum de detergent este observat în cadrul gospodăriilor numeroase (patru sau mai mulţi membrii). Ponderea acestor gospodării în structura gospodăriilor din România este de 26%. Mai mult de jumătate din volumul total de detergent este consumat în cadrul gospodăriilor cu un venit mediu. Gospodăriile ce provin din mediul rural şi-au intensificat consumul de detergent în 2008, însă contribuţia lor la volumul total consumat este mai mică decât ponderea de 45% în structura gospodăriilor din România. În 2008, gospodăriile au achiziţionat aproape jumătate din volumul total de detergent din cadrul retailului modern. Dintre formatele comerţului modern cea mai importantă creştere a fost înregistrată în cadrul hypermarketurilor şi a magazinelor de tip discount. Totodată, studiul Nielsen a arătat că detergenţii de rufe reprezintă una dintre primele zece categorii din retail in 2008, atât în comerţul modern cât şi în cel tradiţional. Cu toate acestea, studiile arată că un român foloseşte anual 2,6 kg de detergent, consum care ne situează cu mult sub media ţărilor din centrul Europei (7-10kg). Concurenţa Dezvoltandu-se de la an la an, piaţa românească a detergenţilor de rufe cunoaşte în prezent o concurenţă dură, supremaţia pe piaţă fiind disputată de mai multe firme. Vom analiza nivelul şi tipologia concurenţilor prezenţi pe piaţa detergenţilor de rufe şi vom prezenta principalele lor branduri din categoria detergenţilor de rufe, precum şi gama sortimentală oferită de aceştia. Top 5 producători (2008) -Cota de piaţă % Volum vânzări Valoare vânzări Procter&Gamble 93,6% 96,0% Procter&Gamble Unilever Unilever Henkel Henkel Evyap Evyap Baser Kimya Ficosota Top 5 mărci % (2008) Volum vânzări Valoare vânzări Dero 82,1% 86,6% Ariel Ariel Dero Bonux Bonux Tide Tide Persil Persil Cele mai puternice firme producătoare de detergent de rufe sunt : Unilever, Procter&Gamble şi Henkel. Acestea sunt urmate la mare distanţă de firmele Evyap ( cu marca Fax) şi Hayak (Baser) Kimya (cu mărcile Bingo şi Dax). Cele 5 deţin o cotă de piaţă volumică de 93, 6 %(2008), aşa cum e evidenţiat şi în clasamentul din tabelul următor: Între aceste firme există o concurenţă directă, diferenţierea realizîndu-se prin imaginea de marcă pe care fiecare producător se străduieşte să o confere produselor proprii. De asemenea, ele reprezintă concurenţi loiali întrucât desfăşoara competiţia într-un cadru legal, având la bază perfecţionarea propriilor activităţi.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.