Piata Iaurtului

Extras din proiect Cum descarc?

Piata autohtona a iaurturilor a crescut valoric, in primele sase luni ale acestui an, cu circa 22% fata de perioada similara a anului trecut, potrivit companiei de cercetari de piata Nielsen, iaurtul fiind unul din produsele lactate cu cea mai solida evolutie a vanzarilor.
Cei mai avantajati de aceasta crestere sunt jucatorii nou-intrati pe piata, in special aceia care au reusit in ultimul an sa se impuna prin campanii de marketing agresive. Un astfel de exemplu este Tnuva, companie israeliana, care s-a lansat pe piata romaneasca anul trecut, printr-o investitie greenfield estimata la circa 55 de milioane de euro si concretizata intr-o ferma si o fabrica de lactate in Popesti-Leordeni, judetul Ilfov. Managementul Tnuva a reusit sa urce compania in topul primilor trei producatori de iaurt si sa lanseze, totodata, nu mai putin de 23 de produse pe acest segment.
In prezent, piata iaurturilor, estimata la aproximativ 300 de milioane de euro, este disputata de cinci mari producatori, printre care se afla o singura companie locala, Albalact. Cei cinci (Danone, Friesland, Tnuva, Campina si Albalact) detineau, in primele sase luni ale acestui an, o cota de piata cumulata de 82,13%, in valoare, si de 75,1% in volum, potrivit datelor Nielsen. Acelasi studiu arata ca piata iaurturilor a crescut, in primul semestru al acestui an, cu doar 11% in volum, dar cu aproximativ 22% din punct de vedere valoric, fata de aceeasi perioada din 2007.
O alta schimbare in piata este legata de locul de unde sunt cumparate aceste produse: daca in urma cu doi ani hipermarketurile aveau un aport de 42,5% la totalul vanzarilor, in prima jumatate a acestui an contributia lor a crescut la 54,4%. Din punctul de vedere al preferintelor romanilor, in fruntea clasamentului raman tot iaurturile simple, cu o cota de piata de 64% in primul semestru al acestui an. Urmatoarele pe lista de cumparaturi sunt iaurturile cu fructe, in special cele cu aroma de capsuni.
Dublare a vanzarilor de iaurt de baut
Consumatorii romani sunt recunoscuti pentru curiozitatea de a testa noi produse si arome. Pe acest lucru au mizat si reprezentantii Tnuva, care s-au axat in strategia de marketing pe lansarea de produse sub genericul ,,editie speciala". Astfel, au aparut iaurturile cu aroma de cozonac si pasca, iar, in aceasta vara, editia speciala cu aroma de pepene rosu si de pepene gablen. ,,Romanii sunt consumatori tentati sa incerce arome noi de iaurt, prin urmare exista loc pentru noutati. Produsele Yoplait, in editie speciala de Craciun, Paste si de vara, s-au bucurat de un real succes", spune Sagit Tzur Lahav, vicepresedinte marketing al Tnuva.
Cu toate acestea, cei mai castigati au fost jucatorii care au mizat in ultimul an pe lansarea iaurturilor de baut, cu fructe si simple. Vanzarile pe acest segment de piata aproape s-au dublat, in perioada ianuarie-aprilie 2008, fata de perioada similara a anului trecut, inregistrand un ritm de crestere de 176%, in volum, si de 202%, in valoare, adauga Sagit Tzur Lahav. In acest context, in luna iulie a acestui an, compania israeliana a lansat, in parteneriat cu Yoplait, al doilea producator mondial de lactate proaspete, iaurturile de baut Yoplait.
Chiar daca piata de lactate proaspete este in crestere, romanii raman in urma europenilor din punctul de vedere al consumului acestor produse. In Romania, consumul mediu de lactate proaspete pe cap de locuitor este de circa 5,4 kilograme pe an, in timp ce in Germania este de 33,6 kilograme, in Franta, de 33,7 kilograme, iar in Bulgaria, de 16,2 kilograme.
1 mld. euro este suma la care ar putea ajunge piata interna a lactatelor in acest an, cu circa 15% mai mult fata de anul trecut. Principalii jucatori sunt Danone, lider de piata pe segmentul iaurturilor, Friesland Foods, lider la nivelul intregii piete, Tnuva, Albalact, LaDorna, si Covalact.
<<Piata de iaurturi a crescut din doua motive: schimbarea obiceiurilor de consum si tendinta romanilor de a consuma mult mai multe produse lactate.>>
Sagit Tzur Lahav, vicepresedinte marketing, Tnuva
Anul investitiilor in marketing
BUGET Odata cu cresterea numarului de produse la raft, s-au majorat si numarul marcilor de iaurt promovate in mass-media, si, implicit, cheltuielile companiilor de profil. Potrivit unei analize Zenith Media, bugetul alocat de acestia pentru promovarea in mass-media in perioada ianuarie-iunie 2008 a crescut cu 12% (la rate-card), fata de aceeasi perioada a anului trecut, cele mai promovate fiind iaurturile simple, urmate de cele de baut si de cele cu fructe. Evolutia se datoreaza in mare masura cresterii numarului clientilor de publicitate din aceasta categorie.
ADVERTISERI ,,Daca in primele sase luni ale anului trecut investeau in campanii trei jucatori, in acest an numarul lor a crescut la sapte", spune Raluca Zangu, senior researcher la agentia de media Zenith Media. Noii advertiseri sunt Tnuva (cel mai activ, cu o investitie de 16% din suma totala la rate card), Friesland, cu marca Napolact si Raiffrom - Grivco, cu brandul Sanlacta. Cel mai important client de publicitate din categoria iaurturilor ramane compania Danone, cu 71% din cheltuielile pentru publicitatea la iaurturi in primul semestru al acestui an. Producatorul francez este urmat de compania Tnuva, cu marcile Tnuva si Yoplait (16%), Albalact, cu Zuzu si Zuzu de baut (5%), Friesland, cu Milli (5%) si Napolact (1%), Raiffrom - Grivco, cu Sanlacta (3%) si Delaco, cu iaurturile Zott si Zott Jogobella (0.01%).
MEDIA Cel mai folosit canal de promovare este televiziunea, peste 98% din publicitatea din mass-media la iaurturi fiind alocata acestui mediu, in special la statiile Pro TV, Acasa, Antena 1, Realitatea TV si Kanal D. Dintre reviste, titlurile: Magazinul Progresiv, Pro TV Magazin, Cosmopolitan si Ce se intampla, doctore? au atras cele mai consistente comenzi.


Fisiere in arhiva (1):

  • Piata Iaurtului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!