Proiect de Cercetare a Consumului de Carte in Orasul Iasi

Cuprins proiect Cum descarc?

Prezentarea temei 3
Definirea obiectivelor si ipotezelor cercetarii 5
Operationalizarea conceptelor 6
Teorii 20
Chestionare 38
Bibliografie 50


Extras din proiect Cum descarc?

Prezentarea temei
Studii din ultimii ani din Romania avertizeaza asupra numarului mic de cititori si mai ales asupra nivelului redus a consumlui de carte. Desi unele dintre aceste studii sunt optimiste in privinta cresterii cumpararii si achizitionarii de carte, in lipsa unor statistici despre piata de carte (ultimele realizate de Asociate Editorilor din Romania, dateaza de acum 5 ani) editorii si difuzorii se abtin sa avanseze o cifra pentru cresterea din domeniu.Totusi, cei mai multi dintre ei caracterizeaza piata ca fiind mai "dinamica", mai "interesana" si mai "profesionista". Evolutia pietei este pusa de unii editori pe seama diversificarii si profesionalizarii pietei, promovarii mai sustinute, in toata media, dar si prin afise, bannere, etc., traducerilor unor titluri de mare succes in strainatate, dar si cartile unor autori romani, ca ,,De ce iubim femeile?" de Mircea Cartarescu, si cresterea nivelului de trai al populatiei.
Numarul mic al cititorilor si al cumparatorilor de carte este, cel mai adesea, pus pe seama lipsei unor lanturi puternice si profesioniste de librarii, puterii reduse de cumparare a cititorilor, consumului excesiv de televiziune si calculator.
Un studiu al Asociatiei Editorilor din Romania din anul 2001 arata ca doar 13% din populatia Romaniei sunt clienti fideli ai librariilor (cumpara cate 1-12 carti/an). Segmentul majoritar al cumparatorilor este constituit de persoanele avand varsta cuprinsa intre 18-40 de ani; acestia sunt cei care pot cumpara carti pentru instruire profesionala si dezvoltare culturala. Ei reprezinta 49 % din populatia urbana (aprox. 6.000.000). Conform studiului mentionat mai sus, 55 % din populatia urbana cu varsta cuprinsa intre 18-40 de ani cumpara carti (3.300.000), restul de 45 % fiind cei care nu cumpara deloc carti (2.700.000).
Un fenomen ingrijorator il reprezinta procentul celor care, in ciuda unei diplome de liceu sau invatamant superior, afirma ca nu sunt cititori, confirmand inabilitatea scolilor romanesti in a construi o relatie continua si stabila intre studenti sau elevi si carti. Nu cumpara carti 56 % dintre absolventii de liceu si 12 % dintre cei cu diplome de invatamant superior (sursa: Mercury Research, Raport TGI, 2001). Examinand preferintele cumparatorilor de carte, gasim ca atentia acestora indica clar doua domenii de editare: cartile practice (sanatate, bucatarie, gradinarit, bricolaj, decoratiuni interioare, sport, calatorii) si literatura. 45 % din cumparatorii de carte achizitioneaza carti practice si 42 % carti de fictiune. Cartile de stiinta, tehnica, stiinte umane, economie, intrunesc 38 % din preferintele cumparatorilor, in timp ce cartile pentru copii sunt cumparate de 23 % din clientii librariilor.
55 % din populatia Romaniei (22.500.000 locuitori) traieste in zone urbane (cca. 12.400.000 locuitori). Vanzarea de carte se face aproape in totalitate in orase, sistemul de distributie nepatrunzand in zonele rurale. S-a inregistrat slabirea semnificativa a retelei de librarii, mai ales la sat si in orasul mic - urmata de tendinta de concentrare a desfacerii in orasele mari. Pe de alta parte, concentrarea distributiei (si a pietei) de carte in jurul marilor orase e intarita de slaba capacitate de absorbtie a tirajelor de catre bibliotecile publice. Inainte de 1990, in Romania erau 16.665 de biblioteci - publice, scolare, universitare, nationale; in 2002 mai erau 13.377. Cele mai multe dintre bibliotecile disparute au fost biblioteci publice rurale. Un profil al non-cititorului releva ca acesta ar fi mai ales barbat (60% din barbati nu citesc), trecut de 50 de ani, rezident mai ales in mediul rural, in zone cu deficiente de infrastructura publica. Cu venituri mai mici de 50 de euro pe membru de familie, cu studii de nivel cel mult gimnazial, el provine din familii cu profil educational scazut la randul lor; e adesea agricultor (95% din agricultori declara ca nu au citit nimic in ultimul an), muncitor, pensionar sau casnica, urmarind foarte rar programele TV, doar programele de stiri si divertisment. 
Cititorul cel mai motivat este (dupa un studiu al CSCDC, 2005) insa, de regula, tanar, rezident in mediul urban (oras mare sau mijlociu) si cu parinti cu studii de la nivel mediu in sus. El e reprezentativ si pentru segmentul activ al cumparatorilor constanti de carte. Acoperind aproximativ 22% din populatie, acestia absorb de fapt 87% din piata editoriala; este vorba aici de indivizi care cumpara cel putin 1-2 volume pe luna - desi "nucleul dur" al consumatorilor e si mai restrans: 62% din oferta e acaparata de cei care achizitioneaza mai mult de doua volume pe luna, iar acestia ating abia 9% din populatie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Proiect de Cercetare a Consumului de Carte in Orasul Iasi.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!