Extras din proiect
1. Introducere
In anul 2009, in Statele Unite ale Americii, s-a declansat criza economica, datorita falimentului a unor gigantic din domeniul financiar. Rand pe rand, firme cu renume sau firme mai mici le-au urmat inspre faliment. Datorita globalizarii ce isi pusese deja amprenta pe felul cum erau derulate afacerile in mediul international, dar si datorita economiilor comune a mai multor tari (diferite aliante economice) aceasta criza, ce parea doar a SUA, a afectat imediat toate tarile mari si mici. Una dintre zonele greu afectate a fost zona Euro.
Asadar, declansarea crizei mondiale a dus la un regres in ceea ce consta economia, cu tot ce cuprinde aceasta. Bancile si-au inchis “robinetul” creditelor, populatia a devenit mai cumpatata, iar consumul, fie el de produse sau servicii, a scazut. Inevitabil a scazut si increderea consumatorilor
Din aceasta cauza, vad necesara studierea acestui indicator, precum si relatiile acestuia cu preturile producatorilor de produse si service, dar si vanzarile din domeniul retail. Pentru ca in anul 2009, toate datele si toti indicatorii au fost grav afectati de criza mondiala, am considerat, ca ani de referinta, anii ce au urmat, anii in care tarile incercau sa se redreseze economic si financiar, anii 2010-2012. Asadar, in studiul ce urmeaza se va face referire la o perioada de 3 ani, perioada impartita pe luniile fiecarui an.
Din punct de vedere al istoriei indicatorului ce arata increderea consumatorului, din 1985 pana anul trecut, in 2012, increderea consumatorilor din zona Euro, a avut o medie de -12,51. Cea mai ridicata valoare in ceea ce priveste increderea a avut loc in anul 2000, in luna mai, cand aceasta a atins cota de 2.7, in timp ce cea mai mica valoare a indicatorului a fost in primavara anului 2009, in martie, cand a ajuns la recordul negative de -34,2. Masurarea cu precizie a incredererii consumatorilor, a fost posibila doar printr-un studio amplu, desfasurat pe 23 000 de gospodarii din zona Euro. Chestionarul s-a axat pe situatia economica si financiara pe care o au repondentii,economisirea sau intentia de economisire, precum si asteptarile lor privind TVA, conditia economica generala si cumpararea unor lucruri de mare importanta sau durabilitate ( casa, masina, opere de arta, etc.). Increderea consumatorului este masurata pe o scala de la -100 la 100, unde -100 inseamna cel mai scazut nivel de incredere, iar 100 cel mai ridicat.
Unul dintre indicatorii folositi in studiu va fi pretul practicat de producatorii de servicii si produse. Acesta masoara variatia medie in pretul bunurilor si serviciilor vandute de manufacturieri si producatori in intreaga piata, in timpul unui anumit interval de timp.
Un al treilea indicator ce ne va ajuta la studierea problemei propuse este cel al vanzarilor din domeniul retail, vanzari comparate an dupa an. Acesta compara vanzarile cumulate din retail in timpul unei luni, in comparatie cu acelas luna a anului precedent. Astfel putem vedea in procente diferentele positive sau negative a unei perioade in comparatie cu aceasi perioada a anului trecut. Din anul 1996 pana in anul 2012, in zona Euro Retail Sales YOY au inregistrat in merdie 1 procent, in timp ce maximum a acestei perioade a fost in noiembrie 1998 de 5 procente, iar in minimul a fost in februarie 2009, -5.1 procente.
Datele culese ne vor ajuta sa descoperim daca exista vreo legatura intre indicatorii amintiti, si anume: consumers spending, consumer confidence si retail sales YOY. Am luat in considerare doar zona Euro, deoarece este un punct de referinta in ceea ce priveste viata economica si, chiar politica, atat in Europa cat si in intreaga lume.
Asadar pentru a incepe vom define variabilele:
Toate datele folosite au fost preluate de pe http://www.tradingeconomics.com/.
2. Relatii dintre fenomene
Obiectivul principal in acest capitol este de a prezenta orice fel de relatie intre increderea consumatorilor si preturile producatorilor din zona Euro si nivelul de cheltuiala al consumatorilor. In plus, se doreste gasirea gradului de influenta pe care o au cei doi indicatori asupra cheltuielile consumatorilor
a. Relatia de corelatie
Pentru a studia relatia dintre cei trei indicatori, vom incerca mai intai sa gasim legatura, corelatia, dintre acestia. In acest scop am demarat analiza de corelatia. Asadar, la o scurta analiza a tabelului de corelatie putem observa ca inte toate cele trei variabile se afla relatii de corelatie semnificative, valoare Sig in toate cazurile fiind sub 0.05. Un alt element luat in considerare este puterea legaturilor dintre fenomene. Astfel, putem observa o legatura puternica si pozitiva intre variabila “Increderea Consumatorului” si “Vanzarile din domeniul retail”, coeficientul Pearson ajungand la valoarea de 0,593. De altfel o alta legatura puternica. dar de data aceasta de sens invers, se afla intre “Preturile producatorilor” si “Vanzarile din domeniul retail”, coeficientul Pearson ajungand la valoarea de –0,678.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Relatia dintre Increderea Consumatorului, Preturile de Producator si Vanzarile Retail din Zona Euro.docx