Tehnici de Manipulare a Consumatorului prin Publicitate

Extras din proiect Cum descarc?

Advertising may be described as the science of arresting the human intelligence long enough to get money from it." 
- Stephen Butler Leacock,Michael Jackman, Crown's Book of Political Quotations, 1982, New York: Crown Publishing Inc., p. 1. 
Introducere
,,Publicitatea nu este arta, este facuta pentru a vinde. Cine crede ca publicitatea este facuta dezinteresat, nu ar trebui sa existe in domeniul asta. Este adevarat ca, cel putin in ceea ce priveste punerea in forma, publicitatea foloseste mijloace artistice. Dar, cum nu este o forma de arta, publicitatea trebuie sa respecte regulile comunicarii comerciale, legale sau de autoreglementare si, mai ales, sa evite ca publicul sa nu fie socat de niste puneri in scena care distrug imaginea omului, imaginea femeii." 
Publicitatea se ocupa cu promovarea bunurilor, serviciilor, companiilor si ideilor, de cele mai multe ori prin mesaje platite. Scopul direct ale acestor mesaje este stimularea dorintelor clientilor potentiali, si formarea asociatiilor pozitive in legatura cu produsul sau compania promovata, scop care este atins prin folosinta metodelor de manipulare psihologica mai mult sau mai putin subtile.
Asadar influenta publicitatii poate cunoaste doua sensuri opuse ca efect (pozitiv sau negativ) si tocmai de aceea s-au impus norme de conditionare a manipularii populatiei in scopuri necurate. Cu toate astea, legile au vicii si trebuie imbunatatite constant pentru protectia consumatorilor.
Publicitatea asigura legatura intre produse sau servicii si oameni. Pentru a fi eficienta, in acest sens ea trebuie sa corespunda produselor si sa fie relevanta pentru oameni in exprimarea si sustinerea unui avantaj competitiv. Aceasta este versiunea generalizata sau generica a strategiei pentru care este conceputa fiecare reclama. Specificul marcii, specificul nevoilor consumatorilor si specificul avantajului competitiv determina strategia pentru care este conceputa o reclama sau o campanie publicitara. Totusi, indiferent de gradul sau de specificitate, nu strategia este cea care concepe publicitatea. Pentru fiecare strategie, exista un principiu, un numar nedeterminat de solutii creative posibile. 
Tarile Uniunii Europene cheluiesc anual cu publicitatea aproximativ 45.4 miliarde euro. Pe masura ce recensiunea se apropie de sfarsit si economiile nationale se reinvioreaza se prognozeza o crestere a cheltuielilor cu publicitatea in majoritatea tarilor Uniunii Europene. Sponsorii, adica cei care sustin financiar actiunile de publicitate, raman precauti in privinta utilizarii optime a bugetului de publicitate, asa incat sa fie atinse obiectivele de comunicare propuse.
In ziua de azi orice se vinde, de la fericire, la neliniste, zambete, orice. Mc Donalds iti ofera linistea de dupa masa, Colgate - un zambet pur, Coca Cola - visele pe care le-ai uitat pe vremea cand erai tanar si erai sigur ca o sa ajungi un star rock, Raiffeisen - privilegiile pe care le poti dobandi ca si client exclusiv, ciocolata Rom - nostalgia vremurilor demult trecute, Mercedes - stil si eleganta. 
Cand spui "publicitate" te gandesti in primul rand la reclame mari, colorate si haioase. Iti vin in gand imediat cateva marci celebre in domeniu: Milka, Coca-Cola, Kinder, Ariel, L'Oreal etc., ale caror produse le-ai incercat macar o data, de curiozitate. Aceste marci renumite pentru modalitatile ingenioase de a promova produsele oferite au evoluat de-a lungul anilor si au incercat sa acopere o piata cat mai mare, sa castige succes si faima in randul consumatorilor.
In ultimul timp se pune accentul tot mai mult pe publicitate si prin intermediul ei se poate vinde aproape orice, dar intrebarea este " cum?". Foarte important este ca aceasta publicitate sa fie una onesta, sa contureze calitatile produselor sau serviciilor intr-un mod veridic, fara sa induca consumatorul in eroare sau sa-l manipuleze.
Cap. 1 
Istoria publicitatii
Termenul de " publicitate " provine din cuvantul latinesc "publicare" (a aduce la cunostinta publicului) sau "publicatio" (actiunea de a se adresa publicului prin orice mijloace, sau mai frecvent actiunea de a publica).
Primele forme de publicitate au aparut inca din antichitate.
3000 - 500 i.e.n - apar primele forme de publicitate care reprezentau de obicei un semn, pictat foarte atragator pe peretele unei cladiri. Cele mai vechi semne au fost descoperite in ruinele Babilonului, Romei Antice si ale orasului Pompei. 500 de ani mai tarziu, comerciantii egipteni amplasau de-a lungul drumurilor publice bucati de stanca in care erau sculptate diverse mesaje in scopul informarii calatorilor in legatura cu produsele sau serviciile oferite. Era debutul a ceea ce numim acum "publicitate outdoor". In perioada anilor 500 i.e.n., in vechea Roma, mesajele erau pictate pe pereti in scopul promovarii jocurilor publice, a afacerilor locale sau pentru a chema alegatorii la vot.
1472 - in Anglia apare o prima experienta ce poate fi considerata publicitate: o foaie volanta pe care se anunta la Londra aparitia unei noi carti de rugaciuni care se afla la paraclisierul bisericii.
1650 - se anunta in ziarul londonez o recompensa pentru 12 cai pierduti cu trei zile in urma.
Pana la revolutia industriala reclama a avut un caracter personal si se adresa unui numar important de oameni. In acest sens se practica tiparirea in ziare. 
1704 - includerea de reclame intr-un ziar din coloniile nord-americane.
Un rol principal in publicitate l-a avut Benjamin Franklin, fiind primul care a realizat chenarul pe diferite dimensiuni pentru atragerea atentiei, dar si in privinta utilizarii imaginilor.
1841 - Brad Palmer, primul agent de reclama din istoria marketing-ului cumpara spatii din ziare si reviste, revanzandu-le celor interesati. Cei interesati isi construiau propria reclama.
1844 (iunie) - prima reclama de revista care apare in Mesagerul Sudului.
1890 - apare prima agentie de reclama care planifica, creaza, executa campanii de publicitate pentru clienti.
1844 - s-a inventat telegraful, iar sfarsitul secolului trecut a adus instrumente in plus pentru evolutia publicitatii: fonograful si telefonul.
Aparitia responsabilitatii s-a produs mai intai la americani. Natiunea americana a intrat in secolul XX ca o mare natiune industriala. Avea un marketing evoluat ce a sporit mult rolul publicitatii. La inceputul secolului XX au avut loc unele evenimente nefericite care au venit atat de la producatorii de bunuri cat si de la producatorii de reclama si guvern. Aceste evenimente au dus la crearea unor impresii negative despre publicitate, deoarece agentiile de publicitate au facut campanii mincinoase unor produse. In acest moment s-a organizat o firma de cercetare stiintifica a consumatorului si a impactului produsului, a mijloacelor de influentare a opiniei publice, ajungand astfel sa satisfaca preferintele consumatorilor. Astfel a aparut Cercetarea de marketing ca stiinta separata, atragand dupa sine reponsabilitatea organizatiilor care realizeaza reclame.
1926 - apare studioul de radio care a oferit oamenilor de publicitate atingerea cotelor de audienta nationala. 
1941 - apare televiziunea care incepe sa aibe un rol din ce in ce mai important in evolutia publicitatii.
Dezvoltarea publicitatii si banii cheltuiti au constituit fenomene extraordinare odata cu trecerea la productia de masa, iar reclamele ofereau consumatorilor confort, stil si lux.
Inceputul anilor '50 la americani au fost marcati de existenta unei societati de consumatori vigurosi care aveau ca scop atingerea nivelului de lider social prin cumpararea de produse pentru a tine pasul colegilor.
Agentiile de publicitate au introdus ideea ca fiecare publicitate trebuie sa cuprinda o pozitie unica, ce anume sa vanda produsul, acele calitati care-l detaseaza de celelalte produse concurente. Aceste propozitii unice au fost imitate, astfel ca beneficiarul nu mai putea percepe unicitatea, devenind confuz. In aceasta perioada, datorita esecului, accentele din reclama s-au modificat de la caracteristicile produsului, la imagine, personalitatea produsului. Societatea americana devine astfel simbolul luxului. Aceasta personalitate a produsului se transmite si produselor de uz comun: blugi, camasi etc. 
La mijlocul anilor '80 americanii erau martorii unei avalanse de reclame venita din industria cosmetica si vestimentara ce sprijinea stilul de ,,generatia mea".
Cele mai multe corporatii americane au cheltuit milioane de dolari pentru reclame, laudand constiinta sociala prin faptul ca erau ecologice, protejand astfel mediul. Acest lucru a condus la egocentrism si are sloganul: ,,Si tu trebuie sa ai ce este mai bun".


Fisiere in arhiva (1):

  • Tehnici de Manipulare a Consumatorului prin Publicitate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!