Extras din proiect
1. Modelele manageriale în cadrul unor instituţii mass-media cunoscute
Modelul lui Mintzberg stipulează că, într-o organizaţie, managerul are trei tipuri de roluri: roluri interpersonale (este o figură reprezentativă, un lider şi acţionează ca legătură între structurile de conducere şi angajaţi), roluri informaţionale (este monitor, difuzor şi purtător de cuvânt) şi roluri decizionale (este antreprenor, factor de soluţionare a conflictelor, factor de alocare a resurselor şi negociator).
În cele ce urmează, vom aplica modelul lui Mintzberg publicaţiei sportive Gazeta Sporturilor şi redactorului-şef al cotidianului, Cătălin Tolontan, care manageriază activitatea redacţională.
Cătălin Tolontan îndeplineşte corespunzător rolurile interpersonale specifice unui manager: este o figură reprezentativă (are o vizibilitate accentuată în mass-media, deopotrivă în presa tipărită şi în audiovizual, şi-a construit, de-a lungul celor douăzeci de ani de carieră, imaginea unui analist pertinent, comparabilă cu cea a lui Cristian Tudor Popescu, este respectat de către breasla jurnaliştilor sportivi şi, în general, de către toţi cei care lucrează în mass-media şi este apreciat de public; totodată, este recunoscut ca un manager autoritar, care nu acceptă greşelile, sancţionându-le prompt, iar acest aspect l-am observat în redacţie, fiind în trecut colaborator al Gazetei Sporturilor), este un lider (este recunoscut ca atare de către angajaţii diverselor departamente şi de către şefii de departament, el stabileşte strategia redacţională şi politica editorială, el decide publicarea sau nepublicarea anumitor articole şi paginile în care se vor publica diversele materiale) şi acţionează ca punte de legătură între directorul cotidianului, Ovidiu Ioaniţoaia, şi angajaţii departamentelor ,,Fotbal intern”, ,,Fotbal extern”, ,,Reporteri speciali” etc. El se ocupă de materializarea viziunii pe care creatorul acestei echipe de jurnalişti, Ovidiu Ioaniţoaia, doreşte să o pună în practică.
Rolurile informaţionale pe care le îndeplineşte Cătălin Tolontan sunt, după cum am afirmat mai sus, cele de: monitor, difuzor şi purtător de cuvânt. Redactorul-şef al Gazetei Sporturilor monitorizează deosebit de atent publicaţia, prin rapoarte, cifre de tiraj ale cotidianului, precum şi ale ziarului concurent, ProSport, analize, feedback primit de la public (prin comentarii la articole şi prin e-mail-uri primite pe adresa redacţiei), prin informaţii privitoare la schimbările pieţei etc.
Cătălin Tolontan are un rol deosebit în difuzarea informaţiilor. Ca manager, el este asaltat zilnic de informaţii de tip factual (ex.: corect sau incorect) şi de valoare (care ţin de preferinţe). Prin accesul la informaţiile de valoare, redactorul-şef al Gazetei Sporturilor orientează subordonaţii în luarea deciziilor.
Ca purtător de cuvânt al publicaţiei pe care o conduce, Cătălin Tolontan reprezintă în mass-media punctul de vedere al Gazetei Sporturilor. Un exemplu de reacţie a lui Cătălin Tolontan la un atac din exterior (chiar dacă din interiorul aceluiaşi trust) la adresa unor jurnalişti ai Gazetei Sporturilor s-a petrecut atunci când, într-o emisiune ,,În gura presei”, moderatorul Mircea Badea i-a ironizat pe redactorii Cristian Otopeanu şi Andrei Crăiţoiu pentru una dintre producţiile acestora, care a fost postată pe site-ul Gazetei Sporturilor. Tolontan a oferit un răspuns la ironiile lui Badea, care a sugerat că respectivii jurnalişti sunt lipsiţi de profesionalism, pe blogul său, tolo.ro, intitulând postul pe care l-a scris legat de acest subiect ,,Mircea Badea a avut dreptate!”. Cătălin Tolontan şi-a asumat responsabilitatea pentru eşecul producţiei, afirmând că proiectul respectiv se afla la început şi că erau necesare numeroase ajustări şi căpătarea unei anumite experienţe pentru realizarea unor producţii de calitate.
Ca factor de decizie în cadrul publicaţiei, Cătălin Tolontan a fost artizanul nenumăratelor schimbări din cadrul organizaţiei (plecarea redactorului Eduard Zelgin, din motive nu profesionale, ci comportamentale, este un exemplu; aducerea redactorului-şef al departamentului de sport al Realităţii TV, Cristian Zagaradniuc, pe postul de şef al departamentului online al Gazetei Sporturilor a fost o decizie care i-a aparţinut lui Cătălin Tolontan etc.).
Ca factor de soluţionare a conflictelor, Cătălin Tolontan a fost întotdeauna de părere că micile neînţelegeri nu trebuie să afecteze realizarea materialelor în condiţii de maximă calitate, iar dacă doi angajaţi care au o relaţie deteriorată sunt desemnaţi să producă împreună un material, aceştia sunt obligaţi să se achite cu succes de sarcină, indiferent de disensiunile dintre ei.
Cătălin Tolontan se ocupă de achiziţionarea resurselor necesare pentru realizarea anumitor proiecte ale Gazetei Sporturilor, prin urmare îndeplineşte şi funcţia de alocare a resurselor. El este şi responsabil, în mod direct, de editarea publicaţiei, prin societatea al cărei director general este, Convergent Media.
Bibliografie
Vlăsceanu, Lazăr, Zamfir, Cătălin, 1998, Dicţionar de sociologie, editura Babel, Bucureşti
Moldoveanu, George, revista Administraţie şi Management Public, nr.2/2004,
articolul ,,Scanarea mediului organizaţional”
Marinescu, Paul, Managementul instituţiilor publice, 2003, editura Universităţii, Bucureşti,
Roşca, Luminiţa, 2005, lucrarea Textul jurnalistic, în Manual de jurnalism, vol. 1, coord. Mihai Coman, editura Polirom, Iaşi
Kientz, Albert, 1971, Pour analyser les medias. L’analyse de contenu, editura Maison Mame, Paris
Nicolescu O., Verboncu I., 1999, Management, ed. a III - a, editura Economică, Bucureşti
Hofstede, Geert, 1996, Managementul structurilor multiculturale, editura Economică, Bucureşti
Schein, Edgar, 2004, Organizational Culture and Leadership, editura Jossey Bass Publishers, San Francisco
Levinson, Jay Conrad, 1999, Mastering Guerrilla Marketing, editura Houghton Mifflin Company, Boston
Niculescu, Maria, Lavalette, Georges, 1999, Strategii de creştere, editura Economică, Bucureşti
Zlate, M., 2000, Introducere în psihologie, editura Polirom, Iaşi
Boudon, Raymond şi colab., 1996, Dicţionar de sociologie, editura Univers, Bucureşti
Engelhoff, William G., Sen, Falguni, 1992, An Information-Processing Model for
Crisis Management, în Management Communication Quarterly, vol. 5, nr. 4
Pauchant, Thierry, Mitroff, Ian, 1992, Transforming the Crisis-Prone Organization, editura Jossey Bass Publishers, San Francisco
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managementul Institutiilor Mass-Media.doc