Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Mass Media
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 30 în total
Cuvinte : 10945
Mărime: 78.38KB (arhivat)
Publicat de: Ladislau Florea
Puncte necesare: 9
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Eugen Frunza

Cuprins

  1. CAPITOLUL I
  2. ROLUL POZITIV AL MASS-MEDIA LA DEZVOLTAREA DEMOCRAŢIEI
  3. 1.1. Rolul pozitiv al mass-media în dezvoltarea democraţiei
  4. 1.2. Criza democraţiei contemporane
  5. 1.3. Responsabilităţile mass-media în criza politicului
  6. 1.4. Remedii la actuala situaţie
  7. CAPITOLUL II
  8. RELAŢIA MASS-MEDIA CU PARTIDELE POLITICE
  9. 2.1 Interdependenţa politic – mass-media
  10. 2.2 Fabula despre servitori şi cea de-a patra putere
  11. 2.3 Patru modele ale formării opiniei publice
  12. CAPITOLUL III
  13. LIBERTATEA OPINIEI PUBLICE: PREMISĂ ŞI EXPRESIE A DEMOCRAŢIEI
  14. CAPITOLUL IV
  15. ANALIZA PREZENTĂRII DOCTRINELOR POLITICE PE PIAŢA MEDIA AUTOHTONĂ

Extras din proiect

CAPITOLUL I

ROLUL POZITIV AL MASS-MEDIA LA DEZVOLTAREA DEMOCRAŢIEI

1.1 Rolul pozitiv al mass-media la dezvoltarea democraţiei

Dreptul la libertatea cuvântului/ de expresie, ca şi libertatea presei ca un corolar al acestui drept, reprezintă valori fundamentale ale democraţiei pluraliste moderne. Fără ele nu ar putea fi imaginate multe dintre progresele realizate în lumea contemporană. Dacă aceste drepturi au fost cu greu dobândite în dificilul proces al naşterii democraţiei, ele sunt în prezent exercitate abuziv în forme subtile de către cea care este una dintre principalele lor beneficiare şi ar trebui să fie una dintre principalele lor apărătoare: mass-media.

Social-democraţia afirmă că libertatea presei şi cea de expresie, în general, sunt esenţiale pentru apărarea şi dezvoltarea democraţiei. Experienţa ultimului deceniu în Europa Centrală, de exemplu, arată că mass-media a servit, în mod decisiv, la construcţia societăţii civile şi la cenzurarea tendinţelor autoritare ale diverşilor politicieni sau partide. De asemenea, ea a corijat şi continuă să corijeze excesele, neglijenţele şi erorile de gestiune în ţările cu democraţie consolidată. Fără libertatea de exprimare, deci şi cea a mass-media, nu poate fi concepută o democraţie. O presă liberă face uneori dificilă o guvernare democrată; ea face întotdeauna imposibilă dictatura.

1.2 Criza democraţiei contemporane

În contextul acestor afirmaţii trebuie, însă, observat că democraţia traversează, în prezent, o criză de creştere şi de adaptare la noile realităţi ale lumii contemporane. Cauzele acestei crize sunt:

a. inadecvarea mecanismelor acelei democraţii care s-a dezvoltat în mediul naţional la condiţiile globalizării;

b. apariţia, în contextul globalizării emergente, a unor mase care, temându-se că nu se vor putea adapta la noile condiţii, sunt sensibile la mesajul populist şi naţional-populist;

c. şubrezirea credibilităţii şi chiar a eficienţei mecanismelor democraţiei clasice ca urmare a opacizării, electoralizării şi comercializării actului politic.

În ceea ce priveşte această a treia cauză trebuie subliniat că invadarea exerciţiului democratic de metodele marketingului comercial şi dezvoltarea „statului spectacol” au condus la separarea tot mai accentuată a societăţii de sfera politicii şi a puterii de adevăr. Faptul se exprimă în absenteismul electoral, în neagajarea civică şi în cinismul actorilor sociali. În legătură cu toate aceste trei cauze mass-media are o imensă răspundere şi un rol esenţial de jucat.

1.3 Responsabilităţi ale mass-media în criza politicului

Mass-media are responsabilităţi în criza politicului pe care o traversează actualele democraţii în cel puţin următoarele aspecte:

1) Face posibilă apariţia şi dezvoltarea „politicii-show”. Electoralismul înseamnă exaltarea importanţei alegerilor, nu ca metodă de consultare a electoratului în legătură cu aspiraţiile şi aşteptările sale, ci ca metodă de obţinere a puterii. Puterea fără mandat privind aplicarea unui program clar este, însă, o putere care nu poate fi exercitată. Pe termen mediu şi lung o asemenea putere înstrăinează electoratul, întrucât îi creează sentimentul că nu are niciun control asupra politicului.

2) Crează false personalităţi şi distruge personalităţi reale, impune formaţiuni politice discutabile şi ocultează adevăruri compromiţătoare, inventând, totodată, crize inexistente.

3) Determină cheltuirea unor sume importante pentru derutarea populaţiei şi astfel încurajează corupţia.

4) Prin abordări preponderent conflictuale, în căutare de senzaţional, distorsionează realitatea şi induce în societate pesimismul, scepticismul, neîncrederea şi înclinaţia pentru izolare şi violenţă.

Cel mai important fapt este însă acela că mass-media ajunge să determine temele de pe agenda publică, adeseori în mod artificial, fără nicio legătură cu agenda reală a cetăţenilor şi cu priorităţile recomandate de realitatea socială. Acest fapt este explicabil prin concentrarea capitalurilor din mass-media în interiorul unor mari corporaţii naţionale sau internaţionale. Acestea, deşi se prezintă drept reprezentante ale intereselor publice, reprezintă în fapt interese private. Această situaţie poate determina manipulări ale opiniei publice în direcţia dorită de finanţatorii privaţi,

Preview document

Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 1
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 2
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 3
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 4
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 5
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 6
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 7
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 8
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 9
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 10
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 11
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 12
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 13
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 14
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 15
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 16
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 17
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 18
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 19
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 20
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 21
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 22
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 23
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 24
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 25
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 26
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 27
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 28
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 29
Relația de reciprocitate dintre sistemul mass media și cel politic - Pagina 30

Conținut arhivă zip

  • Relatia de Reciprocitate dintre Sistemul Mass Media si cel Politic.doc

Alții au mai descărcat și

Mass Media, a patra putere în stat

Când în 1690, în lucrarea Two treatises on government, John Locke anunţa pentru prima oară principiul separării puterilor în stat, fiind apoi...

Mass media politica și democrația

Mass media este inteleasa ca intermediere necesara intre diversele niveluri ale grupurilor sociale. Pe plan politic, activitatea presei a adus doua...

Comunicarea audio vizuală

Televiziunea este mijlocul de comunicare de masa cu cel mai mare impact asupra societatii. Tehnic vorbind, este definita ca un procedeu de...

Biserica și Mass Media

Traim într-o lume controversata unde valorile principale si etice ale unei societati se rasfrâng asupra populatiei. Biserica si mass-media...

Comunicarea cu Mass-Media

Agentul de relaţii publice are sarcina de a identifica cele mai performante canale de transmisie şi de a urmări realizarea, după un calendar...

Genurile Presei

3.GENURILE PRESEI DEF: Genurile presei este un proces cultural de lunga durata care acunoscut in ultima vreme o dezvoltare fara precedent datorita...

Te-ar putea interesa și

Planul Campaniei de Informare Publică pentru Ministerul Culturii și Patrimoniului National

INTRODUCERE A devenit aproape un truism faptul că omenirea intră, începând cu sfârşitul acestui secol, într-o nouă eră – era informaţională....

Terorismul - elemente de psihosociologie individuală

1. INTRODUCERE Noul început de mileniu a adus cu sine, din nefericire şi o amplificare fără precedent a terorismului internaţional, atât ȋn ceea...

Mass-Media și rolul acesteia în stat

CAPITOLUL 1 SISTEMUL MASS-MEDIA 1.1. SISTEMUL MASS-MEDIA SI ACTORII SAI Asociaţia Internaţională a Relaţiilor Publice a stabilit, cu ocazia...

Mass-media în Republica Moldova

INTRODUCERE De zece ani Republica Moldova se afla în cautarea drumului sau catre valorile democratice, catre civilizatie si prosperitate...

Managementul Comunicării în Organizația Militară

Comunicarea manageriala in organizatia militara „A conduce oameni înseamnă să-i cunoşti şi să ştii să comunici cu ei” Napoleon Comunicarea...

Cultura politică și societatea civilă - ONG-urile naționale

1. Ce este cultura politica? Expresia cultura politica a fost introdusa in politologie in ultima jumatate de secol, mai ales in preocuparile...

Analiza comportamentului consumatorului în condiții de criză

CAP 1. Analiza influentelor directe asupra comportamentului consumatorului in conditii de criza In prezent ne confruntam cu cea mai teribila criza...

Comunicare și relații publice

INTRODUCERE Trăim într-o epocă intoxicată de o publicitate zgomotoasă şi nereală făcută produselor care, cel mai adesea, nu îndeplinesc criteriile...

Ai nevoie de altceva?