INTRODUCERE Constructia navelor moderne electrificate in curent alternativ a impulsionat dezvoltarea instalatiilor navale de ridicat. Aceste instalatii sunt alimentate in curent alternativ si asigura productivitate inalta prin rapiditatea operatiilor de incarcare descarcare si micsorarea pe aceasta cale a duratei de stationare a navei in porturi. Exista doua tendinte de dezvoltare a actionarilor electrice pentru instalatiile de incarcare. Una din ele priveste folosirea nemijlocita a motoarelor de curent alternativ care asigura simplitate, siguranta si conditii usoare de exploatare, dar necesita in schimb luarea unor masuri speciale pentru obtinerea caracteristicilor optime de functionare. A doua directie consta in pastrarea in calitate de motor de executie a motorului de curent continuu cu posibilitatile lui inalte de reglare si caracteristici perfect adaptate pentru conditiile de lucru ale instalatiilor de incarcare. In acest scop, se creeaza un sistem separat de alimentare de la reteaua navei. Fiecare din aceste directii ofera la randul lor multe posibilitati practice de rezolvare care sunt aplicate in diferite tari de catre firmele constructoare. Vinciurile de incarcare si macaralele navale sunt destinate, in principal, pentru lucrarile de incarcare-descarcare executate la bordul navelor. In constructia navelor moderne se urmareste cresterea rentabilitatii exploatarii navei care se obtine in principal prin reducerea duratei de stationare in porturi pentru operatii de incarcaredescarcare si micsorarea duratei de deplasare intre doua porturi prin sporirea vitezei de mars. Dotarea navei cu instalatii moderne de incarcare-descarcare, care sa duca la scurtarea duratei acestor lucrari, constituie calea principala de marire a eficientei economice a navei, avandu-se in vedere ca pentru o nava comerciala 1/3 pana la 2/3 din perioada de exploatare reprezinta timpul lucrarilor de incarcare-descarcare. Mecanismele de incarcare-descarcare se caracterizeaza prin existenta unui numar mare de regimuri de lucru si functioneaza cu sarcini si viteze care se repeta ciclic. Durata unui ciclu consta din perioadele in care mecanismul functioneaza si din pauze. Durata pauzelor depinde de rapiditatea prinderii si desprinderii incarcaturii si variaza in limite foarte largi. Gama de viteze a acestor mecanisme trebuie sa fie foarte mare intrucat, pe de o parte, vitezele mari scurteaza durata ciclului, iar vitezele mici permit asezarea fara socuri a incarcaturii. 2 Capitolul 1. Structura sistemului de actionare Mecanismele navei cu actionare electrica pentru manevrarea greutatilor pot fi clasificate dupa: destinatie, tipul mecanismului de transmisie, sistemul de comanda si dupa felul curentului. In functie de destinatie, dupa caracterul operatiei indeplinite, se impart in: - vinciuri de incarcare si macarale pentru marfurile generale, adica marfuri transportate in pachete sau paleti (baloti), rulouri, cutii, saci, butoaie si, de asemenea, cherestea, laminate si marfuri sub forma de pulberi (carbune, minereu s.a.); - vinciurile de incarcare si macaralele pentru operatii speciale: ridicare salupe sau barci de salvare, ridicare scara de bord, remorcare, ridicare traulere, ascensoare etc. Dupa tipul mecanismului de transmisie se impart in vinciuri de incarcare si macarale cu transmisie mecanica si cu transmisie hidraulica. Dupa sistemul de comanda mecanismele navale de incarcare se impart astfel: - comanda directa prin controler; - comanda prin relee si contactoare; - sistem generator-motor; - sisteme cu tiristoare sau amplificatoare magnetice. In functie de felul curentului, se disting mecanisme de incarcare cu actionari electrice de curent continuu si de curent alternativ. Cele mai raspandite mecanisme navale de incarcare sunt vinciurile si macaralele. Vinciurile de incarcare. In figura 1 este prezentata amplasarea unei instalatii de incarcare in prova navei. Instalatia consta din urmatoarele elemente principale: bigile 1, coloana 2, gurile de magazie 3, parama si carligul de sarcina, vinciurile de incarcare 4 si macaralele 5. Vinciul de incarcare este cuplat si cu un vinci de ridicare a bigii fara sarcina necesar stabilirii pozitiei initiale a bigii. Cele doua vinciuri sunt blocate electric, astfel incat nu pot functiona simultan.
GHEORGHIU S., " Masini si Actionari Electrice ",Ed.A.N.M.B.,Constanta,2006 GHEORGHIU S., DELIU F., CONSTANTINESCU M, Actionari Electrice Navale, Ed A.N.M.B., Constanta, 2010
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.