Cuprins
- Argument
- CAPITOLUL I.
- NOŢIUNI GENERALE 3
- Destinaţia cutiei de viteze 3
- Condiţiile impuse cutiei de viteze 3
- Clasificarea cutiilor de viteze 3
- CAPITOLUL II.
- CONSTRUCŢIA CUTIEI DE VITEZE 5
- Cuplarea treptelor prin roti dinţate cu deplasare axiala 5
- Cuplarea treptelor cu mufe de cuplare simpla 5
- Sincronizatorul conic cu inerţie cu inele de blocare 7
- Sincronizatorul conic cu inerţie cu bolţuri de blocare 7
- Mecanismul de acţionare a cutiei de viteze 8
- Dispozitivul de fixare a treptelor 9
- Dispozitivul de zăvoare a treptelor 9
- Tipuri constructive de cutii de viteze in trepte 10
- Materiale utilizate in construcţia cutiilor de viteze 11
- CAPITOLUL III
- INTRETINEREA, DEFECTELE, REMEDIEREA CUTIEI DE VITEZE 12
- Întreţinerea cutiei de viteze 12
- Defectele in exploatare ale cutiei de viteze 13
- Repararea cutiei de viteze 18
- CAPITOLUL IV
- NORME DE TEHNICA SECURITĂŢII MUNCII 22
Extras din proiect
Argument
Printre sarcinile principale ale planului de dezvoltare se numără:
- realizarea unei creşteri economice intensive prin modernizarea in continuare a structurilor de producţie;
- ridicarea permanenta a nivelului tehnic si calitativ al produselor;
- sporirea productivităţii muncii;
- accentuarea specializării si integrării producţiei in vederea utilizării cu maximum de randament a capacităţilor;
- economisirea stricta si valorificarea superioara a materiilor prime, combustibililor si energiei;
- recuperarea si reformizarea resurselor rezultate din procesele de producţie si consum îndeosebi a cheltuielilor materiale;
- creşterea substanţială a eficientei economice in toate ramurile si sectoarele.
Un rol important in realizarea acestor obiective revine sistemului de transporturi care dispune de o puternica baza materiala in continua dezvoltare. Utilizarea chibzuită a mijloacelor de transport, in general, a parcului auto, in special, efectuarea la timp de buna calitate a reparaţiilor si a lucrărilor de întreţinere, constituie o importanta sursa de economi si o condiţie esenţială a eficientei acestor mijloace de baza din economia naţională.
Prin caracterul ei aplicativ, lucrarea constituie o completare necesara la tot ce sa publicat pana in prezent in domeniul automobilelor in ultimi ani fiind cat se poate de utila tuturor celor ce lucrează in aceasta ramura.
CAPITOLUL I
NOŢIUNI GENERALE
Destinaţia cutiei de viteze.
În funcţie de valoarea rezistentei care se opune înaintării automobilului, trebuie modificată forţa de tracţiune a acestuia. Motoarele cu ardere interna a automobilelor permit o variaţie limita a momentului motor respectiv a forţei de tracţiune. Din aceasta cauza automobilele echipate cu motoare cu ardere interna trebuie sa fie prevăzute cu cutie de viteze cu scopul:
- sa permită modificarea forţei de tracţiune in funcţie de variaţia rezistentelor la înaintare;
- sa realizeze întreruperea îndelungata a legăturii dintre motor si restul transmisiei in cazul in care automobilul sta pe loc cu motorul in funcţiune;
- sa permită mersul înapoi al automobilului, fără a inversa sensul de rotaţie a motorului.
Condiţiile impuse cutiei de viteze.
Cutia de viteze a unui automobil trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: sa prezinte o construcţie simpla, si sa fie uşor de manevrat; sa prezinte o funcţionare fără zgomot si sa aibă un randament cat mai ridicat; sa aibă rezistenta mare la uzura; sa fie uşor de întreţinut; sa asigure calităţi dinamice si economice bune; sa prezinte siguranţă in timpul funcţionarii.
Clasificarea cutiilor de viteze.
Cutiile de viteze utilizate la automobile se clasifica după modul de variaţie a raportului de transmitere si după modul de schimbare a treptelor de viteze.
După modul de variaţie a raportului de transmitere cutiile de viteze pot fi:
- cu trepte(etaje), la care variaţia raportului de transmitere este discontinua:
- continue sau progresive, care asigura intre anumite limite o variaţie continua a raportului de transmitere.
După felul mişcării axei arborilor cutiile de viteze cu trepte pot fi:
- cu axe fixe (simple) la care arborii au axa geometrica fixa;
- planetare la care axele unor arbori ai cutiei de viteze au o mişcare in jurul unui ax central.
După numărul treptelor de viteze cutiile de viteze pot fi cu trei cu patru, cinci, sase sau chiar mai multe trepte.
După modul de schimbare a treptelor de viteze, cutiile de viteze pot fi cu acţionare directa, cu acţionare semiautomata, cu acţionare automata.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Cutia de Viteze Manuala.DOC