Extras din proiect
Memoriu Justificativ
Toate aceste organe mobile impreuna formeaza un ambielaj motor. Acest ambielaj motor este format din sase organe mobile confectionate din diferite materiale si toate sunt in legatura una cu alta.
Daca una din aceste organe mobile nu ar fi, nu s-ar putea transforma miscarea rectilinie – alternativa a pistonului in miscare de rotatie a arborelui cotit care pune in functionare automobilul.
Miscarea porneste de la piston, segmenti si boltul de piston, care trece prin biela trimitind miscarea la arborele cotit care este in angrenari cu volantul.
Deci aceste organe mobile au un rol foarte mare, in motor fiind parti componente impreuna cu organele fixe cu care sunt complete.
INTRODUCERE
Mecanismul motor are rolul de a transforma miscarea rectilinie – alternativa a pistonului in miscarea de rotatie a arborelui cotit.
Mecanismul motor este format din : organe fixe care sunt urmatoarele: Blocul motor care este format din blocul cilindrilor, carterul superior, carterul inferior numit si baia de ulei.
Blocul Motor
Este organul cel mai mare si mai greu al motorului. Este executat prin turnare ce contine blocul cilindrilor si carterul superior.
Blocul motor se executa prin turnare din fonta cenusie cand cilindrii sunt demontabili sau din fonta aliata cand cilindrii sunt nedemontabili.
Motoarele racite cu lichid au in blocul motor canale pentru lichid de racire. Motoarele racite cu aer au blocul motor terminat in niste aripioare.
In carterul superior se gasesc lagare paliere in care se monteaza arborele cotit. La motoarele care au arborele cu came montat in carter, blocul motor este prevazut cu lagare pentru arborele cu came.
Cilindrii
Reprezinta spatiul de lucru in care se desfasoara ciclul motor, pistonul deplasandu-se in interiorul lui in miscare rectilinie – alternativa.
Cilindrii pot fi demontabili sau nedemontabili ,din care cei demontabili sunt mai utilizati.
Cilindrii dupa modul de racire pot fi umezi sau uscati. Cei nedemontabili sunt intotdeauna umezi.
Suprafata interioara se prelucreaza prin hornuire.Camasile de cilindri se executa prin turnare din fonta aliata.Montarea cilindrilor in locul motor se face prin presare.
Chiulasa
Se executa prin turnare din aliaj de aluminiu sau fonta aliata si se inchide cilindrul in partea lui superioara.
Este strabatuta de mai multe gauri pentru cilindrul de racire ,tijele impingatoare ,supape si suruburi.
In chiulasa se preseaza scaunele si ghidurile supapelor. Suprafata inferioara se prelucreaza prin aschiere perfect plana. Garnitura de chiulasa se monteaza intre chiulasa si blocul motor.
Carterul inferior
Este rezervor pentru ulei. Se confectioneaza prin ambutisare din tabla de otel sau prin turnare din aliaj de aluminiu. In partea inferioara are un buson de golire. Se monteaza de blocul motor prin suruburi.
Mecanismul motor
Mecanismul motor este mecanismul fundamental al motorului care realizează transformarea energiei termice în lucru mecanic.
El este alcătuit din părţi fixe, părţi mobile şi elemente de legătură.
Părţile fixe ale mecanismului motor sunt:
Blocul motor;
Chiulasa;
Baia de ulei.
Părţile mobile ale mecanismului motor sunt:
Pistonul cu segmenţii şi bolţul;
Biela cu cuzineţii şi bucşa de bolţ (dacă există);
Arborele cotit şi cuzineţii.
Elementele de legătură sunt şuruburile, prezoanele, şaibele, piuliţele şi garniturile necesare.
1. Părţile fixe ale mecanismului motor
În figura 1. sunt prezentate părţile fixe ale mecanismului motor.
1- chiulasa;
2- blocul motor;
3- baia de ulei.
1.1 Chiulasa este o piesă turnată din aliaje de aluminiu sau din fontă. Este aşezată deasupra blocului motor şi poate acoperi unul sau mai mulţi cilindri. La motoarele răcite cu aer de cele mai multe ori chiulasele sunt individuale, adică, fiecare cilindru are o chiulasă separată. Chiulasele motoarelor răcite cu lichid conţin camere de lichid prin care, în timpul funcţionării motorului, circulă lichidul de răcire. De regulă chiulasa conţine galeriile de admisie şi evacuare, supapele, scaunele şi ghidurile acestora, o parte din circuitul de ungere şi orificiul pentru bujie sau injector. Frecvent sunt denumite galerii de admisie sau de evacuare acele elemente ale tubulaturii de admisie sau de evacare care se montează în exteriorul chiulasei şi a căror denumire corectă este de „colector de admisie” şi „colector de evacuare”. Unele chiulase conţin camera de ardere (mai ales la motoarele cu aprindere prin scânteie – M.A.S.) sau o parte a camerelor de ardere (camerele de turbionare sau antecamerele) la motoarele cu aprindere prin comprimare – M.A.C.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Mecanismul Motor.doc