Cuprins
- Introducere 6
- A. MEMORIUL JUSTIFICATIV 7
- 1. Tematica si schemastructural-constructiva 9
- 1.1. Tematica si specificatii de proiectare 9
- 1.2.Schema structural-constructiva 10
- 2. Proiectarea elementelor si legaturilor 13
- 2.1. Proiectarea elementului 1 (carligul de remorcare) 13
- 2.2. Proiectarea elementului 4 (tirantul superior) 15
- 2.3.Proiectarea legaturii 1-4 (asamblare filetata) 18
- 2.4. Proiectarea elementelor 5 si 6 (coloana superioara si corp coloana superioara) 21
- 2.5. Proiectarea legaturii 4-5 (imbinare sudata) 25
- 2.6. Proiectarea legaturilor 5-6 28
- 2.6.1 Proiectarea legaturii 5-6, asamblare teava-teava patrata 28
- 2.6.2Proiectarea legaturii 5-6,asamblare prin bolt 32
- 2.7. Proiectarea elementelor 7 si 8 (tirant inferior si corp tirant inferior) 34
- 2.8. Proiectarea legaturii 6-7 (imbinare sudata) 38
- 2.9.Proiectarea legaturilor 7-8
- 2.9.1Proiectarea legaturii 7-8, teava-teava patrata 41
- 2.9.2Proiectarea legaturii 7-8, asamblare prin bolt 43
- 2.10. Proiectarea elementelor 11 si 12/12' (bara centrala si coloana stanga/dreapta) 45
- 2.11.Proiectarea legaturilor 8-9 si 10-11(imbinari sudate) 47
- 2.12. Proiectarea legaturii 9-10 (asamblare prin suruburi) 49
- 2.13. Proiectarea legaturilor 11-12/12' 52
- 2.13.1Proiectarea legaturii 11-12/12', teava-teava patrata 52
- 2.13.2Proiectarea legaturii 11-12/12', asamblare prin bolt 55
- 2.14.Proiectarea elementului 13/13' (tirant stanga/dreapta) 56
- 2.15.Proiectarea legaturii 12-13/12'-13'(imbinare sudata) 59
- 2.16.Proiectarea elementului 3/3' (suport stanga/dreapta) 60
- 2.17.Proiectarea legaturii 13-3/13'-3' (asamblare prin suruburi) 62
- Bibliogarafie 66
- B. ANEXE
- Desen de ansamblu (vedere, sectiune principala si sectiuni partiale)
- Desen de executie carlig de remorcare
- Desen de executie subansamblu sudat S4 (elementele 10 si 11 sudate)
Extras din proiect
INTRODUCERE
Scopul proiectului de an la disciplina Organe de masini este sa dezvolte abilitatile practice ale studentilor de proiectare si sintetizare a cunostintelor de mecanica, rezistenta materialelor, tehnologia materialelor si reprezentare grafica in decursul anilor I si II, precum si modul in care acestia pot rezolva in mod independent o lucrare de proiectare, pe baza algoritmilor, metodelor specifice si programelor din domeniu.
Autorul,
MEMORIULTEHNIC
1. TEMATICA SI SCHEMA STRUCTURAL-CONSTRUCTIVA
1.1 TEMATICA SI SPECIFICATII DE PROIECTARE
Tema de proiectare a unui produs este lansata de catre un beneficiar si reprezinta o insiruire de date, cerinte si conditii tehnice care constituie caracteristicile si performantele impuse viitorului produs.
In cazul proiectului de an nr. 1 tema de proiectare, pornind de la necesitatea unor dispozitive de remorcare auto modulare adaptabile pentru diverse situatii practice presupune conceptia si dimensionarea unui dispozitiv de remorcare cu functia globala de legare si tractare a miniremorcilor si rulotelor de autovehiculelede capacitate mica (fig. 1.1).
Dezvoltarea acestui produs este ceruta de inexistenta unor produse similare care, pe de-o parte, sa poata fi folosite pentru mai multe tipuri de autovehicule, remorci si rulote si pe de alta parte, sa includa componente tipizate (suruburi, bolturi saibe) existentela preturi reduse si performante ridicate. Astfel, se preconizeaza ca noul produs executat in serii mari de productie poate fi competitiv si din punct de vedere economic.
Dispozitivul de remorcare ca sistem mecanic demontabil, fara miscari relative intre elemente, are ca parametrii de intrare, fortele de interactiune din cadrul cuplei sferice de remorcare, si ca parametrii de iesire, fortele si momentele din asamblarile dispozitivului cu lonjeroanele sasiului.
Pe langa functia principala de transmiterea sarcinilor de la intrarea I la iesirea E(fig. 1.1) materializata de cele doua asamblari cu lonjeroanele sasiului autovehiculului, pentru noul produs se urmareste si indeplinirea urmatoarelor functii auxiliare: respectarea prevederilor de interschimbabilitate cerute de standardele din domeniu; respectarea conditiilor de protectie a omului si mediului; diminuarea distrugerilor care ar putea aparea la coliziuni.
Pentru proiectarea de ansamblu a dispozitivului de remorcare (fig. 1.2)se impune personalizarea listei de specificatiicu urmatoarelecerinte principale:
a. Fortele exterioare: FX , FY , FZ [N].
b. Tipul sarcinii: statica sau variabila.
c. Restrictii dimnesionale x1>0, x2<0, x3 <0; y1 > 0; z1 < 0 sau z1 > 0, z2 > 0(fig. 1.2).
d. Conditii de functionare: temperatura, caracteristicile mediului in care functioneaza.
e. Conditii constructive: interschimbabilitatea si modularizarea.
f. Conditii de ecologie: utilizarea de materiale si tehnologii eco, reciclarea materialelor, protectia vietii.
In tabelul 1.1 se prezinta valorile parametrilor fizici si geometrici impuse pentru o situatie practica ceruta.
Tab. 1.1 Valorile parametrilor fizici si geometrici
Nr. curent din lista grupei FX
[N] FY
[N] FZ
[N] X1
[mm] X2
[mm] X3
[mm] Y1
[mm] Z1
[mm] Z2
[mm]
Gr. 1833 3350 250 550 50 -150 -350 350 -250 250
1.2 SCHEMA STRUCTURAL-CONSTRUCTIVA
Din punct de vedere constructiv, dispozitivul de remorcare formeaza un ansamblu compus din subansamble si elemente constructive, identificabile cu usurinta in schema structural-constructiva din fig. 1.3.Ansamblul asociat interactioneaza cu remorca prin intermediul unei cuple sferice prin elementul 1 (fig. 1.4) si cu lonjeroanele sasiului autovehiculului prin asamblari cu suruburi cu elementul 3.
Subansamblele sunt structuri independente, care se evidentiaza printr-un grup compact compus, in configuratie minimala, din cel putin doua elemente constructive sau din alte subansamble si elemente constructive, in interactiune permanenta, formate tinandu-se cont, cu precadere, de tehnologiile de montaj, de intretinere si de exploatare.In cazul dispozitivului de remorcare din fig. 1.2 s-au definit subansamble avand la baza structurile compacte obtinute prin sudare. In figura 1.3 se prezinta, la general, structura constructiva si o schema structural-constructiva a dispozitivului de remorcare cu intrarea I, materializata printr-o cupla (articulatie) sferica, si iesirea E, materializata printr-o asamblare cu suruburi montate cu joc cu un suport fixat pe lonjeroanele sasiului. Ansamblul dispozitivului de remorcare contine elementele 1 si 3 ce formeaza legaturile de intrare/iesire si subansamblele S1, S2 ... S5/S5' formate din cate doua elemente sudate. In schema structurala nu se evidentiaza elementele de asamblare (bolturi, suruburi, saibe) care se vor defini si dimensiona odata cu proiectarea legaturilor si se vor evidentia in desenul de ansamblu.
In tab. 1.2 se evidentiaza subansamblele si elementele dispozitivului de remorcare precizandu-se tipul, denumirea si subcapitolul in care se va trata proiectarea acestora. In tab. 1.3 In tab. 1.3 se evidentiaza legaturile nedemontabile (imbinari sudate) si demontabile (asamblari filetate, prin bolt, prin suruburi) care urmeaza sa fie proiectate in continuare.
Bibliografie
1. Jula, A. s.a. Organe de masini, vol. I,II. Universitatea din Brasov, 1986, 1989.
2. Mogan, Gh. s.a. Organe de masini. Teorie-Proiectare-Aplicatii, Ed Universitatii Transilvania din Brasov, 2012 (format electronic).
3. Radulescu, C. Organe de masini, vol. I, II, III. Universitatea Transilvania din Brasov, 1985.
4. *** Culegere de norme si extrase din standarde pentru proiectarea elementelor componente ale masinilor, vol. I. si II. Universitatea din Brasov, 1984.
Preview document
Conținut arhivă zip
- 11101370_697278383735291_1743449818_n.jpg
- 11271953_697278370401959_2096280679_n.jpg
- 11350076_697278387068624_1369017877_n.jpg
- A3-flansa-teava.bak
- A3-flansa-teava.dwg
- Organe de masini - carlig de remorcare.docx
- proiect2000.dwg
- sfera-22000.bak
- sfera-22000.dwg