CAPITOLUL 1 DETERMINAREA ELEMENTELOR DE CALCUL 4 1.1 Dimensionarea momentului ambreiajului 4 1.2 Dimensionarea graniturilor de frecare 5 1.3 Determinarea forțelor de apăsare pe discul de fricțiune 7 1.4 Determinarea presiunii specifice dintre suprafețele de frecare 7 1.5 Determinarea lucrului mecanic specific la patinare 8 1.6 Verificarea la încălzire a pieselor ambreiajului 9 CAPITOLUL 2 CALCULUL ARCURILOR DE PRESIUNE 10 CAPITOLUL 3 CALCULUL PĂRȚILOR CONDUSE 15 3.1 Calculul arborelui ambreiajului 15 3.2 Calculul îmbinărilor dintre butucul dicului condus cu arborele ambreiajului 17 3.3 Calculul arcului elementului elastic suplimentar 17 CAPITOLUL 4 CALCULUL DISCURILOR AMBREIAJULUI 20 CAPITOLUL 5 CALCULUL MECANISMULUI DE ACȚIONARE 21 BIBLIOGRAFIE 23
TEMA PROIECTULUI Să se proiecteze ambreiajul mecanic al autoturismului Mazda 121 LX având datele inițiale prezentate în tabelele de mai jos : Nr. crt. Autoturism Vmax [km/h] Caracteristici principale autovehicul L1 [mm] B2 [mm] H3 [mm] L14 [mm] [B_f/B_s ]^5 [mm/mm] C6 [mm] MT7 (m_0/m_a ) [kg/kg] Pneuri 1. Fiat Tempra 1.6 i.e. SX 170 4354 1695 1445 2540 1435/1415 150 f-f 1080/1580 175/65 R14 T L - lungimea totală a autovehiculului; B - lățimea totală a autovehiculului; H - înălțimea totală a autovehiculului; L1 - ampatamentul autovehiculului; Bf/Bs - ecartamentul la puntea față / spate; C - garda la sol; MT - configurația transmisiei: prima litera - amplasarea motorului (f - fata; s - spate; m - la mijloc); a doua literă (sau grup de litere) - amplasarea punții (punților) motoare m0/ma - masa proprie/masa totală a autovehiculului Nr. crt. Autoturism Tip mot. Caracteristici principale motor Pe1 [KW] np [min-1] Mm [Nm] nm [min-1] Vt [cm3] D/S [mm/mm] ε Consum comb. l/100 km 1. Fiat Tempra 1.6 i.e. SX m.a.s. 57 6000 124 3000 1581 86,4/67,4 9,2 6,2/7,8/10,9 Nr. crt. Autoturism Tip motor Rapoarte de transmitere cutia de viteze Transmisia principală i1 i2 i3 i4 i5/i6 1. Fiat Tempra 1.6 i.e. SX m.a.s. 3,909 2,267 1,542 1,156 0,968 3,765 CAPITOLUL 1 DETERMINAREA ELEMENTELOR DE CALCUL La calculul ambreiajului se urmărește stabilirea dimensiunilor elementelor principale ale acestuia, în raport cu valoarea momentului motor și pe baza parametrilor constructivi ai motorului și automobilului. Dimensionarea momentului ambreiajului Pentru transmiterea de către ambreiaj a momentului maxim fără patinare, pe toată durata de funcționare (chiar și după uzura garniturilor de frecare) este necesar ca momentul de frecare Ma al ambreiajului să fie mai mare decât momentul maxim al motorului. Având în vedere cele prezentate mai sus, momentul ambreiajului se poate calcula cu relație (1.1) [1] : M_c=β*M_max [Nm] (1.1) Unde : β - coeficientul de siguranță Mm - momentul maxim al motorului În calculul de predimensionare vom adopta o valoare pentru coeficientul de siguranță, ca urmare a valorile prezentate în tabelul (1.1) de mai jos dar și a tipului de automobil : Tipul autovehiculului Autoturism 1,3-1,75 Autocamion, autobuz 1,6-2,0 Autocamion cu remorcă 2,0-3,0 Tractor agricol destinat lucărilor grele 2,0-2,5 Tractor pentru transport 1,5-2,0 Tabelul 1.1 Valorile coeficientului de siguranță β Având în vedere că avem de proiectat un ambreiaj pentru un autoturism, voi adopta pentru coeficientul de siguranță valoarea de 1,6 iar din datele inițiale cunoaștem valoarea momentului maxim al motorului, 97 Nm. Astfel vom avea : M_c=1,6*124=198,4 Nm
[1] Ivănescu M., Tabacu St., Construcția și calculul autovehiculelor.Proiectarea transmisiilor mecanice, Editura Universității din Pitești,2008. [2] Gafițanu M., Crețu S. ș.a , Organe de mașini vol I și II, Editura Tehnică, București, 1981. [3] Pinca C., Calculul și construcția autovehiculelor rutiere 1. Teorie și aplicații, Curs, Campus virtual al UPT [4] Pinca C., Birtok C., Transmisii mecanice. Aplicații la autovehicule, Editura Politehnică
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.