Extras din proiect
SCURT ISTORIC
Deplasarea pe roti sau role , una dintre marile inveneti ale omului,cunoscuta din timpuri indepartate s-a impus prin eficienta in comparatie cu deplasarea prin alunecare.Aplicatiile rotii se cunosc inca din antichitate .
Catre sfarsitul sec.19 apar primele realizari mai apropiate ca forma si functionalitate de rulmenti de azi,concomitent cu dezvoltarea productiei de serie bazata in primul rand pe masinile de prelucrat bile (F. FISCHER,1895)
Se mentioneaza asfel ca au aparut, in 1898, rulmentul radial cu bile, in 1899, rulmentul radial-axial cu role conice, rulmentul radial cu role cilindrice (1905), rulmentul radial oscilant cu bile (1907) si in cele din urma rulmentul radial oscilant cu role butoi(1920).
ELEMENTE PRINCIPALE
Rulmentii sunt formati in cazul general din doua inele sau saibe, un numar de corpuri de rostogolire si o colivie Inelele,interior si exterior se intalnesc la rulmenti radiali, in timp ce saibile, de fus si de carcasa, se intalnesc la rulmentii axiali. Atat pe inele si pe saibi sunt prelucrate, spre interiorul rulmentului, caile de rulare. Corpurile de rostogolire (bile sau role) sunt in contact direct cu cele doua inele prin caile de rulare.Prin intermediul inelelor sau saibilor se realizeaza legatura directa a rulmentului cu asamblul in care este montat:inelul exterior se monteaza pe ax iar inelul exterior in carcasa. Colivia are rolul de a mentine distante fixe intre corpurile de rostogolire.Exista constructi de rulmenti in care pot lipsi una sau mai multe componente.
CLASIFICAREA RULMENTILOR
Diversitatea formelor constructive ale rulmentilor impune alegerea unor criterii adecvate de clasificare: corpurile de rostogolire, directia sarcini principale, modul de preloare a inclinarilor, numarul randurilor corpurilor de rostogolire, forma constructiva si materialul coliviei, elemente constructive specifice etc.
O prima clasificare logica a rulmentilor consta in a-i separa in doua clase: rulmenti cu bile si rulmenti cu role. In general, rulmenti cu bile au capacitate de incaracatura mai mica decat rulmenti cu role, la aceleasi dimensiuni, datorita naturii cantactului dintre corpurile de rulare si caile de rulare: rulmentii cu bile realizeaza intodeauna contacte punctuale, in timp ce rulmenti cu role realizeaza contacte liniare, liniare modificate sau punctuale.
Ambele categorii de rulmenti (cu bile si cu role) se pot separa in doua clase : rulmenti radiali (fig. 3), la care corpurile de rostogoliure separa pe directia radiala cele douo inele (interior si exterior) si rulmenti axiali (fig.4) unde corpurile de rostogolire separa pe directia axiala cele doua saibe (de fus si de caracasa)
Fata de axa de rotatie a rulmentului, sarcinile pot avea directie radiala,axiala sau combinata (radiala plus axiala).Clasificarea rulmentilor in radiali si axiali, corespunde in general si cu directiei sarcinii principale care solicita rulmentu rulmentii radiali preiau,in principal sarcinile radiale, iar rulmentii axiali preiau sarcinile axiale.
Corpurile de rostogolire pot fi distribuite pe unul sau mai multe randuri.
Forma canstructiva si materialul coliviei pot diferi in cadrul aceluias tip de rulmenti, functie de conditiile de exploatare impuse rulmentului.Asfel,coliviile metalice presate din tabla sau masive, prelucrate mecanic,realizeaza turatii de lucru moderate sau mici, coliviile usoare din rasini fenolice sau poliamide permit realizarea unor turatii de lucru mari.
Din punct de vedere al protejarii, rulmentii se impart in rulmenti neprotejati si rulmenti protejati cu garnituri de etansare, cu capace sau elemente speciale de protectie.
In functie de destinatie rulmenti se impart in doua mari grupe, rulmenti de uz deneral si rulmenti speciali.Rulmenti de uz general sunt utilizati la majoritatea utilajelor,de obicei au clasa de precizie normala. Rulmenti speciali cuprind rulmenti pentru instrumente si aparatura,de precizie dar si rulmentii autolubrifianti, pentru miscarea liniara,de dimensiuni mari etc.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Rulmenti - Bile de Rulmenti.doc