Sistemul de frânare

Proiect
8.8/10 (6 voturi)
Domeniu: Mecanică
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 20 în total
Cuvinte : 4072
Mărime: 653.24KB (arhivat)
Publicat de: Adi Udrea
Puncte necesare: 9

Cuprins

  1. Argument.pag 01
  2. Cap 1
  3. Frana cu tambur si saboti interiori.pag 03
  4. Cap 2
  5. Frane cu disc.pag 09
  6. Cap 3
  7. Frane cu banda.pag 14
  8. Cap 4
  9. Frane suplimentare.pag 15
  10. Cap 5
  11. Defectele in exploatare ale sistemului de franare.pag 16
  12. M.T.S.M. .pag 18
  13. Bibliografie.pag 19

Extras din proiect

Argument

Destinatia sistemului de franare. Sistemul de franare serveste la:

• Reducerea vitezei automobilului pana la o valoare dorita sau chiar pana la oprirea lui.

• Mentinerea constanta a vitezei automobilului in cazul coborarii unor pante lungi.

Eficacitatea sistemului de franare asigura punerea in valoare a performantelor de viteza ale automobilului.

In practica ,eficienta franelor se apreciaza dupa distanta pe care se opreste un automobil avand o anumita viteza.

Sistemul de franare permite realizarea unor deceleratii maxime de 6 - 6,5 m/s pentru autoturisme si de 6 m/s pentru autocamioane si autobuze.

Pentru a rezulta spatii de franare cat mai reduse este necesar ca toate rotile automobilului sa fie prevazute cu frane (franare integrala).

Efectul franarii este maxim cand rotile sunt franate pana la limita de blocare.

Conditii impuse sistemului de franare. Un sistem de franare trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

• Sa asigure o franare sigura;

• Sa asigure imobilitatea automobilului in panta;

• Sa fie capabil de anumite deceleratii impuse;

• Franarea sa fie progresiva fara socuri;

• Sa nu necesite din partea conducatorului un efort prea mare;

• Efortul aplicat la mecanismul de comanda al sistemului de franare sa fie proportional cu decelelatia, pentru a permite conducatorului sa obtina intensitaea dorita a franarii ;

• Forta de franare sa actioneze in ambele sensuri de miscare ale automobilului

• Franarea sa nu se faca decat la interventia conducatorului ;

• Sa asigure evacuarea caldurii care ia nastere in timpul franarii

• Sa se regleze usurel sau chiar in mod automat

• Sa aiba o constructie simpla si usor de intretinut

Clasificarea sistemului de franare .

• Sistemul principal de franare, intalnit si sub denumirea de frana principala sau de serviciu ,care se utilizeaza la reducerea vitezei de deplasare sau la oprirea automobilului .Datorita actionarii , de obicei prin apasarea unei pedale cu piciorul, se mai numeste si frana de picior

• Sistemul stationar de franare sau frana de stationare , care are rolul de a mentine automobilul imobilizat ,pe o panta in absenta conducatorului, un timp nelimitat , sau suplineste sistemul principal in cazul defectarii acestuia. Datorita actionarii manuale , se mai numeste si frana de mana . Frana de stationare este intanlita si sub denumirea de frana de parcare sau de ajutor. Frana de stationare trebuie sa aiba un mecanism de actionate propriu, independent de cel al franei principale. Deceleratia recomandata pentru frana de stationare trebuie sa fie egala cu cel putin 30% din deceleratia franei principale. In general , frana de stationare preia si rolul franei de siguranta.

• Sistemul suplimentar de franare sau dispozitivul de incetinire , care are rolul de a mentine constanta viteza automobilului , la coborarea unor pante lungi , fara utilizarea indelungata a franelor . Acest sistem de franare se utilizeaza in cazul automobilelor cu mase mari sau destinate special sa lucreze in regimuri de munte, contribuind la micsorarea uzurii franei principale si la sporirea securitatii circulatiei

• Sistemul de franare se compune din franele propriu-zise si mecanismul de actionare a franelor

• Dupa locul unde este creat momentul de franare (de dispunere a franei propriu-zise ) se deosebesc: frane pe roti si frane pe transmisie

• Dupa forma piesei care se roteste, franele propriu- zise pot fi: cu tambur (radiale), cu disc(axiale) si combinate

• Dupa forma pieselor care produc franarea (nerotirea), se deosebesc: frane cu saboti , frane cu banda si frane cu discuri.

• Dupa mecanismul de actionare, franele pot fi ; cu actionare directa, pentru franare folosindu-seefortul conducatorului ; cu servoactionare, efortul conducatorului folosindu-se numai pentru comanda unui agent exterior care produce forta necesara franarii ; cu actionare mixta,pentru franare folosindu-se atat forta conducatorului cat si forta data de un servomecanism.

Capitolul 1

Frane cu tambur si saboti interiori

1.1 Partile componente si principiul de functionare. Datorita simplitatii lor, franele cu tambur si saboti interiori sunt foarte raspandite la automobile.

In figura 1.1 este reprezentata schema de principiu a franei cu tambur si saboti interiori a unei roti . Solidar cu roata 1, incarcata cu sarcina Gr , se afla tamburul 2 , care se roteste in sensul indicat de figura cu viteza unghiulara ώ. Sabotii 3 sunt articulati in punctele 4 pe talerul franei care nu se roteste cu roata , fiind fix.

La apasarea pedalei 7, cama 6 , prin intermediul parghiei 8 , se roteste si apasa sabotii asupra tamburului. In aceasta situatie , intre tamburi si sabotii apar forte de frecarece pot da nastere la un moment de franare Mf, care se opune miscarii automobilului.

Sub actiunea momentului Mf, in zona de contact a rotii cu drumul ia nastere reactiunea Fr , indreptata in sens opus miscarii . Tot in zona de contact apare si reactiunea verticala a drumului Z.

In timpul franarii , datorita frecarii ce ia nastere intre tambur si garniturile de frecare ale sabotilor , energia cinetica a automobilului se transforma in caldura.

In momentul opririi, apasarii asupra pedalei , arcul 5 readuce sabotii in pozitia initiala , iar franarea inceteaza .

Preview document

Sistemul de frânare - Pagina 1
Sistemul de frânare - Pagina 2
Sistemul de frânare - Pagina 3
Sistemul de frânare - Pagina 4
Sistemul de frânare - Pagina 5
Sistemul de frânare - Pagina 6
Sistemul de frânare - Pagina 7
Sistemul de frânare - Pagina 8
Sistemul de frânare - Pagina 9
Sistemul de frânare - Pagina 10
Sistemul de frânare - Pagina 11
Sistemul de frânare - Pagina 12
Sistemul de frânare - Pagina 13
Sistemul de frânare - Pagina 14
Sistemul de frânare - Pagina 15
Sistemul de frânare - Pagina 16
Sistemul de frânare - Pagina 17
Sistemul de frânare - Pagina 18
Sistemul de frânare - Pagina 19
Sistemul de frânare - Pagina 20

Conținut arhivă zip

  • Sistemul de Franare.doc

Alții au mai descărcat și

Frâne și suspensii 1

1.Sistemul de franare Sistemul de franare este unul din cele mai importante care intra in componenta unui autovehicul. Indiferent de tara de...

Asamblarea Angrenajelor cu Roți Dințate

ARGUMENT Transmisia alcătuită din cel puţin o pereche de roţi dinţate angrenate se numeste angrenaj. In general, prin angrenaj se transmit puteri...

Sisteme de frânare, direcție și suspensie

1 Date initiale privind caracteristicile principale ale autovehiculului: Anexa I : Caracteristici principale ale motorului Autoturism Tip motor...

Sistemul de Frânare

1. DESTINAŢIA, CONDIŢIILE IMPUSE ŞI CLASIFICAREA SISTEMELOR DE FRÂNARE Destinaţia sistemului de frânare. Sistemul de frânare serveşte la: -...

Întreținerea și repararea frână cu disc

Argument: Tinând seama de necesitatea întocmirii unei documentatii de specialitate pentru obtinerea diplomei de mecanic am ales tema „Întretinerea...

Sistemul de Frânare cu ABS

1. Introducere Astăzi vehiculele sunt echipate cu sisteme de frânare performante şi fiabile capabile să atingă excelente valori ale deceleraţiilor...

Sistemul de Frânare

ARGUMENT Tema aleasă spre studiu este „Dispozitivul pentru demontarea – remontarea pistonului pe retrier. Cheie de reglaj a segmenţilor de...

Proiectarea și modelarea unui tambur în CATIA

Tamburul se executa din fonta cenusie simpla sau aliata(cu molibden,nichel si crom)si uneori, din tabla de otel ambutisata sau combinate,compuse...

Te-ar putea interesa și

Studiul dinamic al automobilului

Soluții similare Pentru abordarea proiectării unui nou tip de autovehicul, ținând seama de datele impuse prin temă, care precizează anumite...

Mecatronica Sistemului de Frânare

Memoriu justificativ Apărut în a doua jumătate a secolului al 19-lea, automobilul a revoluţionat transporturile şi a concentrat cele mai...

Studiul Sistemului de Frânare

STUDIUL SISTEMULUI DE FRÂNARE I.Rolul sistemului de frânare Fig. 1.1 Ansamblu disc frână Sistemului de frânare are rolul: - de a reduce viteza...

Sistem de frânare puntea față pentru o autobetonieră cu MAC

1. STUDIU DE NIVEL PRIVIND AUTOBETONIERELE Pentru abordarea proiectării unui nou tip de autovehicul, ținânad seama de datele impuse prin temă,...

Sistemul bancar din Franța

Introducere Sistemul bancar al unei țări se referă la totalitatea instituțiilor financiare care operează în cadrul acelei țări, inclusiv băncile...

Diagnosticarea sistemului de frânare a automobilului

Argument 2.1 Generalitati Automobilul este un vehicul rutier suspendat elastic pe roti,care se deplaseaza prin mijloace de propulsie...

CCA2 - frână - autoturism de teren

1 STUDIU DE CAZ ASUPRA SISTEMULUI DE SUSPENSIE RIGIDA CU 3 BRATE 1.1 ROLUL SUSPENSIEI, CONDITII IMPUSE La deplasarea autovehiculului,...

Sistemul de Frânare al Autovehiculelor

1. Generalităţi ale sistemului de frânare: 1.1. Destinaţia sistemului de frânare: Punerea în valoare a performanţelor de viteza şi acceleraţie...

Ai nevoie de altceva?