Extras din proiect
A. STUDIUL DINAMIC AL AUTOMOBILULUI
1. Studiul solutiilor similare si al tendintelor de dezvoltare
1.1 Studiul solutiilor similare
Pentru a proiecta un nou tip de autovehicul , este necesar sa se caute un numar cât mai mare de solutii similare apropiate prin elementele impuse de tema de proiectare . Astfel în literatura de specialitate sunt prezentate informatii legate de organizarea generala, de modul de dispunere a motorului si puntilor motoare, de organizarea transmisiei, de asemenea, fiind date si informatii despre principalii parametrii constructivi (lungime, latime, înaltime, ampatament, ecartament fata respectiv spate, greutate proprie, greutate utila, capacitatea cilindrica a motorului, etc.), parametrii energetici (puterea si momentul maxim dezvoltat de motor , turatiile corespunzatoare acestora, etc.) si performante (viteza maxima, consumul mediu de combustibil, etc.).
Prin compararea acestor particularitati si tinând cont de tendintele de dezvoltare caracteristice categoriei de autoturisme cercetate, pentru început se pot stabili unele date absolut necesare pentru calculul de predimensionare, cum ar fi organizarea generala, amenajarea interioara, dimensiunile geometrice, greutatea autovehiculului si repartizarea sa pe punti, alegerea rotilor si determinarea razei de rulare etc.
În tabelul 1.1 se prezinta o serie de automobile similare din punct de vedere al parametrilor constructivi si al performantelor cu autoturismul din tema de proiectare.
Prin tema de proiectare, s-au impus :
- viteza maxima : Vmax=110Km/h ;
- sarcina utila : Gu=36000daN ;
Impunerea acestor conditii permite o mai mare libertate în ceea ce priveste stabilirea celorlalte caracteristici ale automobilului.
În figurile 1.1….1.5. se prezinta analize comparative, pentru fiecare dimensiune , denumita criteriu de analiza, astfel:
- în figura 1.1 sunt prezentate valorile lungimii pentru fiecare autovehicul , cu o valoare medie Lamed= 6016 mm ;
- în figura 1.2 sunt prezentate valorile latimii pentru fiecare autovehicul , cu o valoare medie lmed= 2497 mm ;
- în figura 1.3 sunt prezentate valorile înaltimii pentru fiecare autovehicul , cu o valoare medie Hmed= 3243 mm ;
- în figura 1.4 sunt prezentate valorile ampatamentului pentru fiecare autovehicul , cu o valoare medie Lmed= 3750 mm ;
- în figura 1.5 sunt prezentate valorile ecartamentului fata/spate pentru fiecare autovehicul , cu o valorile medii : - fata E1= 2300 mm ;
- spate E2= 2462 mm.
În continuare s-a extins studiul de analiza comparativa pentru o serie de criterii definite cu ajutorul performantelor energetice ale motoarelor, dinamice de viteza maxima si de consum de combustibil.
În figura 1.6 este prezentata o alta marime folosita la analiza solutiilor similare, si anume raportul Vmax/Ma, dintre viteza maxima pe care o atinge autovehiculul, vmax si masa totala a acestuia Ma , care da indici asupra performantelor dinamice de viteza maxima ale autoturismelor similare, aratând cu ce viteza este propulsat fiecare kg din masa autoturismului. Fata de valoarea medie a acestui parametru pentru autoturismele din esantionul analizat, de 0,085 , cresterea performantei se exprima prin cresterea valorii parametrului.
În figura 1.7 se reprezinta un parametru de analiza comparativa ce exprima influenta nivelului de motorizare asupra performantei dinamice de viteza maxima, (Vmax/Pmax). Parametru reprezinta un criteriu de perfectiune al constructiei de autovehicule prin exprimarea vitezei imprimate de fiecare unitate de putere dezvoltata de motor. Fata de valoarea medie a acestui parametru pentru autoturismele din esantionul analizat, de 2,19, cresterea performantei se exprima prin cresterea valorii parametrului.
1.2 Tendinte de dezvoltare
La proiectarea unui nou model de autocamion , o prima etapa este aceea de analiza a unui numar cât mai mare de solutii constructive deja existente, cu caracteristici constructive si de performanta asemanatoare cu cele ale autovehiculului ce se doreste a fi proiectat .
În functie de anumite particularitati impuse, legate de destinatia si performantele autovehiculului ce urmeaza a fi proiectat , precum si de dezvoltare actuale caracteristice pentru categoria de autovehicule din care acesta face parte , se stabilesc, printr-o analiza comparativa, unele date necesare pentru calculul de predimensionare, organizarea generala, amenajarea interioara, greutatea autovehiculului si repartitia sa pe punti, alegerea rotilor, etc..
Astfel, analiza solutiilor similare de autocamioanelor existente în exploatare trebuie combinata cu cercetarea directiilor de dezvoltare catre care este orientata constructia de autovehicule pe plan mondial(orientarea generala în ceea ce priveste modul de organizare a familiei de autocamioane urmarite, precum si performantele acestora).
Aparitia autocamionului este strâns legata de necesitatea transportarii de marfa in cantitate cat mai mare si intr-un timp cant mai scurt. Pentru a produce, însa, mijloace de transport auto cu performante remarcabile, care sa satisfaca exigentele competitiei mondiale, marile firme cheltuiesc importante fonduri financiare în sectoare de proiectare, cercetare, testare a prototipurilor, elaborarea unor noi retele de materiale, concepute si executate cu tehnologii si echipamente moderne pentru activitatile de fabricare si montaj.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Studiul Dinamic al Automobilului.doc