1.Rezumat ... 3 2.Introducere ... 4 3.Elemente generale ale sistemelor de frana ... 6 3.1. Constructia sistemelor de frana cu disc 6 3.2 Fabricarea discurilor de frana . 12 3.3. Discul de frana la Seat Leon 1.9 T.D.I ... 16 3.4 Defecte ale discurilor de frana 18 4. Reconditionarea discurilor de frana . 23 4.1. Metode de reconditionare a discurilor de frana .. 23 5. Concluzii .. 24 6. Bibliografie ... 24 7.Anexe . 26
1.Rezumat In aceasta lucrare de proiect se urmareste intreg procesul de fabricare a unui element revolutionar in industria auto si a sistemelor de franare. S-a urmarit metodele de fabricare a discului de frana, materialele folosite, procesele intalnite dar si modul de reconditionare a acestuia prin metoda rectificarii. In anexa proiectului este prezentat un desen de executie pentru modelul de disc prezent pe autoturismul ales, mai exact pentru Seat Leon 1P, 1.9 TDI, 105 CP, in care s-a surprins 2 vederi, una laterala in sectiune si una frontala. Resume This project paper aims at the whole process of manufacturing a revolutionary element in the automotive and braking systems industry. The methods of manufacturing the brake disc, the materials used, the processes encountered but also the way of reconditioning it by the rectification method were followed. In the annex of the project is presented an execution drawing for the disc model present on the chosen car, more precisely for Seat Leon 1P, 1.9 TDI, 105 hp, in which 2 views were captured, one side in section and one front. 2.Introducere Franarea este procesul prin care se reduce partial sau total viteza de deplasare a automobilului. Capacitatea de franare prezinta o importanta deosebita, deoarece determina securitatea activa a automobilului si posibilitatea de utilizare integrala a vitezei si acceleratiei acestuia in timpul exploatarii. Desi ideea de a frana un disc fixat pe planetare cu ajutorul unor placute dintr-un etrier dateaza inca din 1903, primul automobil de serie dotat cu asa ceva a fost vandut in 1949 de catre compania americana Crosley Motors, modelul Hotshot. A urmat compania Chrysler care isi vindea modelul Imperial cu frane pe disc intre 1949 si 1953, iar in Marea Britanie, cei de la Jaguar au echipat un model de curse C-Type cu discuri in 1953. Un an mai tarziu, Austin Healey 100S devenea primul autovehicul care era dotat din fabrica cu frane pe disc la toate cele 4 rotile. Au urmat cei de la Mercedes-Benz, Lancia, Renault, Studebaker, Nissan, Volvo, Toyota si multi alti producatori care au inlocuit la mai toate modelele discurile pe tamburi de pe puntea fata cu cele cu disc in anii '60-'70. Chiar si producatorul roman Dacia a echipat modelul 1100 cu discuri pe toate rotile, o performanta ce nu a mai fost atinsa din nou nici in zilele noastre. [***] Frana cu disc are o serie de avantaje fata de cea cu saboti cum ar fi:presiunea repartizata uniform pe suprafata de frecare; conditii de racire foarte bune; reglarea automata a jocului dintre garniturile de frecare si discuri. Functionarea acestui mecanism este asemanatoare cu cea a mecanismului cu saboti.Cand s-a stabilit presiunea hidraulica in circuit , prin apasarea pedalei de frana, pistonul 2 al etrierului 3 apasa placuta de frana 5 pe discul de frana; imediat se produce o forta egala si contrara, care deplaseaza axial etrierul in suportul sau si placuta de fana 6 este de asemenea apasata pe disc. Efortul de franare este repartizat egal pe ambele suprafete ale discului, asigurand o franare eficac si cu o uzura uniforma a placutelor de frana.[1]
1. N.Cordos-Automobile 2. Untaru. 3. CERCETARI PRIVIND UTILIZAREA MATERIALELOR COMPOZITE LA SISTEMELE DE FRANARE ALEAUTOVEHICULELOR-ing.Andrei Lucian Craciun 4. ***https://dailydriven.ro/ce-sunt-discurile-de-frana-si-ce-rol-au 5. ***http://autotabaci.com/rectificarea-discurilor-de-frana/ 6. ***https://carakoom.com/blog/istoria-frnelor-auto-de-la-pr-i-piele-de-cmil-la-discuri-de-carbon, accesat in data de 8.03.2021 ora 9:24 7. ***https://gtshina.ru/ro/sovety/tormoznaya-sistema-princip-raboty-gidravlicheskoi-tormoznoi-sistemy/21.03.2021
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.