Introducere 3 Scurt istoric 4 Particularitati constructive si functionale ale VPM 5 Supraconductori 10 Particularitati ale sistemului integrat 12 Inductrack 15 Avantajele si dezavantajele vehiculelor pe perna magnetica 16 Inovatii 17 Concluzii 18 Bibliografie si Webografie 19
Introducere Pe masura ce lumea continua sa creasca iar orasele tind sa devina din ce in ce mai aglomerate, transportul traditional nu mai raspunde asteptarilor societatii, in special in zonele suprapopulate. De-a lungul timpului, combustibilul/energia folosita pentru miscarea trenului a fost diferita. De la carbuni si apa pentru trenurile cu abur, la curent electric (cea mai raspandita sursa de energie pentru transportul feroviar mondial actual), la motorina (de exemplu asa numitul tren "Sageata albastra" din Romania), si pana la cele mai moderne trenuri, care leviteaza pe perna magnetica, acestea din urma aflandu-se intr-o situatie identica cu cea a avioanelor la inceputul secolului XX. Tehnologia Maglev (MAGnetic LEVitation) este produsa si folosita pentru transportul de persoane, in special in Japonia (JR maglev) si Germania (Transrapid); desi exista sisteme de "plutire", propulsie si franare usor diferite, principiul este acelasi: cu ajutorul unor magneti foarte puternici (fixati atat pe tren cat si pe sina) se creeaza campuri magnetice care sustin trenul in aer (levitand la aproximativ 5-10 mm deasupra sinei) si il propulseaza cu viteze foarte mari Levitatia magnetica este o metoda prin care un obiect este suspendat deasupra altui obiect fara alt ajutor in afara de campul magnetic. Este o tehnologie folosita pentru trenurile de mare viteza , unde acestea realizeaza propulsia , levitatia si ghidajul prin intermediul fortelor electromagnetice sau electrodinamice create de bobine parcurse de curent. Fortele electromagnetice sunt folosite pentru a contracara efectele fortei gravitationale; de regula ele se exercia intre o parte activa alimentata cu energie electrica si alta pasiva formata din material feromagnetic si/sau conductor nemagnetic, fiind reduse fortele de frecare. Fig. 1 Pricipiul de baza al unui tren Maglev Un vehicul Maglev zboara magnetic controlat la distante de ordinul a (1/1,5) cm respectiv 10/15 mm fata de calea de zbor fiind propulsat de calea de ghidaj prin schimbarea campului magnetic cu ajutorul electromagnetilor de pe sine care atrag trenul in moment ce vine si il imping in timp ce pleaca. In momentul in care trenul ajunge in dreptul urmatoarei sectiuni se schimba magnetismul astfel ca trenul se deplaseaza mai departe. Electromagnetii se deplaseaza pe lungimea caii de ghidaj. Exista 4 tehnologii principale maglev: - o tehnologie care se bazeaza pe electromagneti adaptabili (suspensie electromagnetica sau EMS). Exemplu: Transrapid - o tehnologie care se bazeaza pe magneti supraconductori (suspensie electrodinamica sau EDS). Exemplu: JR-Maglev. - o tehnologie potential mai ieftina, care foloseste magneti permanenti (Inductrack). - pe langa acestea, mai exista si suspensia magnetodinamica (MDS), recent inventata si deocamdata putin testata. Fig.2 Modelul structural ai caii de ghidaj Fig.3 Cale de ghidaj de testare japoneza Scurt istoric Levitatia magnetica este un concept care a starnit interesul multor oameni de stiinta din multe tari, unul dintre acestia fiind americanul Robert Goddard, care in 1904 a vehiculat ideea crearii unei teorii prin care trenurile pot fi ridicate deasupra caii ferate cu ajutorul unor sine electromagnetice. Multe presupuneri si idei au fost formulate de-a lungul anilor dar abia in anul 1922 germanul Hermann Kemper a efectuat cercetari asupra trenurilor cu sustentatie magnetica. A depus un brevet in domeniu pe 14 august 1934. Din cauza celui de-al doilea razboi mondial, lucrarile sale au fost intrerupte. Japonezii au continuat cercetarile in anul 1962; americanii Gordon Danby si James Powell in 1968 au avut fonduri pentru cercetari de scurta durata ; in Germania incep cercetarile in anul 1973 la Technischen Universitat Braunschweig, primul tren Maglev din lume care a transportat calatori fiind Transrapid 05 ( Hamburg); in 1983 se construieste o linie de metrou de 1,6 km bazata pe levitatie magnetica, la Berlin. Proiectul s-a dovedit a fi un succes, insa linia a fost inchisa in 1992din lipsa de fonduri. Intre anii 1984 - 1985 , in Birmingham, Anglia, a functionat o cale ferata de acest gen care facea legatura intre aeroport si metrou; tot in 1984 a fost data in serviciu linia de test Transrapid in Emsland, Germania. La 12 decembrie, 1997 trenul Maglev MLX01 al Companiei Centrale de Cai Ferate din Japonia a batut recordul mondial de viteza cu calatori: 531 km/h pe linia de test Yamanashi, pentru ca in 2 decembrie 2003 acesta sa-si depaseasca propriul record : 581 km/h pe aceeasi linie de test. In 2003 a fost data in serviciu linia Transrapid care poarta si numele companiei ce se ocupa de dezvoltarea sistemului. Desi compania dispune de o pista de incercare in Germania realizarea comerciala a companiei este linia de 30 km intre centrul orasului Shanghai si aeroportul orasului.
1. Abhishek Mehra, "Maglev and its application's-project report,Lovely Professional University Phagwara, 2009 2. Boldea , S.A.Nassar, "Vehicule pe perna magnetica - propulsie, levitatie si ghidaj", Editura Academiei Republicii Socialiste Romania , Bucuresti, 1981 3. Dusty Funk, Kyle Gestla," Magnetic Levitation Train- final report " Bradley University, 2006 4. . Kamla Nehru,"Maglev trains" Institute of Technology Sultanpur,sesion 2008-2009 5. Lilienkamp Katie, Lundberg Kent, "Low cost magnetic levitation project kits for teaching feedback system desingn," Massachutess Institute of Tehnology, 2004 6. "Magnetic Levitation Experiment" - University of Queensland, 2007 7. Russel Ray, "Magnetic Levittation Vehicle" 8. Saurabh Singhal , "Seminar report of Maglev trains"Department of Mechanical Engineering Webografie : http://www.descopera.org/ http://www.maglev.net/ http://www.21stcenturysciencetech.com/ http://www.enational.ro/ http://alttransport.com/ http://ninpope-physics.comuv.com/ http://ro.wikipedia.org/ www.trenuri.go.ro http://www.eco-style.ro/ http://www.descopera.ro
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.