Marcarea si Etichetarea Marfurilor

Cuprins proiect Cum descarc?

1 Introducere. 3
2 Marcarea. 3
2.1 Evolutia utilizarii marcilor. 3
2.2 Elemente de definire a marcilor. 3
2.3 Functiile marcilor. 4
2.4 Clasificarea marcilor. Tipuri de marci. 4
3 Etichetarea. 4
4 Analiza comparativa a produselor alimentare. 5
5 Bibliografie. 10


Extras din proiect Cum descarc?

1 Introducere
Alimentele sunt ambalate deoarece creeaza o bariera igienica intre produs si mediul exterior, reducand riscul de alterare si prelungind durata de valabilitate a produsului; este necesara pentru un transport sigur si eficient si pentru furnizarea de informatii si instructiuni prin etichetare. Etichetarea are rolul de a oferi informatii despre produs. Etichetarea moderna a produselor alimentare presupune existenta unui mesaj ce contine informatii utile atat pentru agentii economici cat si pentru consumatori, un rol important avandu-l informatiile de ordin nutritional. In acest sens, etichetarea corecta si cuprinzatoare a produselor alimentare reprezinta o baza utila de date pentru consumator, ajutandu-l in alegerea corecta a unui produs in functie de necesitatile sale, in educarea lui in calitate de cumparator, respectiv in constientizarea efectului pe care alimentul il are asupra sanatatii organismului sau.
2 Marcarea
2.1 Evolutia utilizarii marcilor
Marcile, ca semne distinctive folosite de intreprinderi pentru a-si deosebi propriile produse si servicii de cele identice sau similare ale altor organizatii, sunt cunoscute din cele mai vechi timpuri.
In evul mediu, o data cu dezvoltarea mestesugurilor se disting doua categorii de marci, si anume:
,,marca corporativa", care era folosita pentru atestarea respectarii regulilor de fabricatie in cadrul corporatiei si ,,marca individuala", utilizata pentru individualizarea produsului in interiorul corporatiei. In aceasta perioada s-au conturat functiile marcii si regimul ei juridic. Si pe langa aceste doua categorii, au mai aparut si marci ale comerciantilor, distribuitorilor de produse, acestea cunoscand o extindere deosebita in orasele comerciale din N Europei si in cetatile maritime italiene.
Dinamica transformarilor economice a influentat substantial evolutia marcilor, rolul si functiile acestora.
Incepand cu a doua jumatate a sec. Al XIX-lea sunt elaborate primele legi consacrate direct reglementarii protectiei marcilor.
In evolutia ulterioara, literatura de specialitate delimiteaza trei perioade:
o ,,a marfurilor patrimonimice" - caracterizate prin atribuirea de catre producator a propriilor nume produselor.
o ,,a marcilor care disting si descriu produsul"
o ,,a marcilor simbolice" - capabile sa asigure concordanta dintre marca utilizata si asteptarile clientului fata de produsele respective.
Si in prezent, structura marcilor este pusa in evidenta de strategii mult mai complexe in cazul multor oragnizatii, prin combinarea marcii de fabrica cu cele ale produselor, cu definirea unor relatii multiple, pe mai multe niveluri, intre aceste marci, in cadrul gamei sortimentale a produselor respective. 
2.2 Elemente de definire a marcilor
In literatura de specialitate se disting diferite orientari in ceea ce priveste definirea marcilor. Potrivit majoritatii opiniilor, marca este un semn care permite unei persoane fizice sau juridice sa distinga produsele, lucrarile sau serviciile sale de cele ale concurentilor: ,,o marca este un nume, un termen, un semn, un simbol sau un desen, ori o combinatie de aceste elemente, destinate sa ajute la identificarea bunurilor sau serviciilor unui vanzator sau grup de vanzatori si la diferentierea lor de cele ale concurentilor", (Kotler, 1997). In acelasi sens, Camera Internationala de Comert o defineste ca fiind semnul folosit sau pe care cineva doreste sa-l foloseasca pe un produs, cu un produs sau in legatura cu un produsin scopul de a-l identifica sau de a distinge produsele unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi.
Semnele care pot fi folosite ca merci sunt urmatoarele: cuvinte, litere, cifre, reprezentari grafice - plane sau in relief - combinatii ale acestor elemnete, una sau mai multe culori, forma produsului sau a ambalajului acestuia, prezentarea sonora sau alte asemenea elemente.
Ca aceste semne sa fie protejate in cadrul legislatiei internationale sau a celor nationale, trebuie sa indeplineasca o serie de conditii de fond si forma.
- Numele (numele patrimonic, pseudonimul, prenumele, numele comercial) poate constitui o marca numai in masura in care are un aspect exterior caracteristic, fie datorita combinarii de anumite elemente figurative (embleme, vignete), fie datorita graficii, culorii sau asezarii literelor care il compun.
- Denumirile, cuvinte inventate sau luate din limbajul curent - pot constitui o marca, cu conditia sa fie arbitrare sau de fantezie.
- Literele si cifrele. De cele mai multe ori literele propuse ca marca sunt initialele unui nume sau ale unei intreprinderi.
- Reprezentarile grafice (plane sau in relief), care pot constitui o marca sunt de o mare varientate: embleme, vignete, peisaje, monumete, portrete, blazoane, desene, sigilii, etc.
- Culoarea este utilizata destul de rar ca marca
- Formaprodusului si a ambalajului, utilizarea ei ca marca este deosebit de controversata. Sunt putine intreprinderi care au inregistrat ca marca forma si ambalajul produsului.
- Marca sonora este prevazita in putine legislatii si este putin raspandita.
- Combinatii de elemente - nume si denumiri, diferite reprezentari grafice sau denumiri combinate cu reprezentari grafice.
2.3 Functiile marcilor 
Marca este considerata un element fundamental al strategiei comerciale a intreprinderii, ce este bazata pe diferentierea in produse si servicii. Ea oferind cumparatorilor o orientare mai rapida spre produsele care si-au castigat o buna reputatie.
Marcile utilizate de intreprinzatori au anumite functii, printre care: functiile clasice - de identificare a produselor si serviciilor si de garantare a nivelului calitativ constant; functia de concurenta; functia de reclama.
2.4 Clasificarea marfurilor. Tipuri de marci
Aceste marci se pot clasifica dupa mai multe criterii, si anume:
1) Dupa destinatie, devenind marci de fabrica si marci de comert.
2) Cea de fabrica este aplicata de producator, iar cea de comert de intreprinderea care comercializeaza acele produse.
3) Dupa obiectul lor, unde distingem marci de produse si marci de servicii.
4) In functie de titularul dreptului la marca, se disting marci individuale si marci colective.
a) Marcile individuale reprezinta categoria obisnuita de marci apartinamd unei persoane determinate (fizice sau juridice).
b) Marcile colective ce apartin unor asociatii de producatori, comercianti sau prestatori de servicii. Aceste marci se utilizeaza impreuna cu marca individuala.
5) Din punct de vedere al naturii normelor care le reglementeaza, marcile sunt facultative si obligatorii.
6) Dupa compozitia lor, marcile devin simple si compuse. Cele compuse sunt frecvent folosite pentru ca asocierea unor semne permite sa se asigure mai usor caracterul distinctiv al marcii.
7) In functie de natura lor, se deosebesc marci verbale, figurative si sonore.
3 Etichetarea
Practica activitatilor comerciale a impus utilizarea unui instrument esential pentru asigurarea unei comunicari rapide si precise a informatiilor despre marfuri. Acest instrument este eticheta, folosita ca purtator de informatii referitoare la marfuri, intre producatori, distribuitori si consumatori.
Eticheta are o multitudine de informatii usor de receptionat de catre consumator, cum ar fi:
- denumirea producatorului si numele produsului;
- grupa din care face parte produsul, eventual clasa de clasificare;
- principalele caracteristici de calitate si masa pe unitatea de ambalaj;
- indicatii privind anumite restrictii de consum, domeniu de utilizare;
- conditii de pastrare, termenul de valabilitate sau de garantie, dupa caz.
Aceasta ofera informatii atat consumatorilor, cat si agentilor economici. Consumatorilor le indica informatii referitoare la acel produs, oferindu-le optiunea de a alege un produs sau altul. Agentilor economici, eticheta ofera informatii prin care acestia cunosc reactia pietei fata de produsele oferite, acestia putand sa-si modeleze strategiile manageriale conform exigentei referitoare la etichetarea bunurilor si la protectia consumatorului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Marcarea si Etichetarea Marfurilor.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!