Pâinea

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Merceologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 21 în total
Cuvinte : 5377
Mărime: 3.04MB (arhivat)
Publicat de: Basarab Istrate
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Magdalena B.
Proiect prezentat la ASE

Extras din proiect

Introducere

Prin prezenta lucrare se încearcă evaluarea calităţii unui produs alimentar, şi anume evaluarea calităţii pâinii. Motivul care a stat la baza alegerii acestui produs în defavoarea altora a fost importanţa lui în alimentaţie, acesta reprezentând un aliment de bază. El stă la baza piramidei nutriţionale. Mai mult decât atât are o încărcătură simbolică puternică încă din cele mai vechi timpuri.

Pâinea face parte din categoria produselor de panificaţie şi îndeplineşte un rol vital pentru organismul uman datorită valorii nutritive a produsului. Aceasta conţine substanţe proteice, minerale şi vitamine iar prin consumul ei se obţine energia necesară omului. Toate aceste caracteristici ale pâinii sunt date de materiile prime folosite şi de procesul tehnologic utilizat.

Principalele materii prime ce intră în alcătuirea pâinii sunt făina, drojdia, sarea, apa şi sunt supuse mai multor operaţii printre care amintim: pregătirea materiilor prime, dozarea materiilor prime, frământare şi fermentare maia, frământare şi fermentare aluat, divizare aluat, coacere, răcire, ambalare, depozitare.

Atât produsul final cât şi componentele sale trebuie să îndeplinească anumite caracteristici organoleptice şi fizico-chimice în funcţie de care se determină calitatea acestora.

De asemenea trebuie luate în consideraţie condiţiile de depozitare, etichetare, termenul de garantie.

Pe piaţa românească există sortimente numeroase de pâine, cum ar fi: pâine albă; pâine neagră; pâine integrală; pâine cu tărâţe; pâine de secară; pâine ţărănească; pâine cu cartofi; pâine de secară; pâine de casă; franzelă iar principalii producătorii sunt VelPitar, TransAgape şi Boromir care deţin circa 30% din vânzările pieţei şi aproximativ 32% din volumul pieţei.

În prezent, românii se află pe locul III în Europa în privinţa cosumului de pâine, cu 108-110 kg pe locuitor pe an, după Albania şi Bulgaria, în timp ce media europeană este de 78-80 kg/locuitor/an. Pâinea este un aliment de bază la români, fapt ce conduce la un consumul anual pe cap de locuitor cu circa 40% mai mare faţă de media europeană.

Preţul pâinii din România este apropiat de nivelul celui din Ungaria, Polonia, Cehia, dar cu 40% mai mic decat media europeană. Cea mai ieftină pâine este în Bulgaria, unde preţul este cu 60% sub media UE, iar cea mai scumpă în Suedia şi Norvegia, cu 40-65% peste media europeană.

Capitolul 1

Caracterizarea generală a produsului “Pâine”

1.1 Prezentarea produsului şi a importanţei lui în alimentaţie

În gândirea tradiţională, pâinea concentrează o simbolică în totalitate benefică: bucurie, rodnicie, belşug, fertilitate, puritate; înscrise pe o axă comună, aceste semnificaţii se acumulează într-o energie simbolică pe care omul se străduieşte s-o capteze.

În obiceiurile populare tradiţionale, pâinea este adesea simbol al divinităţii, ceea ce o detaşează într-o posibilă ierarhie a reperelor simbolice în cultura populară. Ea este identificată cu anumite divinităţi în secvenţe ale obiceiurilor de Crăciun sau de Paşte, de înmormântare sau de comemorare a morţilor, când pâinea sau colacii, special modelaţi, primesc nume de divinităţi (Crăciun, Dumnezeu, Maica Precista, Arhanghel etc.) şi sunt oferiţi ca ofrandă rituală („Jertfă''). Putem presupune practica de reprezentare prin aluatul de pâine a unor divinităţi (singurul aliment învestit cu această calitate) ca fiind anterioară creştinismului, care a identificat pâinea cu trupul lui lisus Hristos, precizând clar simbolismul ei.

Principalele faze ale îndelungatului proces de muncă al agricultorului încep cu pâinea, prototipul efectului final al muncii în credinţa influenţării magico-rituale a rodniciei pamântului: în Bucovina se aşează o pâine pe plug sau pe prima brazdă trasată; în Moldova se pune în coarnele boilor, la „pornitul plugului", o pâine sau un colăcel în formă de opt, iar în Dobrogea se rupe o pâine sau un colăcel, pe ogor, în cornul plugului, în Moldova, începutul aratului de toamnă este însoţit de dăruirea de colaci sau pâine preparată din grâul obţinut la începutul secerişului.

încheierea muncilor agricole şi începutul celorlalte faze de muncş au drept simbol, de asemenea, o pâine, în Transilvania, la ceremonia agrară a cununii, când alaiul secerătorilor intră cu buzduganul în casă, trebuie sa găsească pe masă o pâine, în Oltenia, când se face prima dată pâine din grâul nou, se prepară un colăcel mic sau o pâine de care se leagă busuioc, sporiş sau alte flori. Sunt scufundate în fântâna, după care se dau copiilor să le manânce în credinţa că „grâul va fi spornic şi curat".

„Făcutul pâinii" sau al colacilor (act complementar sacrificiului de animale) marchează, de fapt, intrarea în sărbătoare, purificând începutul perioadei prin valenţele rituale ale aluatului şi solemnizând timpul sărbătoresc prin prezenţa pâinii.

Pâinea face parte din categoria produselor de panificaţie şi este unul din alimentele de bază ale omului, fiind indispensabilă în alimentaţia zilnică, datorită atât proprietăţilor nutritive cât şi conţinutului în substanţe producătoare de energie termică.

Ca produs pentru consum, pâinea are importante proprietăţi fizico-chimice şi gustative, care stau la baza valorii alimentare şi a calităţii ei. Pentru stabilirea calităţii pâinii, o deosebită importanţă are compoziţia chimică a acesteia, deoarece substanţele care intră în componenţa ei servesc la obţinerea energiei necesare organismului omenesc, la formarea ţesuturilor şi la reglarea diferitelor procese ale organismului. Pe lângă compoziţia chimică, calitatea pâinii şi deci valoarea ei alimentară depinde în mare măsură de indicii gustativi: aroma şi gustul, aspectul exterior, afânarea miezului (porozitatea).

Valoarea alimentară a pâinii este în funcţie de componenţii chimici principali, care îi determină valoarea energetică, de gradul de asimilare, precum şi de valoarea substanţelor proteice, minerale şi a vitaminelor pe care le conţine.

Pâinea are proprietatea de a degaja, prin transformarea pe care o suferă în organismul omenesc, o anumită cantitate de căldură, care reprezintă unul dintre cei mai importanţi indici ai valorii ei alimentare. Componenţii principali care determină valoarea calorică a pâinii sunt: hidraţii de carbon, materiile proteice şi substanţele grase. Puterea calorică a hidraţilor de carbon şi a substanţelor proteice este de 4,1 cal/g, iar a grăsimilor de 9,3 cal/g.

În privinţa gradului de asimilare, s-a stabilit că acesta creşte cu cât făina folosită la fabricarea pâinii este de calitate mai bună. În cazul pâinii din făină neagră de grâu, hidraţii de carbon se asimilează în proporţie de 94%, proteinele de 70% şi grăsimile de 92%, iar în cazul pâinii din făină albă, gradul de asimilare al hidraţilor de carbon creşte la 96%, cel al proteinelor la 85%, iar cel al grăsimilor la 93% . Puterea calorică a pâinii serveşte la stabilirea raţiilor alimentare, la care se are în vedere consumul zilnic de energie al organismului uman şi faptul că din acesta pâinea acoperă o treime.

Preview document

Pâinea - Pagina 1
Pâinea - Pagina 2
Pâinea - Pagina 3
Pâinea - Pagina 4
Pâinea - Pagina 5
Pâinea - Pagina 6
Pâinea - Pagina 7
Pâinea - Pagina 8
Pâinea - Pagina 9
Pâinea - Pagina 10
Pâinea - Pagina 11
Pâinea - Pagina 12
Pâinea - Pagina 13
Pâinea - Pagina 14
Pâinea - Pagina 15
Pâinea - Pagina 16
Pâinea - Pagina 17
Pâinea - Pagina 18
Pâinea - Pagina 19
Pâinea - Pagina 20
Pâinea - Pagina 21

Conținut arhivă zip

Alții au mai descărcat și

Analiza Merceologică a Produsului de Panificație

Cap. I.Scurt istoric al pâinii Unul dintre cele mai vechi alimente, pâinea datează din Neolitic (“epoca pietrei lustruite”), o perioadă...

Rolul organizațiilor internaționale în dinamica securității globale

Organizatiile internationale permit statelor sa abordeze împreuna problemele comune, în cadrul unui proces decizional colectiv, chiar daca unele...

Bazele Merceologiei

CAPITOLUL I: OBIECTUL DE STUDIU AL MERCEOLOGIEI 1.1. Obiectul de studiu al merceologiei Stiinta marfurilor – Merceologia – are ca obiectiv...

Reciclarea Autovehiculelor Scoase din Uz

CE INSEAMNA RECICLAREA? Recilarea este un concept tot mai des intalnit inca din secolul al XX-lea care doreste limitarea risipei de resurse pentru...

Bazele Merceologiei

1.1 Obiectul merceologiei Etimologia cuvântului “merceologie” provine de la cuvântul merx (limba latină) – marfă logos (limba greacă) – ştiinţă...

Tehnici și metode moderne de control în sistemele de fabricație

momente istorice şi factori cu implicaţii importante în ceea ce priveşte calitatea: omul şi-a dezvoltat gustul pentru mai bun şi mai frumos din...

Te-ar putea interesa și

Tehnologia de Obținere a Pâinii Albe Tip Franzelă

CAPITOLUL 1. TEMA PROIECTULUI Se va proiecta o sectie de panificatie cu capacitatea de 20 t/zi, urmand fluxul tehnologic indirect, bifazic, de...

Tehnologia de preparare a pâinii și produselor de panificație

Introducere Agricultura este o artă practicată din cele mai vechi timpuri folosită pentru a produce materia primă pentru hrana. Acum 8000 ani i.Hr...

Tehnologia de fabricare a pâinii

II. DESCRIEREA PRODUSELOR DE PANIFICATIE .1. APRECIEREA CALITATII PRODUSELOR DE PANIFICATIE PRIN ANALIZA SENZORIALA SI ANALIZE FIZICO-CHIMICE...

Să se proiecteze o fabrică de pâine cu o capacitate de 50 tone în 24 de ore

TEMA PROIECTULUI : Sa se proiecteze o fabrica de paine cu o capacitate de 50 t / 24 h ,dotata cu cuptoare tunel cu banda de 20 t / 24 h si 10 t /...

Microbiologia cerealelor, a pâinii și laboratorul microbiologic

CAPITOLUL I: Laboratorul de microbiologie si echipamentul microbiologic Laboratorul de microbiologie este considerat prima linie de detectare a...

Metode de analize organoleptice și fizico-chimice pentru pâine și produse de panificație

CAPITOLUL 1 Tehnici generale de analiză şi control a produselor alimentare Norme de calitate pentru paine si produse de panificatie se fabrica pe...

Posibilități de infectare a pâinii

1.CONTROLUL CALITĂŢII ÎN INDUSTRIA PANIFICAŢIEI Deoarece produsele de panificaţie sunt produse de bază în alimentaţie, iar oferta existentă la ora...

Fabricarea și comercializarea pâinii

1.PAINEA 1.1.ISTORIC:IN LUME SI IN ROMANIA In primul rand painea,este o metafora umana si una crestina”painea noastra cea de toate zilele”.Ne...

Ai nevoie de altceva?