Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Merceologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 50 în total
Cuvinte : 11487
Mărime: 990.91KB (arhivat)
Publicat de: Antoniu Toader
Puncte necesare: 11
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Magdalena Bobe
Comert, ASE

Extras din proiect

Introducere

Principalul rol al etichetării este acela de a da informaţii. Etichetarea modernă a produselor alimentare presupune existenţa unui mesaj cât mai bogat şi variat de informaţii utile atât pentru agenţii economici cât şi pentru consumatori, un rol important avându-l informaţiile de ordin nutriţional.

În acest sens, etichetarea corectă şi cuprinzătoare a produselor alimentare reprezintă o bază utilă de date pentru consumator, ajutându-l în alegerea corectă a unui produs în funcţie de necesităţile sale, în educarea lui în calitate de cumpărător, respectiv în conştientizarea efectului pe care alimentul îl are asupra sănătăţii organismului său.

Totodata etichetarea - ca mijloc de comunicare între industrie, comerţ şi consum - este o bază utilă şi pentru agenţii economici , fiind o modalitate de măsurare a pulsului pieţei, de cunoaştere a reacţiilor consumatorilor, influienţând strategia şi politica managerială atât a producătorilor cât şi a comercianţilor.

Eticheta îndeplineşte două funcţii importante şi anume:

• Eticheta persuasivă – care pune accent pe convingerea consumatorului prin punerea în evidenţă a temei promoţionale sau a logo-ului;

• Eticheta informaţională – care vine în ajutorul consumatorului în alegerea corectă a produsului în funcţie de necesităţile sale.

Necesitatea reglementării etichetării produselor alimentare este o problemă de interes public, întrucat vizează protecţia consumatorului din punct de vedere biologic, economic şi social. Informaţiile înscrise pe etichetă nu trebuie să inducă în eroare consumatorul în privinţa caracteristicilor produsului alimentar, a naturii, compoziţiei, calităţii, durabilităţii, a modului de fabricaţie, a provenienţei, a unor efecte sau proprietăţi pe care produsul le posedă. De asemenea informaţiile trebuie să fie înscrise în limba română, indiferent de ţara de origine a produsului, să cuprindă şi denumirea produslui, marca producătorului, importatorul sau distribuitorul, cantitatea, termenul de valabilitate, lotul din care face parte, compoziţia, ingredientele folosite, contraindicaţii şi modul de utilizare şi păstrare.

In România pricipalele reglementări legale privind etichetarea produselor alimentare şi protecţia consumatorului, sunt: Hotărârea Guvernului nr. 106/2002 şi Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992.

Având în vedere importanţa etichetării corecte a produselor alimentare, am ales analizarea unui produs folosit atât de copii, cât şi de adulţi – Milka, ciocolată cu lapte din Alpi – pentru a vedea dacă etichetarea respectă reglementările legale în vigoare.

Eticheta.Etichetarea

Eticheta reprezintă orice material scris, imprimat, litografiat, gravat sau ilustrat, care conţine elemente de identificare a produsului şi care însoţeşte produsul când acesta este prezentat pentru vânzare sau este aderent la ambalajul acestuia.

Informaţiile înscrise pe etichetă nu trebuie să inducă în eroare

consumatorii în privinţa caracteristicilor produsului alimentar, a naturii, identităţii, proprietăţilor, compoziţiei, calităţii, durabilităţii, originii sau provenienţei, metodelor de fabricaţie sau în privinţa unor efecte sau proprietăţi pe care produsul nu le posedă.

Eticheta unui produs alimentar trebuie să cuprindă în mod obligatoriu:

• Denumirea cu care este vândut alimentul.

• Denumirea sau denumirea comercială şi sediul producătorului sau ale ambalatorului sau ale distribuitorului; în cazul produselor de import, se înscriu şi sediul importatorului înregistrat în România.

• Lista cuprinzând ingredientele folosite.

• Cantitatea din anumite ingrediente(evidenţiate pe etichetă prin desene sau cuvinte, dacă este cazul; există şi excepţii).

• Cantitatea netă.

• Termenul de valabilitate.

• Condiţii de depozitare şi de folosire(dacă este cazul).

• Locul de origine(provenienţă) al alimentului(dacă este cazul).

• Concentraţia alcoolică pentru băuturile la care aceasta este mai mare de 1,2%.

• Instrucţiunile de utilizare.

• O menţiune privind lotul.

HOTARARE nr. 106 din 7 februarie 2002

privind etichetarea alimentelor

In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 6 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:

Art. 1

(1)Se aproba

a) Normele metodologice privind etichetarea alimentelor, prevazute in anexa nr. 1;

b) Normele metodologice privind etichetarea nutritionala a alimentelor, prevazute in anexa nr. 2;

c) Normele metodologice privind informatiile suplimentare care se indica obligatoriu prin etichetare in cazul alimentelor obtinute dn organisme modificate genetic sau care contin aditivi si arome modificate genetic ori obtinute din organisme modificate genetic, prevazute in anexa nr. 3.

(2) Anexele nr. 1 -3 fac parte integranta din prezenta hotarare.

Preview document

Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 1
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 2
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 3
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 4
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 5
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 6
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 7
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 8
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 9
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 10
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 11
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 12
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 13
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 14
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 15
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 16
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 17
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 18
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 19
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 20
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 21
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 22
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 23
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 24
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 25
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 26
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 27
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 28
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 29
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 30
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 31
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 32
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 33
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 34
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 35
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 36
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 37
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 38
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 39
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 40
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 41
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 42
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 43
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 44
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 45
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 46
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 47
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 48
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 49
Studiu de caz - etichetarea unui produs alimentar în raport cu exigențele legale în vigoare - Pagina 50

Conținut arhivă zip

  • Studiu de Caz - Etichetare unui Produs Alimentar in Raport cu Exigentele Legale in Vigoare.doc

Alții au mai descărcat și

Ambalarea și Etichetarea Nutrițională a Alimentelor - Ciocolata

Cuvinte cheie: Ambalarea; etichetarea, marfuri alimentare, ciocolata, pastrarea ciocolate, Milka, GDA-CZE, aditivi Rezumat Lucrarea isi propune...

Rolul organizațiilor internaționale în dinamica securității globale

Organizatiile internationale permit statelor sa abordeze împreuna problemele comune, în cadrul unui proces decizional colectiv, chiar daca unele...

Bazele Merceologiei

CAPITOLUL I: OBIECTUL DE STUDIU AL MERCEOLOGIEI 1.1. Obiectul de studiu al merceologiei Stiinta marfurilor – Merceologia – are ca obiectiv...

Calitatea și securitatea mărfurilor

1.CODIFICAREA MARFURILOR (tipuri de coduri, elemente definitorii ale codurilor, metode de imprimare a codurilor, metode de citire a codurilor cu...

Bazele Merceologiei

1.1 Obiectul merceologiei Etimologia cuvântului “merceologie” provine de la cuvântul merx (limba latină) – marfă logos (limba greacă) – ştiinţă...

Tehnici și metode moderne de control în sistemele de fabricație

momente istorice şi factori cu implicaţii importante în ceea ce priveşte calitatea: omul şi-a dezvoltat gustul pentru mai bun şi mai frumos din...

Ai nevoie de altceva?