Extras din proiect
Generalitati
Suprafata europeana cultivata cu vita de vie reprezinta 45% din suprafata mondiala, iar Franta, Italia si Spania realizeaza cel mai mult din productia UE - 30% (Franta), 28.5% (Italia) si 23,2% (Spania), se arata in ultimul numar al eu-ro newsletterului editat de Guvernul Romaniei.
La nivel mondial, concurenta a crescut, Statele Unite devenind al patrulea producator de vinuri. Tarile Lumii Noi si-au crescut productia in ultimii douazeci de ani de la 1,7% la 21,4%, in detrimentul Uniunii Europene. In UE, importul de vinuri a crescut considerabil, egaland exporturile.
De asemenea, potrivit sursei citate, dupa suprafata ocupata cu vita-de-vie, Romania ocupa o pozitie privilegiata in randul tarilor viticole, ocupand locul 5 in UE, dupa aderare (dupa Spania, Italia, Franta si Portugalia) si locul 9 in ierarhia mondiala (dupa Turcia, S.U.A., Iran si China).
Romania a produs, in ultimii 15 ani, intre 4,5 milioane hl vin (1991) si 7,6 milioane hl (1996). in 1996 Spania producea 31 milioane hl, iar Franta 57 milioane hl. Cea mai mare parte din productia Romaneasca este vin alb, 70-75 %, iar cel rosu, intre 25 si 30%.
Totusi, din productia totala de vin romanesc, ponderea celor cu denumire de origine controlata (DOC) este de 8 - 10%, restul fiind reprezentat de vinurile de calitate superioara (VS) si de vinurile de masa (VM).
In ceea ce priveste consumul, daca un francez bea 48 de litri de vin pe an, un roman consuma intre 21 si 26,7 litri vin pe locuitor pe an.
Romania exporta anual o cantitate de vin ce reprezinta intre 4 si 12% din productia anuala. Comparativ cu schimburile internationale care afecteaza 25-31% din productia mondiala de vin si cu tarile viticole vecine (Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova), exportul romanesc de vin este sub posibilitati.
Sprijin direct pentru cultura vitei-de-vie
In ultimii ani, in Romania a avut loc un proces continuu de degradare a plantatiilor viticole, determinat de intretinerea necorespunzatoare a multor plantatii, majoritatea lor detinute de producatori particulari, dar si de unele societati comerciale.
Incepand cu anul acesta se acorda sprijin direct pentru cultura vitei-de-vie din soiuri nobile, prin atribuirea de bonuri valorice in suma de 200 RON/ha pentru achizitionarea de pesticide pentru combaterea bolilor si daunatorilor, precum si, in cazul soiurilor nobile destinate obtinerii vinurilor cu denumire de origine, a sumei suplimentare de 400 RON/ha, cu conditia detinerii unor suprafete mai mari de 0,1 ha si a inscrierii in registrul plantatiilor viticole.
Romania urmeaza sa beneficieze, in perioada 2007-2013, de subventii primite de la UE pentru stocajul vinului, distilarea obligatorie sau voluntara a unor vinuri, valorificarea musturilor, precum si de finantari prin Fondul European pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala.
Potrivit negocierilor cu UE, suprafata romaneasca ocupata cu hibrizi producatori, care insumeaza 30.000 ha trebuie defrisata pana la sfarsitul anului 2014.
Reforma vinului UE
UE este in proces de reforma a Politicii Agricole Comune, si deci si a sectorului de vinuri. Reforma sectorului de vinuri este o chestiune urgenta pentru UE, deoarece s-au acumulat stocuri de peste 15 mil. hl (8,4% din productia totala), iar sectorul european face fata cu greu concurentei de pe piata globala.
Pentru Romania, reforma vinului este o oportunitate, prin masurile pe care le vizeaza, cum ar fi simplificarea prevederilor privind calitatea de extindere a rolului organizatiilor profesionale, alinierea la practicile oenologice internationale, simplificarea si adaptarea politicii privind etichetarea. In cadrul reuniunii, reprezentantii producatorilor au apreciat ca Romania poate promova pe piata europeana mai multe soiuri de vin de calitate, precum Feteasca alba, Feteasca regala, Tamaioasa romaneasca, Grasa, Feteasca neagra, Babeasca neagra, Cadarca, Francusa, Busuioaca de Bohotin etc.
„Integrarea in UE inseamna atat oportunitati cat si riscuri pentru producatorii romani de vinuri. Prin urmare, valorificarea potentialului viticol de care dispune Romania, in vederea obtinerii unor avantaje competitive sustenabile pe pietele externe, impune crearea si promovarea unei identitati a vinului romanesc, care sa-l faca vizibil pe rafturile supermarketurilor din Europa, Asia sau Rusia”, se arata intr-un comunicat recent al Patronatului National al Vitei si Vinului.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Vinurile.doc