Vocalitatea în muzica gregoriană

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Muzică
Conține 1 fișier: pdf
Pagini : 24 în total
Cuvinte : 5829
Mărime: 735.62KB (arhivat)
Publicat de: Raluca Elena T.
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: TEODORU RALUCA ELENA

Cuprins

  1. I. Introducere în muzica gregoriană pag.2
  2. II. Forme muzicale și dezvoltarea artei gregoriene
  3. II. 1. Sistemul tonal și monodia gregoriană .pag.3
  4. II. 2. Formele musicale ..pag.5
  5. II. 2. 1. Genuri silabice recitate .pag.5
  6. - Tonuri de lectură
  7. - Tonuri de rugăciune
  8. - Tonuri de psalm
  9. - Recitare de psalm în oficiu
  10. II. 2. 2. Genuri mediu melismatice ...pag.8
  11. - Antifonele de oficiu
  12. - Antifonele de misă
  13. - Antifonele independente
  14. - Gloria
  15. - Credo
  16. - Responsoriul breve
  17. II. 2. 3. Genuri intens melismatice ..pag.12
  18. - Tractul
  19. - Gradualul
  20. - Responsoriul prolix
  21. - Ofertoriul
  22. - Alleluia
  23. - Kyrie
  24. - Sanctus
  25. - Agnus Dei
  26. II. 2. 4. Genuri silabice versificate ..pag.17
  27. - Imnul
  28. - Secvența
  29. Concluzie .pag.19
  30. Anexe ...pag.20
  31. Bibliografie .pag.24

Extras din proiect

I. Introducere în muzica gregoriană

Muzica gregoriană, numită și cânt gregorian, este un gen muzical liturgic utilizat în cultul creștin catolic. Inspirată de muzica primelor generații de creștini de pe teritoriul Imperiului Roman de Apus, aceasta avându-și, la rândul ei, originea în Grecia decadentă, muzica gregoriană s-a dezvoltat în secolele VI- XI. Numele său pleacă de la cel al papei Grigore I cel Mare (a doua jumătate a secolului al VI-lea), care a condus o reformă pentru unificarea muzicilor bisericești pe tot cuprinsul Europei de vest.

Muzica gregoriană reprezintă un monument cultural și o comoară a muzicii universale, constituind de asemenea cântarea proprie a liturghiei romano-catolice. Alături de muzica bisericească bizantină, cu care are numeroase puncte comune, muzica gregoriană este cealaltă ramură importantă a muzicii creștine.

Din punct de vedere istoric, cântarea gregoriană se leagă de numele Papei Grigorie cel Mare (Dialogul), care a trăit în sec. VI - VII. El a păstorit Biserica Romei între anii 590 și 604. Acești ani ai pontificatului său au fost fecunzi din diferite puncte de vedere, dar în special, pentru tot ceea ce ține de îmbogațirea și dezvoltarea cântărilor liturgice.

Din punct de vedere muzical, muzica gregoriană este definită ca un cântec monodic: intepreții execută cu toții aceeași melodie, folosind însă numai gama naturală. În muzica gregoriană nu sunt întrebuințate alterațiile (diez și bemol), fiind tolerat numai Si bemol. Urechea modernă este cu siguranță obișnuită cu gama temperată, cu acordurile și armoniile diferitelor voci sau instrumente, încât simplitatea cântecului gregorian i se poate părea o realitate sonoră oarecum originală. Pătrundem într-un univers muzical care pare, pentru omul modern, puțin exotic, inedit.

3

II. Forme muzicale și dezvoltarea artei gregoriene

1. Sistemul tonal și monodia gregoriană

O astfel de artă, ca și cea gregoriană, cu o oarecare stabilitate, are un important număr de elemente tradiționale. Practica sa, regulile generale, ritmul și modurile sale au fost totdeauna și sunt încă mai mult sau mai puțin vii, în funcție de epocă sau de țară.

Sistemul tonal sau mai bine zis modal al cântului bisericesc este unul dintre cele mai interesante. Este moștenirea antichității greco-romane, ușor modificată în ubele din scările sale, fie prin excluderea celor care erau prea “lipsite de vigoare”, fie prin adăugarea altor formule melodice împrumutate din vechea sinagogă.

Muzica modernă nu cunoaște decât două moduri, majorul și minorul. Cântul Gregorian folosește toate modurile ce se pot forma plecând de la fiecare treaptă a gamei naturale fără accidenți ; toate scările de : do, re, mi, fa, sol, la, si, fara diezi sau bemoli. Aceste scări se diferențiază și prin relația care există între nota care poate fi asimilată în parte cu tonica și aceea care se numește dominantă sau, mai bine, tenor. “Dominanta” muzicii moderne este întotdeauna cvinta; aceea a unui mod liturgic poate fi atât de bine terța ca și cvarta, cvinta sau chiar sexta.

Scările modale, în practica gregoriană, sunt clasificate în opt specii principale numite tonuri; patru sunt supranumite autentice, patru plagale. Autenticele se formează deasupra finalei și au ca tenor cvinta sau sexta. Modurile plagale se intend în grav și au tenorul la terță sau la cvartă.

În realitate, în muzica gregoriană nu vom întâlni “game”, în sensul în care înțelegem acest termen, ci grupuri de formule melodice care, reunite prin afinitățile unei trepte sau ale alteia, constituie caracterul unui mod sau al altuia.

Muzica pornea de la conceptul de cantus planus (lat. „cânt lin”), care dezvăluie două caracteristici de bază ale stilului: utilizarea exclusivă a vocii

4

umane și preferința pentru mersul treptat al melodiei (salturile sunt rare și „atenuate” prin tehnica numită gradualis).

Bibliografie

- AMÉDÉE GASTOUÉ, “Arta gregoriană”, traducere de Ileana Rațiu și Doru Popovici, Editura Muzicală a Uniunii Compozitorilor din Republica Socialistă România, București, 1967

- http://cpciasi.wordpress.com/lectii-de-istoria-muzicii/lectia-3/muzica-gregoriana/

- http://www.crestinortodox.ro/liturgica/cantarea/muzica-gregoriana-119441.html

- http://ro.wikipedia.org/wiki/Muzic%C4%83_gregorian%C4%83

- http://www.hhrf.org/schola/dok_tar/romana/esztetika/teorie.html

Preview document

Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 1
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 2
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 3
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 4
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 5
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 6
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 7
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 8
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 9
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 10
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 11
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 12
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 13
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 14
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 15
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 16
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 17
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 18
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 19
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 20
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 21
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 22
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 23
Vocalitatea în muzica gregoriană - Pagina 24

Conținut arhivă zip

  • Vocalitatea in muzica gregoriana.pdf

Alții au mai descărcat și

Domenico Scarlatti

Fiu al lui Alessandro Scarlatti, Domenico Scarlatti beneficiaza de o educatie muzicala adecvata, care îi va permite ulterior sa devina organist si...

Stilul mozartian în interpretarea pianistică

Pe langa calitatile sale creatoare, Mozart a fost si un mare pianist. Virtuozitatea pe care o poseda a starnit admiratia si entuziasmul...

Impresionismul Muzical

Curentul artistic al impresionismului a aparut in Franta in ultimele decenii ale secolului XIX si s-a propagat in Germania, Italia, Rusia si mai in...

Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart Johannes Chrisosthomus Wolfgangus Theophilos Mozart s-a nascut în data de 27 ianuarie 1756 în orasul Salzburg din Austria,...

Te-ar putea interesa și

Concertul Instrumental

I. Barocul în contextul culturii muzicale universale( cu plecare din Renaştere) Barocul, ca şi termen al perioadei desemnate, nu a apărut decât...

Începuturile muzicii la traco geți

Cap. I Cântarea – incă de la facerea lumii Originile artei muzicale trebuie căutate în îndepărtata istorie a omenirii. Ca artă sonoră poate fi...

Cultura muzicală în evul mediu

Conceptia medievala asupra frumosului a fost reprezentata de filosofia crestina, pastrand idei si solutii din Antichitate, carora li s-a schimbat...

Viata, Opera, Activitatea lui Gavriil Musicescu

GAVRIIL MUSICESCU 1847-1903 Argument Ideea de cor vine în Principatele Româneşti de la Răsărit din Rusia. În anul 1788 au auzit locuitorii...

Finlanda

- Asezarea geografica Finlanda este o tara din Europa de Nord,care se imnvecineaza cu Rusia la est,cu Suedia la nord-vest si Norvegia la nord. -...

Muzica în Epoca Creștină Timpurie

Nu putem aborda tema temporalităţii muzicale în primele secole ale Evului Mediu fără a pune în discuţie concepţia despre lume a gânditorilor...

O foarte scurtă istorie a muzicii

Cultura muzicala in antichitate Pana in prezent, istoria Orientului Antic constituie cea mai veche dovada a existentei lumii. Intins din estul...

Ai nevoie de altceva?