Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri

Proiect
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Negociere
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 5128
Mărime: 91.41KB (arhivat)
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Ioan Popa
ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE FACULTATEA DE RELAŢII ECONOMICE INTERNAŢIONALE

Cuprins

  1. 1. INTRODUCERE.1
  2. 2. DIMENSIUNI INTERCULTURALE.2-6
  3. 2.1. EDWARD HALL.2
  4. 2.2. GEERT HOFSTEDE.3-4
  5. 2.3. FONS TROMPENAARS.4-5
  6. 2.4. RICHARD GESTELAND.6
  7. 3. STUDII DE CAZ.7-10
  8. 3.1. STILUL AMERICAN VS. STILUL EUROPEAN.7-8
  9. 3.2. STILUL EUROPEAN VS. STILUL ASIATIC.9-10
  10. 4. CONCLUZII.11
  11. BIBLIOGRAFIE.12

Extras din proiect

1. INTRODUCERE

Diversitatea culturală reprezintă una din caracteristicile negocierii ce se desfăşoară la nivel internaţional.Negocierea internaţională prezintă o serie de particularităţi precum rolul distanţei sau complexitatea si durata mai mare a procesului de negociere. Principalele elemente care deosebesc negocierea internaţională de cea naţională sunt însă: diferenţele culturale, cele între sistemele juridice, precum şi cele între sistemele politico-administrative.

Cultura poate fi ca mod de gandire al unei comunitati sau în funcţie de tipul de comunitate: cultură naţională (valorile, credinţele, opţiunile, normele simbolurile etc.), cultura de întreprindere (valorile împărtăşite şi regulile de acţiune promovate în cadrul unei firme), cultura profesională (a inginerului, comerciantului, finanţistului,etc.). Negociatorul internaţional se defineşte prin intersecţia mai multor sfere culturale, cum sunt cele enunţate mai sus, dar cultura naţională joacă un rol determinant în gandirea şi comportamentul său.

Cultura negociatorului este determinantă de un complex de factori ce reprezinta o condiţie a unei comunicări eficiente în negocieri.

Factorii determinanţi ai culturii de afaceri sunt următorii:

• tradiţiile, credinţele, valorile etnice, transmise din generaţie în generaţie şi reprezentând repere de bază ale conştiinţei naţionale;

• religia dominantă;

• nivelul de dezvoltare economică, structurile şi mecanismele economice, obişnuinţele de consum;

• regimul social-politic (democraţie vs. dictatură);

• cadrul juridic şi instituţional;

• cadrul natural, geografic şi climateric etc.

Pe baza acestori factori se definesc diferenţele culturale între comunităţile umane , care se transpun în concepţii, atitudini, norme de comportament specifice pentru fiecare negociator.

Diferenţele culturale exprimă abordări diferite ale unor comunităţi umane determinante - naţiune, personalul unei firme – în legătură cu soluţionarea problemelor de bază ale existenţei şi dezvoltării acelei comunităţi: modul de comunicare; concepţia despre timp şi spaţiu; viziunea asupra omului; atitudinea faţă de acţiune şi risc; normele morale.

O negociere interculturala reusita cere negociatorului sa inteleaga cealalta parte si sa utilizeze aceasta intelegere pentru a-si da seama de ceea ce asteapta fiecare parte de la negociere. Expertii in negocierea internationala inteleg stilul national al celuilalt, accepta si respecta credintele si normele lui culturale si sunt constienti de manierismele personale si de cum sunt ei priviti de cealalta parte a mesei de negociere.

2. DIMENSIUNI INTERCULTURALE

In prezent, există foarte multe criterii dupa care o cultură se poate caracteriza, si de aceea ne propunem să prezentam unele dimensiuni interculturale din viziunea unor cercetatori precum Edward Hall, Geert Hofstede, Fons Trompenaars si Richard Gesteland.

2.1. Edward Hall

DIMENSIUNI CULTURALE

Modul de comnicare Culturi inalt contextuale Culturi slab contextuale

Structura timpului Monocronic Policronic

Spaţiul Atitudine Mod de raportare

Comunicarea are loc într-un anumit context care îşi pune amprenta asupra semnificaţiilor, mesajelor şi a modului cum acestea sunt emise şi receptate; Din punctul de vedere al modului de comunicare se disting două tipuri de culturi: cele înalt contextuale şi cele slab contextuale.

Culturile înalt contextuale- de exemplu, în China, Japonia, America Latină, Orientul Mijlociu – este nevoie de multe informaţii pentru a înţelege relaţiile sociale. De asemenea, procesul de negociere este precedată de o perioadă de observare, fapt ce permite participanţilor să se cunoască, să stabilească o relaţie de încredere reciprocă. Relaţiile dintre persoane sunt durabile, indivizii implicându-se emoţional în mod profund, iar comunicare se bazeaza pe o mulţime de formule de politeţe, expresii nuanţate, care depind de interlocutor şi de contextul comunicării.

Culturile slab contextuale – de exemplu, în SUA, Germania, Elveţia – sunt mai clare şi mai deschise în procesele de comunicare şi interacţiune socială. Comunicarea este explicită şi directă, iar obiectul negocierii este abordat direct, în scopul ajungerii rapide la un rezultat. Strategia de comunicare se caracterizează prin: prezentare logică, limbaj concis, demers tehnic şi abordare cantitativă iar relaţiile dintre persoane sunt puţin durabile, indivizii neimplicându-se profund din punct de vedere emoţional.

Timpul reprezintă un rol determinant în cultura unei comunităţi, el reprezentând, pe de o parte, alături de spaţiu, o coordonată a desfăşurării afacerilor internaţionale, pe de altă parte, constituind o resursă economică specifică. În ceea ce priveşte concepţia despre timp se disting două tipuri de culturi: cele monocronice (sau secvenţiale), şi cele policronice (sau sincronice).

Culturile monocronice (Germania, Austria, Anglia, etc.) presupun o planificare a activităţilor riguroasa, operativitate în realizarea sarcinilor si punctualitate în relaţiile de afaceri. Timpul este abordat şi gestionat de o manieră lineară, el fiind divizat în secvenţe: este planificat şi compartimentat, permiţând astfel individului să realizeze fiecare activitate la timpul ei.

Culturile policronice (America Latină, Orientul Mijlociu) evidenţiază desfăşurarea mai multor activitaţi in paralel si în funcţie de urgenţele momentului şi de exigenţele relaţiilor interpersonale. Indivizii îşi schimbă frecvent planurile, simţindu-se adesea obligaţi a răspunde tuturor solicitărilor, atât pe plan profesional cât şi personal.

Bibliografie

1. Mircea Maliţa, „Jocuri pe scena lumii”, Ed. C.H.Beck, Bucuresti, 2007;

2. Ioan Popa, „Negociere comerciala internationala, Ed.Economica, Bucuresti, 2006;

3. Jean M. Hiltrop, Sheila Udall , “Arta negocierii”, Ed.Tteora, Bucuresti,1995;

4. Roger Dawson, “Secretele negocierii”, Ed. Policrom, Bucuresti, 2007;

5. http://geert-hofstede.com/

Preview document

Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 1
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 2
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 3
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 4
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 5
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 6
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 7
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 8
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 9
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 10
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 11
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 12
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 13
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 14
Rolul Diferențelor Culturale în Negocieri - Pagina 15

Conținut arhivă zip

  • Rolul Diferentelor Culturale in Negocieri.docx

Alții au mai descărcat și

Negocierea Internațională

Introducere Negocierea joaca un rol important în tranzactiile comerciale internationale. Fata de negocierile care se desfasoara în alte domenii –...

Strategii, tehnici și tactici de negociere în afacerile internaționale

INTRODUCERE Astăzi, mai mult ca oricând, ne aflăm în situaţia de a învăţa să recepţionăm critic mesajele care ajung la noi şi care încearcă să ne...

Negocierea interculturală - particularitățile unei culturi în negocierea internațională

Negocierea este un proces de comunicare între doi sau mai multi parteneri organizat în scopul realizarii unei întelegeri de afaceri reciproc...

Stilul de Negociere Japonez

Cultura japoneza a evoluat foarte mult de-a lungul secolelor de la forma ei originara, cultura Jomon, la un hibrid contemporan, care combina...

Negocierea prin Prisma Diferențelor Culturale

1. CONCEPTUL DE CULTURĂ ÎN NEGOCIERE Una din formele de organizare ce caracterizează marile companii în prezent, cu implicaţii profunde în ceea ce...

Dimensiunea interculturală a negocierii

Introducere: Negocierea ca proces de comunicare influentat de cultura Diversitatea culturala reprezinta una din caracteristicile negocierii ce se...

Stilul de Negociere Japonez

• Introducere Negocierea reprezintă un proces de comunicare ofensivă şi defensivă în scopul încheierii unui acord mutual în legătura cu diferite...

Persuasiunea, artă a relaționării

TEHNICI DE PERSUASIUNE Legile in sine nu sunt nici bune, nici rele. Ele exista si nimic mai mult. Felul cum manipulam sau folosim legile este...

Te-ar putea interesa și

Managementul Resurselor Umane

1. Fundamentele teoretico-metodologice ale managementului comparat al resurselor umane Managementul comparat este o ştiinţă relativ nouă,...

Negocierea interculturală - particularitățile unei culturi în negocierea internațională

Negocierea este un proces de comunicare între doi sau mai multi parteneri organizat în scopul realizarii unei întelegeri de afaceri reciproc...

Negociere comercială internațională

PARTEA I CONCEPTELE TEORETICE ALE TEMEI CONCEPTE TEORETICE GENERALE Negocierea reprezinta cel mai eficient mijloc de comunicare, deoarece...

Negociatorul și Stilurile de Negociere

Negociatorul şi stilurile de negociere 1. Negociatorul Negocierile implică o răspundere mare pentru negociatori, atât la nivel macroeconomic,...

Diferențele interculturale în procesul negocierilor politice

INTRODUCERE Actualitatea temei investigate.Negocierile interculturale reprezinta defapt o tema din ce in ce mai studiata.Actualitatea temei date...

Negocierea - formă concentrată și interactivă de comunicare în programele Uniunii Europene pentru educație și formare profesională

1. ABORDAREA PROCESULUI DE NEGOCIERE DIN PERSPECTIVA COMUNICĂRII INTERPERSONALE 1.1 DEFINIREA NEGOCIERII Clipă de clipă, ceas de ceas, fiecare...

Pregătirea pentru Negocierea Internațională

reprezintă o funcţie relevantă a managementului afacerilor economice internaţionale, prin care se pregăteşte şi se fundamentează decizia cu privire...

Dimensiunea interculturală a negocierii

Introducere: Negocierea ca proces de comunicare influentat de cultura Diversitatea culturala reprezinta una din caracteristicile negocierii ce se...

Ai nevoie de altceva?