Extras din proiect
ROLUL AMBREIAJULUI IN FUNCTIONAREA AUTOMOBILULUI
Ambreiajul este inclus in transmisia automobilelor, in scopul compensarii principalelor dezavantaje ale motorului cu ardere interna:
- imposibilitatea pornirii sub sarcina;
- existenta unei zone de functionare instabila;
- mersul neuniform.
Ambreiajul serveste la cuplarea si decuplarea transmisiei automobilului de motor. Decuplarea este necesara la oprirea si franarea totala a automobilului sau la schimbarea treptelor de viteza. Prin decuplarea transmisiei de motor, rotile dintate din cutia de viteze nu se mai afla sub sarcina si cuplarea lor se poate face fara eforturi mari dintre dinti. In caz contrar, schimbarea treptelor de viteza este imposibila, functionarea cutiei de viteza fiind insotita de zgomot puternic, uzura dintilor este deosebit de mare si poate avea loc chiar distrugerea lor.
Cuplarea lina a arborelui primar al cutiei de viteza cu arborele cotit al motorului, care are o turatie ridicata, asigura cresterea treptata si fara socuri a sarcinii la dintii rotilor dintate si la piesele transmisiei, fapt care micsoreaza uzura si elimina posibilitatea ruperii lor.
Cerintele principale impuse ambreiajelor automobilelor sunt urmatoarele:
- la decuplare, sa izoleze rapid si complet motorul de transmisie;
- la cuplare, sa imbine lin motorul cu transmisia;
- in stare cuplata, sa asigure o imbinare perfecta intre motor si transmisie, fara patinare;
- elementele conduse ale ambreiajului sa aiba momente de inertie cat mai mici pentru micsorarea sarcinii dinamice in transmisie;
- sa aiba o functionare sigura si de lunga durata;
- actionare simpla;
- regimul termic sa aiba valori reduse si sa permita transmiterea caldurii in exterior;
- constructia sa fie simpla si tehnologica.
1. TEMA DE PROIECTARE
Sa se proiecteze un ambreiaj pentru autoturism, cu urmatoarele caracteristici:
- Momentul maxim de transmis, Mmax
- Turatia la moment maxim, nM
- Puterea nominala a motorului, kW
2. CALCULUL SI CONSTRUCTIA AMBREIAJULUI
2.1. Alegerea ambreiajului.
In constructia de autovehicule, ambreiajele mecanice (de frictiune) au o raspandire mare datorita faptului ca satisfac in buna masura cerintele principale respectiv: sunt simple, ieftine, sigure in exploatare, usor de manevrat si au momente de inertie mici ale pieselor partii conduse.
Pentru includerea in transmisia automobilului - monopost - se adopta urmatorul tip de ambreiaj:
- ambreiaj simplu;
- actionare mecanica (de frictiune);
- cu un singur disc de frictiune;
- cu arc central tip diafragma;
- cu comanda mecanica, pusa in functiune de forta musculara a conducatorului.
2.2. Dimensionarea discurilor de frictiune
- Raportul dintre raza minima si cea maxima, c
- Raportul dintre suprafata de frecare si momentul maxim al motorului,
- Numarul suprafetelor de frecare, i
- Numarul discurilor de frictiune, n
Preview document
Conținut arhivă zip
- Calcul Ambreiaj Diafragma.doc