Consilire si Orientare - Consilierea privind Cariera

Cuprins proiect Cum descarc?

I. Introducere 5
1.1. Istoric 6
1.2. Continutul activitatii de consiliere si orientare a carierei 8
II. Identificarea resurselor pentru o orientare in cariera de succes 13
2.1.Aptitudinile 13
2.1.1. Teoria genetica 13
2.1.2. Teoria psihometrica 14
2.2.Caracterul 14
2.2.1. Analiza structurala a caracterului 15
2.3.Interesele 15
2.3.1. Categoriile de interese si rolul lor 15
2.3.2. Natura, geneza si evolutia intereselor cognitive 16
2.3.3. Interrelatia dintre interesele cognitive si procesul de invatamant 17
2.3.4. Rolul expectantelor in dezvoltarea personalitatii 18
III. Modele explicative - interpretare privind orientarea carierei 19
3.1. Alegerea vocatiei in conceptia Annei Roe 19
3.1.1. Primul nivel al tehnicii ,,energia psihica" 19
3.1.2. Al doilea nivel al tehnicii - experienta de viata din copilarie 20
3.2. Perioade si stadii in alegerea vocationale dupa Ginzberg, Ginsburg, Axelrad si Helma 21
3.2.1. Perioada fanteziei 21
3.2.2. Perioada tentativelor 21
3.2.3. Perioada realista 22
3.3. Modelul lui Donald Super al dezvoltarii conceptului despre sine in comportamentul vocational 22
3.4. Personalitate intre corespondenta si necorespondenta vocationala 24
3.4.1. Corespondenta vocationala 24
3.4.1.1. Rolul vocatiei in dinamica personalitatii 24
3.4.1.2. Dubla miscare de ajustare a individului la societate si a societatii la individ 25
3.5.1. Necorespondenta vocationala 25
3.5.1.1. Consideratii asupra necorespondentei vocationale 25
3.5.1.2. Esecul la adaptare 27
3.5.1.3. Frustratia vocationala 28
3.5.1.4. Insucces scolar si profesional 28
IV. PERSONALITATEA CA FACTOR PREDICTOR IN ORIENTAREA
IN CARIERA 29
4.1. Optiunea profesionala si factorii ce o influenteaza 31
4.2. Concepte relevante ale stilului cognitiv , 31
4.2.1. Teoria stilului cognitiv , 31
4.2.2. Stilul preferat vs. Stilul impus 32
4.2.3. Paradigme , 33
4.2.4. Vocatie si stil cognitiv 33
4.3. Analiza comparativa : constatari si evaluari 35
4.4. Consilierea in cariera - o necesitate pentru tineri 37
Anexa 1. Mituri legate de luarea deciziei in cariera 40
Anexa 2. Chestionare de interese si testele de aptitudini ca instrumente de orientare in cariera 42
Anexa 3. Modulul de instruire pentru utilizarea Ghidului Ocupatiilor 45
Anexa 4. ,,Axis Elite" - program european de consiliere in cariera 58
BIBLIOGRAFIE 61


Extras din proiect Cum descarc?

I. Introducere
Activitatea de consiliere in cariera are un rol deosebit in societatea umana, iar tarile dezvoltate din punct de vedere economic, cu un nivel de trai crescut i-au acordat importanta cuvenita, elaborand o legislatie care sa ajute la desfasoare si dezvoltarea acesteia. Consilierea reprezinta inima unui program de orientare a carierei; semnificatia acestui fapt este nu numai de natura psihologica, ci si educationala (pedagogica). Elevii, tinerii, adultii trebuie formati astfel incat sa poata lua decizii optime legate de viata lor. In acest sens, atentia acestora si, implicit, a educatorilor trebuie sa se indrepte spre crearea unor circumstante in cadrul carora fiecare consiliat sa aiba libertatea luarii unor hotarari pe care sa le duca la bun sfarsit si, in acelasi timp, sa-si asume consecintele ce decurg din el.
O societate care tinde sa se dezvolte armonios trebuie sa ia in considerare si sa sustina activitatea de orientare a carierei, tinand cont de necesitatea acesteia, oferind tuturor posibilitatea de a primi servicii gratuite, consolidand baza de pregatire profesionala a celor care lucreaza in acest domeniu, oferind posibilitati de creare a unei baze materiale fara de care activitatea nu se poate desfasura in conditii optime.
Cariera acopera si identifica diferite roluri in care individul este implicat : elev, angajat, membru al comunitatii, parinte etc., modul in careactioneaza in familie, scoala si societate si suita de etape prin care poate trece in viata: casatorie, pensionare; toate acestea considerate ca un tot unitar, indivizibil. In aceasta acceptiune, orice persoana are o cariera si nu doar cei care exercita cu succes o anumita profesie (Mihai Jigau, 2001, Consilierea carierei,
pg.10).
Dezvoltarea carierei semnifica toate aspectele vietii umane aflate in devenire si cu o dinamica specifica in diferite planuri (Gysbers, 1994), adica:
- autocunoasterea si formarea deprinderilor de relationare interpersonala,
- educatia si formarea profesionala initiala,
- asumarea de diferite roluri in viata,
- modul de integrare, traire si planificare a diferitelor evenimente ale vietii.
Aceste directii ale dezvoltarii particularizate in context scolar semnifica:
- comportarea responsabila in familie, scoala, societate,
- efectuarea de alegeri scolar-profesionale rationale, justificate, motivate,
- utilizarea deplina a oportunitatilor oferite de scoala si comunitate pentru inegrarea personala socio-profesionala,
- intelegerea si respectul altora si a sinelui,
- ameliorarea continua a comunicarii cu ceilalti.
Actul consilierii si orientariii scolare si profesionale a avut din totdeauna ca obiectiv ,,persoanelor ca obiectiv cu slujbelor" in cadrul unui model liberal al economiei de piata, simultan cu luarea in considerare a indivizilor cu competentele, abilitatile si conceptiile lor despre sine si munca (Super, 1987), cu toata diversitatea psihologica individuala, diferita in functie de structurile si ierarhia sociala in care traiesc si cu modul particular de interpretare a
lumii prin prisma imaginilor, informatiilor, mesajelor care le sunt oferite si interpretate de persoane si institutii care au autoritatea sociala sa o faca : scoala, institutii ale administratiei publice, organizatii, partide, etc.
Consilierea si orientarea scolara si profesionala aspira sa-l faca pe elev coparticipant la propriul destin (prin informare, educare, autoformare, autoorientare), daca nu in mod integral chiar autorul acestui demers de alegere si dezvoltare a carierei.
Consilierea si orientarea scolara si profesionala tinde sa rezolve, simultan, doua aspecte extrem de importante in prezent:
- asigurarea echitatii sociale prin democratizarea permanenta a accesului la educatie si formarea profesionala,
- ameliorarea continua a bunei utilizari a resurselor umane de care dispune societatea.
Educatia pentru cariera include, adesea, si subiecte care nu sunt, aparent, direct legate de exercitarea unei profesii, precum : viata de familie, petrecerea timpului liber, cresterea si educarea copiilor, economie familiala, chestiuni legate de valori si calitatea vietii, modul de a face fata situatiilor dramatice din viata : deces, divort, cataclisme naturale, somaj.
Consilierea este si o forma de socializare si / sau invatare sociala prin faptul ca ofera indivizilor noi experiente si informatii prin care acestia pot sa-si contureze mai bine si sa-si dezvolte identitatea si imaginea de sine, sa se integreze cu succes si intr-un mod care sa le aduca satisfactii sau sa le faciliteze depasirea anumitor contexte critice ale vietii.
1.1. Istoric
Consilierea si orientarea scolara si profesionala, ca fenomen social, si-a reliefat importanta la inceputul secolului XX, cu prilejul modificarii semnificative atat a raportului intre cererea si oferta de locuri de munca, dezvoltarii industriale, cat si a sporirii nivelului competentelor cerute de utilizarea noilor tehnologii.
In logica lucrurilor, consilierea profesionala este precedata de consilierea si orientarea scolara. Cu toate acestea, consilierea profesionala are o istorie mai consistenta. Primele preocupari in acest domeniu au vizat industria, transporturile si armata. S-a urmarit sporirea eficientei muncii, a productivitatii si cresterea responsabilitatii printr-o mai buna corelare a resurselor umane cu anumite caracteristici ale locului de munca. Initial consilierea, orientarea
scolara si profesionala a fost o activitate, in principal, de asistenta sociala, cu un nivel ridicat de control al acesteia de catre autoritati.
In Romania, orientarea scolara si profesionala are traditie; aceasta s-a desfasurat in cabinete si laboratoare care au functionat eficient. Cele mai multe au fost situate in centre universitare, fiind dotate cu aparatura psihologica si personal de specialitate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Consilire si Orientare - Consilierea privind Cariera.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!