Finalități ale educației Ideal, scopuri și obiective educaționale Problema finalității educației este tratată din dublă perspectivă: Perspectiva didactică Perspectiva teoriei curriculumului Perspectiva Didactică Din perspectivă didactică acțiunea educativă, indiferent de nivelul sau amploarea la care se desfășoară, se orientează în fucție de anumite finalități Finalitatea educației este dorința sau intenția raționalizată expusă/supusă realității așa încât proiectele educative se află mai puțin în sfera științificului, ele aprținând retoricului Finalitățile acțiunii educative se ordoneză având reper axa: IDEAL SCOPURI OBIECTIVE Prin raportare la țelurile generale ale societății se vorbește despre ideal, iar fiecare componentă de de educație sau lecție se vorbește despre scopuri și sarcini Idealul educației Idealul educativ al unei societăți repreznintă baza valorilor acelei societăți la un moment dat și o “ matrice generativă ” pentru scopurile educative Problematica idealului educativ implică: idealul educativ este stabilit de instanțele politice ceea ce conduce la nepotrivirea cu scopurile pe care le fixează educatorii în activitatea didactică idealul este formulat în mod abstract și sintetic Idealul educativ permite: reformulări completări la cerințele reale ale adaptări viitorului Scopurile educației Scopul educației constituie o intermediară între ideal și obiectivele educației Reguli în legătură cu scopul educației Vorbim despre scop al educației când idealul educației este prea abstract și necesită explicări și concretizări pentru a deveni operativ Formularea precisă a scopului educației comparativ cu idealul ușurează înțelegerea și realizarea lui în practica educativă Permite formularea unor aprecieri asupra realităților și este accesibilă cadrelor didactice Obiectivele Educaționale În opinia lui D.Potolea obiectivele educaționale au 2 definiții: În sens generic În sens restrâns În sens generic Obiectivele educaționale sunt tipurile de schimbări pe care sistemul sau procesul de învățământ le preconizează să le introducă în dezvoltarea personalității elevilor. În sens restrâns Obiectivele educaționale indică achiziții concreteși controlabile realizate într-un scurt timp- o lecție. În opinia lui I. Străchinaru obiectivele educaționale : Obiectivul este categoria pedagogică ce exprimă anticipat rezultatele derivabile ale educației. Funcțiile obiectivelor Funcțiile obiectivelor la D.Potolea: Funcția de comunicare axiologică Aspirațiile socio-umane Conștientizarea elevului asupra aspirațiilor socio umane
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.