Formarea Priceperilor si Deprinderilor Practice in Invatamantul Prescolar

Cuprins proiect Cum descarc?

- ARGUMENT PSIHOPEDAGOGIC : .pag. 3 
- CAPITOLUL I
Formarea priceperilor si deprinderilor practice - obiectiv al procesului de invatamant. 4
1. I. 1. Delimitari conceptuale . . 4
2. I. 2. Fenomene psihice implicate in formarea priceperilor si deprinderilor practice . 7
2 .1. Temperamentul. 8
2 .2. Caracterul. 12
2 .3. Aptitudinile. . 14
2 .4. Procese psihice cognitive (perceptia, reprezentarea ,imaginatia). . 14
2 .5. Limbajul. 18
2 .6. Vointa. 19
2 .7. Afectivitatea. 21
- CAPITOLUL II :
Modalitati de realizare si formare a priceperilor si deprinderilor practice la prescolari . . 23
1. II .1. Lectiile de formare a priceperilor si deprinderilor practice la prescolari. 23
2. II .2. Obiectivele activitatilor de formare a priceperilor si deprinderilor pe arii curricular. 25
3. II .3. Metode didactice specific. 30
4. II .4. Diagnosticarea nivelului de dezvoltare a capacitatilor de formare a priceperilor si deprinderilor practice la varsta prescolara . 34
4 .1. Experimentul de constatare . . 34
4 .2. Experimentul formativ . . 35
4 .3. Experimentul de control . 37
5. II .5. Raportul de interdependenta dintre activitatile cu grupa intreaga si cele la alegere in formarea deprinderilor practice. 38
- CAPITOLUL III :
Optional ,, Arta , fantezie , indemanare "- curriculum la decizia gradinitei. . 41
- CONCLUZII . 50 
- ANEXE. 51
- BIBLIOGRAFIE. 69


Extras din proiect Cum descarc?

ARGUMENT PSIHOPEDAGOGIC
Varsta prescolara este fara indoiala temelia educativa a intregii vieti . Datorita varstei mici educatia capata la prescolari un character specific . Asigurarea succesului la invatatura al copiilor in functie de potentialul lor biologic si psihic , pe de o parte si depasirea asecului pe de alta parte , se prezinta ca obiective educationale de mare complexitate la etapa actual de dezvoltare a teoriei si practicii pedagogice .
Eficienta prescolarului mare depinde nu numai de asimilare a cunostintelor , priceperilor si deprinderilor , dar si de anumite trasaturi de personalitate .
Deci se poate spune ca invatarea antreneaza intreg psihicul si are un rol generativ formativ si constructiv fata de acesta .
In cadrul invatarii se remarca preponderenta succesiva a proceselor psihice , primei modalitati de cunoastere ii corespunde cunoasterea data de senzatii si perceptii , celei de-a doua modalitati ii corespunde cunoasterea data de reprezentari si imaginatie , apoi intr-o ultima faza , este implicat procesul superior al gandirii , al abstractizarii . 
De la varsta prescolara vom dezvolta si forma priceperi practice , de redare corecta si de a aplica corect ceva ce am invatat in procesul instructiv- educativ . 
Activitatile de formare a priceperilor si deprinderilor practice contribuie la dezvoltarea psihica a copilului .
Organizarea si desfasurarea acestor activitati ofera variate posibilitati pentru dezvoltarea atentiei . Copiii trebuie sa-si concentreze atentia asupra tehnicilor expuse de educatoare pentru a-l analiza , asupra explicatiilor date si asupra demonstratiilor facute de ea . Activitatile de formare a deprinderilor practice dezvolta si imaginatia . Invatandu-i sa combine deprinderile invatate pentru a compune teme diferite , ele dau copiilor posibilitatea de a-si exteriorize gandurile lor prin imagine . Invatandu-i sa-si termine lucrul inceput ,deci sa-si atinga scopul propus , chiar daca pentru aceasta el trebuie sa depuna efort indelungat, copilul isi dezvolta rabdarea si perseverenta . La aceasta se adauga si multumirea pe care el o simte in timpul lucrului , caci este stiut faptul ca la aceasta varsta actiunea are un rol important in viata copilului si ii procura cele mai mari satisfactii .
La grupa pregatitoare , copiii pot sa gandeasca si sa se exprime liber , ei cunosc tehnicile deprinderilor practice , iar acest tip de activitate contribuie si la dezvoltarea limbajului ca proces psihic in cele doua component ale sale : calitativ si cantitativ . Cantitativ, prin imbogatirea vocabularului cu termeni noi specifici sferei tehnologice si integrarea noilor cuvinte in vocabularul activ al copiilor ( de exemplu : taiere , rupere , mototolire , snuruire etc. ). Sub aspect calitativ , activitatea de formare a deprinderilor practice influenteaza limbajul prin insusi actul de exersare a vorbirii in diferite moment ale activitatii . Limbajul specific mai este pus in evidenta in momentul motivarii sau al evaluarii temei respective .
Prin insusirea modalitatilor de exprimare , alaturi de celelalte modalitati , copilul se exprima creativ , se contureaza personalitatea sa .
Lucrarea de fata constituie o incercare de integrare a datelor din literature de specialitate , privind formarea priceperilor si a deprinderilor practice la prescolari si totodata o prezentare a modestei mele experiente metodologice in acest domeniu .
Capitolul I
Formarea priceperilor si deprinderilor practice - 
obiectiv al procesului de invatamant
I. 1. Delimitari conceptuale
I. 2. Fenomene psihice implicate in formarea priceperilor si deprinderilor practice
2 .1. Temperamentul
2 .2. Caracterul
2 .3. Aptitudinile
2 .4. Procese psihice cognitive ( perceptia , reprezentarea , imaginatia )
2 .5. Limbajul
2 .6. Vointa
2 .7. Afectivitatea
I.1. Delimitari conceptuale
Caracteristicile generale ale procesului de invatamant sunt evidente la nivelul corelatiei existente intre subiectul educatiei (cadrul didactic) si obiectul educatiei (prescolarul).
Ca prima etapa a sistemului de invatamant , gradinita de copii , are o importanta deosebita in formarea personalitatii tinerei generatii deoarece , varsta copiilor , de care se ocupa este cea a maximei plasticitati si receptivitati , a deschiderii largi spre lume , a curiozitatii nemarginite , a motivatiei maxime de a cunoaste tot ce exista in jur .
In cadrul dezvoltarii psihice si al personalitatii prescolarului , invatarea ocupa un loc central datorita faptului ca prin invatare individul dobandeste noi comportamente . Incepand cu priceperile si deprinderile si terminand cu cunostintele si operatiile intelectuale , toate se dobandesc prin activitatea de invatare .
Priceperile - capacitati psihofizice constau in aplicarea in practica , in mod constient si activ , a cunostintelor dobandite .
Priceperile se formeaza prin exercitii repetate si indelungate , ele avand o valoare mai mare atunci cand se sprijina pe cunostinte bine asimilate . O pricepere se poate forma daca copilul stie inainte de toate ce trebuie sa faca , ce fel de rezultate trebuie sa obtina, de aceea el trebuie sa cunoasca procedeele corecte care duc la rezultatele scontate . Un prescolar , de exemplu , stapaneste bine continutul unei povesti , dar pus in situatia de a povesti , nu dovedeste suficienta pricepere . Explicatia poate fi gasita in lipsa exercitiului anterior , in rigiditatea gandirii sale , in absenta motivatiei de a povesti altora , etc.(Pedagogie Prescolara , clasa a IX a , pag. 32)
Priceperile presupun intotdeauna activitate practica[ , exercitii care apoi se transforma treptat in deprindere .
Priceperea poate fi dobandita pe diferite cai : prin imitarea modelelor sau a exemplelor care se intiparesc adanc , pe calea incercarilor si a exercitiilor ,insa totdeauna priceperea necesita o anumita activitate practica( Psihologia Copilului si Psihologia Pedagogica , prof. N.D. Levitov , pag. 174 ).
Deprinderile sunt component automatizate ale activitatii . Prin deprinderi se intelege priceperea, consolidata prin exercitiu , de a executa diferite actiuni . Numeroase deprinderi si obisnuinte se formeaza in procesul convietuirii sociale si al cunoasterii empirice. In activitatea de invatare insa un 
Anumite deaprinderi si obisnuinte fac obiectul instruirii sistematice .Un loc aparte il ocupa in gradinita de copii preocuparea educatoarei de a-i familiariza pe copii cu pronuntia corecta a fenomenelor , a cuvintelor , cu folosirea atenta a cuvintelor in spiritual limbii vorbite , al limbii literare . De asemenea , o preocupare atenta a educatoarei este si aceea de a-i obisnui pe copii cu manuirea corecta a creionului , in vederea insusirii , mai tarziu in clasa I , a scrierii . Fara indoiala deprinderile de acest fel se realizeaza in timp , prin exercitii-joc si prin jocuri cu reguli , prin activitati deosebit de variate


Fisiere in arhiva (1):

  • Formarea Priceperilor si Deprinderilor Practice in Invatamantul Prescolar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!