Cuprins
- UNITATEA 1 Probleme generale ale manag. clasei
- Analizati propriul comportament didactic identificând dupa frecventa rolurile în reactia cu clasa de elevi
- UNITATEA 2 Dimensiunile manag. clasei de elevi
- Conturati caracteristicile clasei pe care o conduceti.
- Manag. clasei aplicatii la nivelul procesului instructiv-educativ.
- UNITATEA 3 Subiect reformulat
- " Aspecte de natura disciplinara la nivelul clasei predominant teoretic în general
- UNITATEA 4 Relatii educat. cu interactiuni educationale în clasa de elevi.
- Clasificati relatiile interpersonale punând accentual pe aportul influentei educationale
- UNITATEA 5 Gestionarea situatiilor de criza educationala
- Tema 1 Care este structura situatiilor de criza educationala în clasa de elevi?
- Tema 2 Identificati 3 situatii de criza educationala si clasificati-le în functie de specificitatea acestora
Extras din proiect
UNITATEA 1.
Pentru a avea un comportament didactic exemplar, trebuie sa ai o pregatire de specialitate comuna (functiile si rolurile manageriale de baza) si opregatire manageriala specifica, ce presupune adaptarea principiilor generale si a functiilor manageriale la particularitatile domeniului condus (clasa de elevi si procesul instructive-educativ).
Daca toate procesele si domeniile de conducere cuprind elemente cu character informational, dcizional, motivational, ponderea si semnificatia lor difera de la un domeniu la altul.
Ceea ce este insa specific functiile sau rolurile manageriale de baza ale cadrului didactic in invatamant sunt amplitudinile diferite pe care le capata acestea si continuitatea si simultaneitatea lor. Nici unul dintre rolurile sau functiile manageriale ale cadrului didactic nu pot fi concepute independent, ele corelandu-se reciproc. Spre exemplu, in comparative cu procesele manageriale din industrie, unde intre conducator si personal se interpune masina, in procesul educational din clasa conducerea se realizeaza nemijlocit asupra personalitatii elevilor.
Daca in industrie rebuturile pot fi reconditionate si reintroduse in procesul tehnologic, in educatie, consecintele unor erori sunt inadaptarea, delincventa, incompetenta.
Esenta rolurilor manageriale ale cadrelor didactice in activitatea de la clasa este orientarea si dirijarea resurselor umane si materiale, de care dispun clasa si procesul instructive-educativ la un moment dat, catre realizarea obiectivelor proiectate, in conditii de eficienta maxima. Viziunea integrative asupra acestor roluri manageriale nu poate fi conceputa in absenta disponibilitatii resurselor educationale si manageriale.
Principalele functii sau roluri manageriale ale cadrului didactic cuprinde urmatoarele componente:
-planificarea;
-organizarea- pregatirea materialelor, dinamica activitatilor educationale, analiza temporalitatii didactice;
-decizia educationala;
-controlul si evaluarea;
-consilierea.
Reunirea acestor roluri manageriale construieste principala sfera dinamica a activitatii manageriale a cadrului didactic. Pentru ca sa fie totul ca la carte trebuie trecut prin fiecare rol in parte.
Planificarea este primul pas care trebuie facut prin obiectivele prioritare ale etapei; resursele necesare atingerii obiectivelor; principalele actiuni de intreprins.
Proiectarea cuprinde un sistem de decizii privitoare la o serie de obiective si la viitoarele mijloace, actiuni, resurse si etape pentru realizarea acestora.
Anumite elemente esentiale ale planificarii sunt legate de stabilirea operationala a obiectivelor, analiza detaliata a resurselor educationale si manageriale, precizarea activitatilor ce se vor organiza pentru realizarea obiectivelor: stabilirea si esalonarea in timp a responsabilitatilor pentru cadrul didactic, dar si pentru elevi.
Diferenta dintre planificare si proiectare, este aceea ca programarea este mai concreta si ca nu toate elementele planificate se traduc in programe. Programul este mai operational decat planul.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Managementul Clasei.doc