Opera Epica in Versuri. Fapt Divers, de Ana Blandiana

Extras din proiect Cum descarc?

Scoala cu clasele I-VIII RAFAILA, Jud. VASLUI
Clasa: a VI-A
Obiectul: Limba si literatura romana
Data: 3.05.2012
Subiectul: Opera epica in versuri. Fapt divers, de Ana Blandiana
Obiective operationale: 
La sfarsitul lectiei, elevii vor putea:
O1: sa defineasca in mod corect opera epica in versuri;
O2: sa-si insuseasca cuvintele noi alcatuind propozitii cu acestea;
O3: sa explice corect modul de formare a cuvintelor selectate (derivare, compunere);
O4: sa demonstreze prin exemple modul de realizare a schimbarii valorii gramaticale a unor cuvinte ca ,,dormeau tun", ,,obosit";
O5: sa grupeze corect epitetele dupa partea de vorbire pe care o determina (substantiv, verb).
Tipul lectiei: dobandirea de noi cunostinte;
Metode si procedee didactice: conversatia euristica, descoperirea, problematizarea, citirea pe fragmente, explicatia, exercitiul.
Material didactic: fisa de munca individuala
Structura si desfasurarea lectiei:
Evenimentele instruirii Activitatea profesorului Activitatea elevilor
I. Moment organizatoric si captarea atentiei
- stabilirea disciplinei, pregatirea elevilor pentru lectie;
II. Verificarea temei
-Ce ati avut de pregatit pentru azi?
-Sa citeasca un elev tema;
III. Reactualizarea cunostintelor ancora
,,La Brosteni", de Ion Creanga
-Ora trecuta am studiat opera epica.
-Ce este opera epica?
- Naratiunea ,,La Brosteni" carui gen ii apartine?
- Cum e scris acest text?
IV. Anuntarea subiectului.
- Opera epica nu e numai in proza ci si in versuri. Azi vom invata despre opera epica in versuri.
-poezia pe care o vom studia se numeste ,,Fapt divers" si e scrisa de Ana Blandiana.
V. Prezentarea optima a noilor continuturi.
- Ana Blandiana s-a nascut in 1942 la Timisoara.
-Cati ani are acum?
- Face liceul la Oradea iar la Cluj face Filologia. A scris poezii, proza, note de calatorie si publicistica. A scris versuri pentru copii grupate in volumele ,,Intamplari din gradina mea"(1980), ,,Alte intamplari din gradina mea"(1983) si ,,Intamplari de pe strada mea".
- Mai tineti minte care sunt momentele subiectului intr-o naratiune?
- Sa urmariti aceste momente in timpul lecturii noului text.
Se face lectura model a textului.
VI. Dirijarea invatarii
Se identifica fragmentele pe momente.
-Ce ne arata fragmentul care tine de starea initiala?
-Care ar fi cauza care determina modificarea actiunii?
-Care sunt principalele evenimente ale desfasurarii actiunii?
-Care moment ar presupune rezolvarea situatiei dificile?
- Iar situatia finala?
- In ce ar consta ironia dun final?
- Am putut identifica momentele subiectului?
- Ce are deosebit aceasta naratiune?
- Urmariti cuvinte ca: detectiv, procuror, martor ocular, crima.
- La ce va ganditi cand auziti asemenea cuvinte?
- Atunci, ce fel de naratiune este aceasta?
-Lucrurile sunt obisnuite, tin de cotidian?
- Sa vedem, atunci, ce inseamna ,, Fapt divers?"
-Faptul divers e o rubrica de ziar in care se relateaza pe scurt intamplari mai putin obisnuite din viata cotidiana.
- Seamana aceasta definitie cu situatia pe care o avem noi aici?
- Care e diferenta?
- Se intampla asa si in lumea oamenilor?
- Ce cuvinte necunoscute ati intalnit in text?
PIOS, PIOASA- patruns de sentimente de afectiune plina de respect, care indeplineste intocmai practicile bisericesti cerute de moment.
LUCERNA - planta din familia leguminoaselor, cu frunze compuse din cate trei foliole si cu flori albastre-violacee, cultivata ca planta furajera.
A PROHODI - a oficia slujba religioasa specifica inmormantarilor crestine, in text are mai degraba sensul de ,,a boci".
Cum le-am numi pe furnici in acest caz?
DETECTIV- agent secret in serviciul politiei.
PROCUROR - persoana care supravegheaza aplicarea corecta a legilor si care reprezinta statul intr-un proces.
-Carei institutii ii apartine?
- MARTOR OCULAR - prezent la locul faptei, care a vazut evenimentele. (ocular adj. > ochi).
- Acest cuvant ,,ocular" este mai vechi sau mai nou?
- Mai puteti identifica si alte neologisme in text?
- Cititi cerintele de la primul exercitiu, pagina 170.
-Cum s-a format ,,necunoscut"?
-Dar ,,treisprezece"?
-Dar ,,a ancheta"?
- Ce inseamna ,,cheta"?
- Dar ,,gradinar"?
- Dar ,,batranete"?
- ,,Batran" e substantiv sau adjectiv?
- Dati-mi exemplu cand e substantiv.
- Dati-mi exemplu cand e adjectiv.
- Ce avem in cazul lui ,,gratios"
-Cititi cerintele de la cel de-al doilea exercitiu.
Umplut: perna umpluta
Ce observam?
- Vom avea in acest caz un participiu acordat.
- (dormeau) tun
- Ce este ,,tun" ca parte de vorbire?
- Dar aici ce rol are?
Inspaimantat: prunelor inspaimantate;
Obosit: ei...obositi.
- Ce caz avem aici?
- Participiul acordat e una dintre caracteristicile poeziei autoarei.
- O alta sarcina pe care o aveti este explicitarea virgulei in urmatoarele cazuri: In strofa 5: ,,Apoi, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat, / A plecat; 
In strofa 9: ,,pasarile detectivii cei mici,/ Si le-au anchetat, si le-au acuzat pe furnici";
In strofa 14: ,,nu fusese vierme, ci omida";
In strofa 17: ,,Iar ei, obositi de ancheta si urmarire,/ Se opreau din cand in cand sa-l admire."
- Se stie insa ca intre subiect si predicat nu se pune virgula.
VII. Asigurarea conexiunii inverse
Se distribuie elevilor fise cu doua tabele si cerintele aferente (fisa de la sfarsitul proiectului).
- Selectati din poezie cuvantul care corespunde obiectului investigatiei. Indiciu: substantiv
- Care sunt actiunile specifice investigatiei detectabile in text? Indiciu: verbe.
- Care sunt participantii la delict si la ancheta? Indiciu: substantive;
- Ce figuri de stil am intalnit in acest text? Identificati.
- Dar expresia ,,dormeau tun" nu o putem considera epitet?
- Va fi epitet care determina un verb.
-Mai puteti identifica si altele?
- De ce credeti ca nu au reusit sa elucideze cazul?
-Ce cautau ei de fapt?
- De ce era el acuzat?
-Ce se adevereste in final?
- Din ceva urat a devenit un lucru frumos iar ,,oamenii legii" nu puteau asocia vinovatul cu ceva frumos.
-Cui destainuie autoarea acest secret al metamorfozarii omizii in fluture?
- Cum ni se adreseaza autoarea?
- Am putea spune ca autoarea a transferat in acest caz stilul publicistic in poezie.
VIII. Tema pentru acasa
Scrieti o scurta naratiune politista in care sa folositi cuvintele specifice din poezia studiata.
Elevii isi pregatesc cartile si caietele.
- Pentru azi am avut de povestit ,,La Brosteni!", de Ion Creanga.
Un elev citeste povestirea intocmita acasa.
- Opera epica este acea opera care imbina naratiunea, descrierea si dialogul, dominanta fiind naratiunea.
-Apartine genului epic.
- In proza.
Elevii asculta.
-Acum are 70 de ani.
Elevii noteaza.
- Momentele subiectului sunt: 
1. Situatia initiala.
2. Cauza care modifica actiunea.
3. Desfasurarea actiunii.
4. Rezolvarea situatiei dificile.
5. Situatia finala.
- Ne indica momentul zilei: dimineata pe la ora sapte cand era inca noapte.
- Aparitia viermelui necunoscut care a supt ,,sangele dulce" al prunii.
1. Furnicile pioase care coboara trupul furnicii in pamant.
2. Anchetatorii (detectivii si procurorii) care vin la locul faptei sa constate.
3. Darea in urmarire a viermelui.
- Sunt indusi in eroare de transformarea viermelui (care era de fapt o omida) in fluture.
- Anchetatorii nu reusesc sa elucideze cazul.
- In faptul ca, din cand in cand, priveau fluturele fara sa stie ca acesta e adevaratul faptas.
- Da.
- Faptul ca e scrisa in versuri.
- La un film politist.
- O naratiune politista.
- Lucrurile sunt mai putin obisnuite.
Elevii noteaza in caiete.
-Da.
- Aici se vorbeste despre lumea micilor vietuitoare.
- Da.
Elevii alcatuiesc propozitii:
Bunica e pioasa cand merge la biserica.
Iepurii mananca lucerna proaspata.
Femeile ramasera sa prohodeasca pana a doua zi.
Le-am numi bocitoare.
Zona era imprastiata de detectivi dupa infractiune.
Se astepta confirmarea din partea procurorului.
Apartine tribunalului.
In lipsa de martori oculari l-au eliberat.
E mai nou. E neologism.
Elevii identifica: pioase, a prohodi, detectiv, procuror.
Elevul citeste. Aratati cum s-au format urmatoarele cuvinte din text: ne-cunosc-ut: a cunoaste
ne-prefix, ut-sufix;
Numeral compus, contopire trei-spre-zece.
De la substantivul ,,cheta" plus sufixul ,,a", ,,n" face legatura.
A strange voluntar o suma de bani pentru un anumit scop.
De la gradina - sufixul substantival ,,ar".
Batran - sufixul adverbial ,,este"
Ambele
un batran
om batran
Avem substantivul gratie la care se adauga sufixul adjectival ,,os".
Indicati in ce fel s-a produs schimbarea valorii gramaticale a urmatoarelor cuvinte:
Observam ca se face acordul.
Este substantiv.
Are rol de adverb.
Cazul participiu acordat.
Avem intercalarea altei propozitii in interiorul primei, delimitata prin virgula. 
Aici avem o apozitie dezvoltata. Si narativ, ca in povesti. Inainte de dar, iar, insa, ci se pune virgula. 
Tot o intercalare care desparte subiectul de predicat.
Este vorba despre cuvantul ,,crima". Se scrie cuvantul in tabel.
A descoperi, a cerceta, a da in urmarire, a prinde.
Intrebari, ancheta, urmarire, semnalmente ferme.
Epitete: sange, dulce, furnici pioase, prune inspaimantate (fluture extraordinar).
Ba da.
...au prohodit batraneste, se invartea ironic si gratios.
Ei cautau un vierme vinovat.
Era acuzat de crima.
Ca era o omida care se transformase in fluture.
Noua, cititorilor.
Ni se adreseaza in mod direct.
Elevii noteaza in caiete.


Fisiere in arhiva (1):

  • Opera Epica in Versuri. Fapt Divers, de Ana Blandiana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!