Probleme de docimologie didactică

Extras din proiect

Docimologia este disciplina științifică care cercetează problemele examinării și notării elevilor și a candidaților la examene și concursuri, în scopul îmbunătățirii condițiilor și metodelor de examinare. Ea studiază modurile de notare, variabilitatea notării la examinatori diferiți și la același examinator, a factorilor subiectivi ai notării, precum și mijloacele pentru asigurarea obiectivității examenului 
Incercari de definire a evaluarii
Eficienta invatamantului se refera la capacitatea sistemului de invatamant de a produce ,in mod satisfacator rezultate preconizate,adica de a parveni la rezultate concretizate in comportamentele si atitudinile absolventilor, prin metode determinate la nivel macro- si microstructural 
Randamentul scolar este dat de nivelul de pregatire teoretica si actionala a elevilor,reflectand o anumita concordanta a acestor concretizari cu continutul circumscris de programele scolare 
Evaluarea scolara este procesul prin care se delimiteaza , se obtin si se furnizeaza informatii utile permitand luarea unor decizii ulterioare 
Masurarea consecintelor instruirii consta in operatia de cuantificare a rezultatelor scolare , respectiv de atribuire a unor simboluri exacte unor componente achizitionale prin excelenta cantitative. Masurarea tine de dimensiunea “impersonala” a educatorului 
Aprecierea scolara sau evaluarea proprriu-zisa constituie emiterea unei judecati de valoare,semnificarea unui rezultat observabil sau masurabil intr-un cadru de referinta axiologic.
Examenul este o forma de evaluare care se constituie ca o etapa finala a une curse mai mari. El constituie o cantarire , o cumpanire o circumscriere a coponentelor achizitionate pana la un moment dat.
Concursul presupune confruntarea, lupta , intalnire si concurenta intre persoane care se considera competente intr o directie a formarii.Concursul este o etapa initiala de evaluare si are un caratacter pronuntat selectiv 
Tipuri si forme de evaluare
„ Evaluarea reprezintă actul didactic complex, integrat întregului proces de învăţământ, care urmăreşte măsurarea cantităţii cunoştinţelor dobândite,ca şi valoarea, nivelul, performanţele şi eficienţa acestora la un moment dat, oferind soluţii de perfecţionare a actului didactic.”
Forme de evaluare 
Dupa criteriul scopului si al gradului de certitudine:
- evaluarea subiectiva-care se caracterizeaza prin apelul la intuitia profesorului;
-evaluarea obiectiva –se caracterizeaza prin folosirea unei tehnici speciale de masurare a unor trasaturi,a unei prestatii, a unei experiente;
- ascultarea curenta 
- extemporaluol la sfarsit de capitol 
- teza semestriala sau trimestriala 
- examenul de capacitate 
- examenul de bacalaureat 
- examenul de admitere 
- examenul licenta 
- probe practice in vederea obtinerii definitivatului in invatamant
Tehnici de notare 
Notarea este un act de atasare a unei etichete, a unuio semn,la un anumit rezultat al invataturii. Nota este un indice care corespunde unei anumite realizari a randamentului scolar. G. de Landsheere defineste nota xca fiind “ aprecierea sintetica ce traduce evaluarea unei performante in domeniul invatamantului “.
In teoria si practica notari s au descoperirt trei modele de notare : 
1). NOTAREA PRIN RAPORTAREA LA GRUP – se bazeaza pe aprecierea facuta prin compararea elevilor intre ei sau prin raportarea rezultatelor la un anumit standard mediu de experiente.


Fisiere în arhivă (1):

  • Probleme de Docimologie Didactica.ppt

Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!