Extras din proiect
Data:
Locaţie:
Propunător:
Clasa: a X-a A
Aria curriculară: Psihologie
Disciplina: Psihologie
Unitatea de invăţare: Procesele psihice şi rolul lor în evoluţia personalităţii
Tema: Memoria
Tipul de activitate: predare-invăţare (transmitere şi însuşire de noi cunoştinţe)
Competenţe generale:
- utilizarea conceptelor specifice stiinţelor sociale pentru organizarea demersurilor de cunoaştere şi explicare a unor fapte, evenimente, procese din viaţa reală.
- aplicarea cunoştinţelor specifice psihologiei în rezolvarea unor situaţii problemă, precum şi analizarea posibilităţilor pesonale de dezvoltare.
Competenţe specifice:
- identificarea procesului psihic şi caracterizarea rolului acestuia în evoluţia personalităţii;
- identificarea legăturilor dintre procesele psihice;
- analizarea unor procese psihice pornind de la exemple concrete;
- evaluarea caracteristicilor unor procese psihice;
- utilizarea cunoştinţelor de psihologie în scopul adaptăriii conduitei proprii la situaţii concrete de viaţă.
Competenţe derivate:
Elevii vor fi capabili:
C1 - să definească memoria;
C2 – să explice caracteristicile memoriei;
C3 – să argumenteze importanța memoriei pentru viața omului;
C4 – să își autoevalueze capacitatea de memorare;
C5 – să distingă procesele memoriei
C6 – să analizeze caracterul activ al proceselor memoriei.
C7 – să asocieze într-o schemă dinamică, fiecărui tip de memorie în funcție de modalitatea informațională a memorării
Metode şi procedee didactice:
- simularea, învățarea prin descoperire dirijată, informarea, structurarea și asimilarea de informații, simularea unor situații concrete, exercițiu interactiv,conversaţia euristică, explicaţia didactică, expunerea, demonstraţia, problematizarea;
Mijloace de învăţământ:
- fişe cu exerciţii de memorie, manualul de psihologie, tabla, creta, cartea „Memoria umană” de Alan Baddeley, ed. Teora, Bucureşti,1988
SCENARIUL DIDACTIC
Etapele activităţii Competenţe derivate Desfăşurarea activităţii Metode didactice Mijloace didactice Forme de organizare
Timp Tehnici de evaluare
1. Captarea atenţiei elevilor • Le cerem elevilor să își imagineze cum ar fi viața omului fără memorie, prezentându-le cazul unui muzician care și-a pierdut memoria.
• Cât timp v-a luat ca să învățați lecția pentru astăzi?
• Se va constata, cu ajutorul elevilor, că viața ar fi lipsită de sens fără memorie. conversaţia euristică,
problematizarea
activ frontală
2min
evaluare orală
2. Comunicarea subiectului şi obiectivelor lecţiei • Vom studia astăzi un nou proces psihic, Memoria, care are un rol foarte important în viaţa omului, în cunoaştere şi învăţare, în înţelegerea şi rezolvarea problemelor, în creativitate. Prin însuşirea cunoştinţelor referitoare la procesele şi formele memoriei, la factorii şi legile memoriei, veţi putea să vă autoevaluaţi capacitatea de memorare şi să vă organizaţi studiul individual ţinând cont de condiţiile unei memorări eficiente. explicaţia didactică,
problematizarea
30sec
3. Stimularea reactualizării cunoştinţelor învăţate anterior
C1
• Dar înainte de a trece să vorbim despre noua lecţie, vreau să verific măsura în care aţi înţeles lecţia de ora trecută.
• Se împart elevilor fişe de lucru independent:
- Enumerați formele memoriei după prezenţa sau absenţa scopului (intenţiei) de a memora.
- Stabiliți asocierile dintre cuvintele care denumesc caracteristicile memoriei si enunțurile referitoare la acestea.
• Se verifică fişele de lucru şi se discută o serie de aspecte referitoare la procesele şi formele memoriei:
- Se expun procesele specifice memoriei.
- Se enumeră și se explică formele memoriei.
problematizarea
exerciţiul
conversaţia
fişe de muncă individuală
activ individuală
activ frontală
2min
5.30min
probă scrisă
evaluare orală.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Procesele Psihice si Rolul Lor in Evolutia Personalitatii.doc