Profesorul - Om de Cultură

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 5595
Mărime: 25.65KB (arhivat)
Publicat de: Fiodor Iordan
Puncte necesare: 6

Extras din proiect

1. Ce este profesorul?

Acest concept de profesor include în sfera sa pe toţi specialiştii învestiţi ca educatori ai învăţământului de toate gradele: învăţător, institutor, dascăl, cadru didactic, magistru, profesor de liceu sau universitar etc.

Profesorul este omul care „asigură formarea şi pregătirea personalităţii tinerelor generaţii şi pregătirea lor profesională în cadrul instituţiilor de învăţământ, strâns legate de viaţă, de activitatea socioprofesională, morală şi cetăţenească” (Bontaş, Ioan, op.cit., p.296).

2. Competenţele personalităţii profesorului

2.1. Specialist de înaltă calificare şi competenţă – calitatea esenţială şi fundamentală a unui profesor model, condiţionată de:

- autocontrolul nivelului de pregătire în domeniul ştiinţei pe care o predă;

- continuarea studiului de specialitate şi după terminarea studiilor;

- studiu individual permanent.

2.2. Om de ştiinţă – profesorul este sintetizatorul, factorul sumativ al tuturor informaţiilor care sunt sau care apar în domeniul disciplinei predate. Totodată ştiinţificitatea lui se leagă direct de creativitate.

2.3. Om de cultură – aflat la răscrucea tuturor ştiinţelor cel puţin înrudite cu ceea ce comunică pentru a realiza asemănări şi diferenţe, aprofundări şi generalizări, punţi şi salturi ideatice şi acţionale, rememorări, actualizări şi pronosticări culturale.

2.4. Om pregătit psihopedagogic şi metodic, paradigmă care indispune surprinzător în raportul om de ştiinţă - educator. Adesea foarte mulţi specialişti n-au fost întotdeauna foarte buni educatori. Numai îmbinarea calităţilor de om de ştiinţă şi de cultură cu calitatea de psihopedagog duce la obţinerea calităţii de profesor. Măiestria psihopedagogică reprezintă „capacitatea complexă, personală şi specifică a profesorului de a concepe, organiza, proiecta şi conduce cu competenţă şi prestigiu, spirit creativ şi eficienţă sporită procesul de învăţământ” (Bontaş, Ioan, op.cit, p.299). Tactul psihopedagogic este o componentă a măiestriei psihopedagogice, capacitatea de a acţiona selectiv, adecvat, suplu, dinamic, creativ şi eficient pentru reuşita actului educaţional.

2.5. Om aflat mereu pe itineranţa psihopedagogică, metodică, sistematică şi continuă a transmiterii cunoaşterii.

3. Profesorul – model de culturaţie

Modul prea tehnicist sau intelectualist de a privi cultura şi educaţia (pârghie, instrument de transmitere a primeia) ne aduce riscul de a neglija modelele culturale. Ca şi medicul, preotul sau artistul ori cărturarul, educatorul nu poate fi un simplu funcţionar, ci un om cu o vocaţie şi o misiune. Educatorii care nu înţeleg acest lucru sunt instructori, nu educatori. „Pentru a fi un model cultural veritabil şi radiant, educatorul trebuie să se identifice cu idealul cultural-educativ şi să trăiască autentic în valorile acestuia” (Antonesei, Liviu, op.cit., p.63). Adevărul, Binele, Frumosul, Libertatea chiar există pentru acesta. Un computer veritabil poate înlocui uşor instrucţia. Dar un educator adevărat nu poate fi înlocuit niciodată de un computer pentru că el, educatorul, se instituie într-un model cultural, purtător de mesaj pregnant formativ. Pentru ca formatorii să devină modele e necesar ca formatorii formatorilor să fie modele.

Dl. Liviu Antonesei a realizat o cercetare psiho-pedagogică între anii 1999-2001 la Univ. Al.I.Cuza Iaşi pe un eşantion de 843 de studenţi de la secţiile de limbi străine, psihologie şi psihopedagogie specială. Tema cercetării a fost „Ce este un profesor? Care sunt principalele calităţi ale acestuia?” Studenţii au identificat 23 de calităţi ale profesorului, nu toate psihologice, dar toate foarte tangenţiale cu profilul cerut. În ordinea punctajelor au reieşit: empatia, comunicativitatea, competenţa, tactul pedagogic, inteligenţa, creativitatea, obiectivitatea, moralitatea (Antonesei, Liviu, Polis şi Paideia, p.159-160).

Această constelaţie extinsă de calităţi semnalează preferinţa pentru comportamentul participativ şi acţional, identificat cu profesia şi tactul interpersonal (Neculai, Adrian, op.cit., p.72).

Studenţii au sesizat preponderent acele calităţi ale profesorului pe care ei le-au întâlnit cel mai puţin la dascălii din facultăţi. Lipseşte oare dimensiunea psiho-activă a acestora? Studiile concluzive au confirmat acest deziderat: empatia este calitatea esenţială a unui profesor. Bineînţeles, nu se neglijează calităţile cognitive, competitive sau profesionale, dar acestea nu au sens şi valoare perenă fără tact pedagogic.

Educatorul poate redeveni un model (în treacăt fie spus, în anii ’80, din totalul orelor din planul de învăţământ al universităţilor româneşti, se aloca pregătirii psihopedagogice doar 5%, nefiind o distincţie esenţială între învăţământul academic, specialist, şi cel didactic, de pregătire a formatorilor de cultură şi conştiinţe) dacă posedă un minim de competenţe prenuptorii:

Preview document

Profesorul - Om de Cultură - Pagina 1
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 2
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 3
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 4
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 5
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 6
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 7
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 8
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 9
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 10
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 11
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 12
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 13
Profesorul - Om de Cultură - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Profesorul - Om de Cultura.doc

Alții au mai descărcat și

Creativitatea

„Creativitatea înseamnă a lua elemente cunoscute şi a le asambla în moduri unice.” Jaques Fresco Pornind de la motto-ul menționat anterior, se...

Creativitatea - Obiectiv al Educației Contemporane

INTRODUCERE „Oamenii învăţaţi, dar fără talent propriu, adică purtătorii ştiinţei moarte, mi-i închipui ca o sală întunecată cu o uşă de intrare...

Inteligența emoțională

DEZVOLTAREA INTELIGENȚEI EMOȚIONALE “Suntem judecați după noi standarde, nu doar cât suntem de inteligenți, ce abilități si experiență avem, dar...

Mozaicul ca metodă didactică interactivă, centrată pe elev

ARGUMENT “ Visez o şcoală în care să nu se predea, la drept vorbind, nimic. Să trăieşti liniştit şi cuviincios, într-o margine de cetate, iar...

Cum să înveți să te comporți inteligent emoțional

Emotiile bine examinate, canalizate si folosite duc la cresterea performantei, la relatii interumane mai bune si la o reducere generala a...

Stategii Interactive Didactice

Interactivitatea presupune o învăţare prin comunicare, prin colaborare, produce o confruntare de idei, opinii şi argumente, creează situaţii de...

Inteligență și învățare

1. Natura inteligentei 2. Teorii asupra inteligentei: a) Teoria coeficientului de inteligenta (IQ); b) Modelul tridimensional al lui Sternberg;...

Fundamentele pedagogiei

6 Resurse si mijloace de lucru Metodele indicate pentru parcurgerea cursului: - lectura; - reflecșia; - conversașia euristica; Structura...

Te-ar putea interesa și

Managementul Lecției în Instituțiile de Învățământ Primar

INTRODUCERE Şcoala românească contemporană este preocupată să găsească soluţiile cele mai potrivite si eficiente din punct de vedere pedagogic,...

Universitățile medievale în Europa Occidentală (secolele XII - XV)

Introducere Actualitatea temei. Dacă ar fi să ne punem scopul de a defini, printr-o singură frază, esenţa învăţământului superior din prezent,...

Cultura Organizațională în Școala Românească

I. Introducere Lucrarea are ca scop identificarea unor trăsături specifice culturii organizaţiei şcolare. Ne naştem într- o cultură, ne formăm şi...

David R. Dupper

Capitolul I În acest capitol vom discuta despre: - Perspectiva ecologică ca și cadrul organizatoric pentru practica asistenților sociali în...

Aptitudinea Pedagogică a Profesorului Văzută prin Prisma Stilului de Management

INTRODUCERE Considerate insuşiri fizice sau psihice care asigură reuşita într-o anume activitate, aptitudinile constituie componente ale...

Formarea Continuă a Cadrelor Didactice - Factor de Creștere a Calității Educației Primare

Analiza de nevoi privind perfectionarea si formarea continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar din judetul Mures Pe parcursul...

Influența bizantină în Moldova și Țara Românească în viziunea lui Alexandru Elian

1. ARGUMENT Alexandru Elian constituie o personalitate complexă, care stârneşte admiraţia pe parcurs ce incerci sa cuprinzi ceea ce a adus, prin...

Cultura organizațională și rolul ei în dezvoltarea instituțiilor publice

Introducere Cultura organizațională este un concept în care s-au afirmat recent și a influențat semnificativ modul de gândire și acțiune al...

Ai nevoie de altceva?