Psihopedagogia Tinerilor si Adolescentilor

Cuprins proiect Cum descarc?

1.Metode de cercetare a adolescentiilor,tinerilor si adultilor.3
2.Influenta mediului asupra personalitatii tinerilor si adultiilor.11
3.Psihopedagogia copiilor cu dificultati de invatare.15
4.Teoria si metodologia evaluarii si instruirii.19
5. 3 Proiecte didactice.28
6. Bibliografie.38


Extras din proiect Cum descarc?

Metode de cercetare a adolescentilor,tinerilor si adultilor
Caracteristici generale ale varstei adolescentei
Psihologia adolescentului si adultului ofera date, concepte, idei, explicatii cu privire la evolutia psihica a individului, odata cu incheierea copilariei acestuia si pana la sfarsitul vietii. Psihologia adolescentului si adultului poate fi definita ca fiind acea stiinta care cerceteaza legile si conditiile de dezvoltare, maturizare si chiar de involutie (de regresie) a psihicului uman, in perioada cuprinsa intre varsta adolescentei si pana la sfarsitul vietii unei persoane.
Metodele de cercetare sunt cele indicate in psihologia copilului, modul de aplicare al acestora avand totusi, un anumit specific: 
o in utilizarea metodei observatiei spre exemplu, prezenta observatorului si evidentierea misiunii acestuia pot influenta puternic conduitele adolescentilor, in conditiile constiintei de sine intensificate, a acestora. Odata cu depasirea varstei copilariei, poate fi utilizata si autoobservatia, autoanaliza, introspectia, etc. 
o metoda experimentala poate fi aplicata intr-o organizare mai complexa decat in copilarie, cu mentionarea scopurilor experimentelor si cu respectarea normelor etice si deontologice;
o metoda anchetei pe baza de chestionar poate fi larg aplicata incepand cu perioada adolescentei, putand fi utilizata si autoadministrarea probelor;
o analiza produselor activitatii are, deasemenea la aceste varste, un mai larg teren de aplicare.
o testele ce pot fi aplicate incepand cu varsta adolescentei, sunt mai variate si mai complexe.
Psihologia adolescentului si adultului are stranse legaturi teoretice si metodologice in primul rand cu psihologia copilului, cu psihologia genetica si cu biopsihologia si de asemenea, cu toate disciplinele fundamentale si aplicative ale acestui domeniu al cunoasterii.
Definitii ale adolescentei
Despre adolescenta s-a scris foarte mult, fara a se gasi insa explicatii satisfacatoare pentru toate intrebarile si problemele caracteristice acestei varste. Adolescenta este cu siguranta o etapa a schimbarilor, iar parcurgerea lucrarilor care abordeaza aceasta problematica arata ca nici o alta varsta nu a fost caracterizata prin atatea atribute, epitete si metafore.
Asadar, adolescenta poate fi privita din unghiuri extrem de diverse, iar interpretarile conditionarilor si transformarilor care intervin in aceasta perioada sunt complexe. Adolescenta este privita de multi autori ca fiind o perioada foarte ,,dificila"a vietii, in care indivizii sunt puternic stresati si instabili afectiv, datorita faptului ca trebuie sa faca fata unor schimbari spectaculoase, atat pe plan biologic, cat si pe plan psihologic si social. Unele dintre aceste schimbari se refera la schimbari fizice si fiziologice importante, care au loc la pubertate si la transformarile specifice acesteia, care apar la nivelul comportamentului sexual.
Etimologic, termenul adolescenta are originea in verbul latin adolescere care inseamna a creste, a se dezvolta, punand accent in special pe maturizarea biologica si dezvoltarea psihologica specifica acestei varste. Totodata, pe plan subiectiv, psihologic are loc un proces de schimbare a imaginii de sine, care intra in conjunctie cu tendinta adolescentului de a se autodefini. Aceasta ,,creare" a unei noi identitati are loc, adesea, prin raportarea la imaginea adultului sau prin opozitia fata de acesta si adoptarea in schimb, unor norme sociale si de grup prezente la ceilalti tineri din aceeasi generatie. 
Schimbari majore apar si in plan social: adolescentii petrec tot mai mult timp cu alte persoane de aceeasi varsta si mult mai putin timp cu parintii si familia, decat atunci cand erau copii. Totodata, adolescenta este perioada in care se iau decizii importante pentru dezvoltarea personala si se fac planuri cu privire la viitor. De exemplu, in perspectiva alegerii unui traseu profesional, adolescentii trebuie sa decida ce tip de liceu/facultate doresc sa urmeze, ce examene sa sustina, daca sa urmeze studii universitare sau sa-si gaseasca un loc de munca, etc. Chiar daca adolescenta este varsta unor importante schimbari in viata unei persoane, nu este obligatoriu sa fie insotita - asa cum s-a sustinut adesea - de conflicte si crize adaptative dramatice. Cercetarile realizate in ultimii ani asupra adolescentei au aratat cu claritate faptul ca aceste caracteristici depind mai ales de aspectul si calitatea (autenticitatea) relatiilor cu familia, scoala si grupul de prieteni, de contextul mai larg, cultural si social in care adolescentul se dezvolta.
Adolescenta si postadolescenta incheie asadar, primul ciclu al dezvoltarii umane. Spre deosebire de copilarie, adolescenta ocupa un loc aparte in istoria personala a fiecarui individ. Intrarea in acest stadiu accentueaza constientizarea multiplelor schimbari si transformari care-i sunt caracteristice. Adolescenta ramane in amintirea tuturor ca un fel de revelatie, de trezire, ca o trecere de la existenta oarecum "calma" din copilarie caracterizata de relatii simple cu ambianta si cu sine, la o deschidere deosebita fata de lume si univers, la intelegerea locului ocupat in lume, a rostului vietii, la preocuparea constanta pentru viitor si la efortul personal de a deveni adult.
Principalele sarcini ale dezvoltarii in adolescenta sunt:
o Crearea unei identitati stabile, cu scopul de a deveni un adult matur, complet si productiv (Perkins, Adolescence: Developmental Tasks, 2001). Pe masura ce isi dezvolta o constiinta de sine clara, experimenteaza diferite roluri si se adapteaza la schimbarile pe care le traieste, adolescentul realizeaza o serie de pasi in cadrul evolutiei, pasi care reprezinta ei insisi sarcini importante ale dezvoltarii. 
o Dezvoltarea de noi relatii sociale, in special cu covarstnicii, relatii mai mature, bazate pe intimitate, incredere si respect fata de alte persoane, aparitia constiintei apartenentei la generatie. Adolescentii invata treptat, experimentand, sa interactioneze cu ceilalti intr-o maniera mai apropiata de cea adultilor. De retinut este si faptul ca maturizarea fizica joaca un rol important in relatiile cu egalii: adolescentii care se maturizeaza mai lent (sau mai rapid) decat ceilati vor fi eliminati din grupul de covarstnici si vor intra in grupuri cu un nivel similar de maturitate fizica si relationala.
o Dezvoltarea rolului social de barbat, respectiv femeie. In aceasta etapa adolescentii dezvolta o definitie proprie cu privire la ce inseamna a fi ,,barbat" sau ,,femeie". Ursula Schiopu explica faptul ca limitele sunt imprecise deoarece ,,debutul si durata adolescentei variaza relativ in conditii geografice si de mediu socio-economic si sociocultural, dar mai ales socio-educativ" (1997). Ralph Linton (1936) defineste doi termeni fundamentali in psihosociologia personalitatii: status si rol. El acorda termenului de ,,status" intelesul de ,,loc al individului in societate", definitorie fiind ,,colectia de drepturi si indatoriri", care este asociata pozitiei sociale a individului. Rolul, in conceptia autorului, reprezinta aspectul dinamic al status-ului, cuprinzand manifestarile specifice ale acestuia.


Fisiere in arhiva (1):

  • Psihopedagogia Tinerilor si Adolescentilor.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!