Valorile Educatiei

Extras din proiect Cum descarc?

Valoarea actului educativ tine de cum reuseste cadrul didactic sa-si castige autoritatea in randul elevilor si al celorlalte cadre didactice
Cum isi castiga dascalul autoritatea?

- Cunostinte profesionale temeinice 
- Caracter ferm si perseverent
- Dragoste sincera fata de copii
- Exigenta fata de dezvoltarea personalitatii elevului 

Autoritate - calitate indispensabila a cadrului didactic de a fi ascultat si respectat de elevii sai in indeplinirea indatoririlor scolare, prin reducerea in fapt a dispozitiilor si sfaturilor sale. 
- autoritate de ordin exterior, formal -se obtine prin recurgerea la o tinuta si un ton aspru, la amenintari si pedepse, note proaste etc. 
- autoritatea de ordin intern, moral - se obtine prin prestigiul cadrului didactic ca rezultat al maiestriei didactice si al tactului pedagogic.

Tact pedagogic - simtul masurii si capacitatea de actiona potrivit scopurilor educatiei, tinand cont de specificul elevului si al situatiei educative concrete.

Maiestrie pedagogica - priceperea de a actiona in diferite situatii, prompt, eficace in conformitate cu scopurile pedagogice. Ea presupune indeplinirea a trei conditii fundamentale de ordin psihologic si pedagogic:
- cunoasterea de sine si a elevilor;
- iubirea profesiunii si a copilului; 
- capacitatea de a realiza in copil o energie, o valoare, ea insasi creatoare de alte valori culturale, materiale si spirituale.

Valoarea educativa a exemplului personal

,,Prin tot ce intreprinde si prin exemplul personalitatii sale, invatatorul este un modelator al structurii personalitatii copilului in stadiul cel mai hotarator al devenirii sale". 

,,Exemplu personal si increderea copiilor in dascal e temelia pe care se cladeste educatia"

Autoritatea si respectul de care se bucura educatorul sunt direct proportionale cu influenta pozitiva a exemplului sau personal. Copiii observa orice manifestare a educatorului si de aceea intreaga lui purtare si activitate care se desfasoara in fata lor influenteaza rezultatele educatiei. Invatatorul este privit zi de zi, ceas de ceas de ochii curiosi ai copiilor carora nu le scapa nici un amanunt, nici o nuanta a atitudinii pe care o are fata de intreaga clasa sau fata de anumiti elevi, a felului cum se comporta cu ceilalti adulti, sau cum reactioneaza la anumite incidente petrecute intre scolari, cum participa la evenimentele sociale, cum se comporta in afara scolii. Toate faptele sale, aspectul sau exterior, felul sau de a vorbi, intregul stil de viata si de munca al profesorului se reflecta in conduita elevilor, in personalitatea lor. Elevii, mai ales pana la o anumita varsta, cauta un model, un exemplu uman ideal atat in familie, cat si in scoala. 
Autoritatea dascalului - mai mult decat in alte profesii - depinde nu numai de pregatirea lui profesionala, de maiestria pedagogica personala, ci si de calitatea sa ca om, de personalitatea sa. Lui i se cere sa aiba nu numai inteligenta, ci si constiinta, talent si daruire de sine, dragoste si intelegere fata de copii, fata de profesia pe care o onoreaza. Un bun invatator trebuie sa fie convins ca influenta educativa a personalitatii sale asupra elevului nu poate fi inlocuita de nici un fel de mijloace de educatie. Pregatirea temeinica de specialitate, tactul si maiestria pedagogica, priceperea si straduinta de a crea in clasa o atmosfera favorabila pentru indeplinirea constiincioasa si cu initiativa de catre elevi a regulilor stabilite sunt de neinlocuit. Acest lucru impune un permanent autocontrol, o continua autoeducatie in sensul autodesavarsirii. Autodesavarsirea se realizeaza eficient in sensul imbogatirii multilaterale si diverse a cunostintelor pe care i le pune la dispozitie prezentul. Educatorul trebuie sa fie un om al timpului sau. Cei mai multi sunt de parere ca educatorul trebuie sa aiba si talent; dar, ca in orice arta, reusita se datoreste si capacitatilor de munca, virtutilor personale ca: inteligenta, constiinta indeplinirii datoriei, competenta si, mai ales pasiunea, care tine de inima omului. Nu trebuie sa se calauzeasca dupa reguli si scheme gata facute, dupa retete pedagogice, ci dupa inteligenta si constiinta de om, dupa idei creatoare calauzite de marea dragoste fata de copii.

Garantia indeplinirii, in cele mai bune conditii a functiilor didactice si educative, culturale si sociale ce-i revin invatatorului o constituie personalitatea si competenta profesionala a acestuia.
Deci, ca un invatator sa-si indeplineasca nobila misiune si sa castige o autoritate autentica in randul elevilor trebuie sa aiba:
a) o puternica personalitate
b) o temeinica pregatire profesionala.

Personalitatea
invatatorului influenteaza in mod semnificativ, succesul procesului de invatamant; la fel de mult personalitatea sa influenteaza formarea intelectuala si morala a elevilor cu care lucreaza. Influenta personala a invatatorului nu poate fi inlocuita nici de manuale, nici de instructiuni, nici de pedepse si recompense, nici de noile tehnici moderne audio-vizuale.
Dintre cele mai importante trasaturi ce caracterizeaza personalitatea invatatorului amintim:


Fisiere in arhiva (1):

  • Valorile Educatiei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!