Cuprins
- Argumentul 4
- CAPITOLUL I
- AUTISMUL. PERSPECTIVE TEORETICE
- I.1. Definiri conceptuale. 6
- I.2. Cauze ale apariţiei autismului 10
- I.3. Simpatologia autismului 11
- I.4. Diagnosticul patologiei autiste 17
- I.5. Tratamentul şi evoluţia copilului cu autism 19
- I.5.1. Limbajul şi comunicarea copiilor cu autism 22
- I.5.1.1.Aspecte generale legate de comunicarea şi limbajul copiilor cu autism 23
- I.5.1.2.Dificultati specifice de comunicare 25
- I.5.1.3.Tulburările de limbaj propriu-zise 26
- I.5.2. Teorii reprezentative autismului 28
- CAPITOLUL II
- ASISTENŢA MATERNALĂ. PERSPECTIVE TEORETICE
- II.1.Asistenţa maternală. Definiri conceptuale 30
- II.2.Profesia de asistent maternal. Criterii şi etape ale atestării 31
- II.2.1. Evaluarea iniţială a asistentului maternal 34
- II.2.2. Procesul de pregătite a asistentului maternal profesionist 35
- II.2.3. Atestarea asistentului maternal profesionist 36
- II.2.4. Plasarea şi îngrijirea copilului la asistentul maternal profesionist 37
- II.2.4.1. Procesul de potrivire 37
- II.2.4.2. Rolul şi responsabilităţile asistentului maternal profesionist 39
- II.2.4.3. Decizia de plasament/încredinţare 40
- II.2.4.4.Mutarea propriu zisă a copilului la asistentul maternal profesionist 41
- II.2.5. Urmărirea plasamentului/încredinţării 42
- II.3. Copilul persoană atestată 44
- II.3.1. Identificarea copilului care beneficiază de serviciile de plasament/încredinţare 44
- II.3.2. Nevoile de bază ale copilului care beneficiază de serviciile de asistentă maternală 44
- II.4. Teorii representative asistenţei maternale 46
- II.4.1. Teoria îngrijirii 46
- II.4.2. Teoria ataşamentului 47
- II.4.3. Teoria identităţii 48
- CAPITOLUL III
- ASPECTE LEGISLATIVE
- III. Legislaţie 49
- CAPITOLUL IV
- ASPECTE METODOLOGICE ALE TEMEI
- IV.1. Scopul cercetării 52
- IV.2. Obiective şi ipoteză 52
- IV.3 Metode şi tehnici folosite 52
- IV.4.1. Tehnica documentării în asistenţa socială 53
- IV.4.2. Tehnica studiului de caz 53
- IV.4.3. Metoda observaţiei 54
- IV.4.4. Metoda interviului 54
- CAPITOLUL V
- ANALIZA REZULTATELOR CERCETĂRII
- V.1. Prezentarea şi analiza studiilor de caz ale copiilor ocrotiţi de asistenţi maternali profesionişti 58
- V.2. Prezentarea şi analiza studiilor de caz ale copiilor din Centrul de
- Plasament 70
- Concluzii finale 102
- Anexe 104
- Bibliografie 105
Extras din proiect
ARGUMENT
Încredinţarea copilului la un asistent maternal este o masură de protecţie de tip familial realizată în interesul superior al copilului aflat în dificultate. Prin această măsură de protecţie copilul este ocrotit în cadrul unei familii, alta decât cea biologică, de către o persoana special selectată şi pregătită în acest scop.
Plasarea copiilor în afara propriei lor familii este un fenomen complex. Pentru plasarea copiilor trebuie luate în considerare nevoile şi personalitatea copiilor plasaţi.
Am ales această temă deoarece consider că acesti copii cu autism necesită mai multă atenţie, mai mult sprijin din partea societăţii, din partea persoanelor specializate. Din păcate, aceşti copii trăiesc într-o lume aparte, nu pot comunica şi relaţiona cu cei din jurul lor ,fără ajutorul unor specialişti, a unor îngrijiri speciale. De multe ori anormalităţile comportamentale sunt observabile de la cele mai fragede vârste. Dacă în primele luni de viaţă copilul autist are un comportament normal, treptat el îşi pierde interesul faţă de mediul în care trăieşte, se închide în sine. În funcţie de gradul handicapului,copilul răspunde din ce în ce mai puţin la stimulii exteriori
Copiii cu autism sunt uneori foarte sensibili şi pot reacţiona puternic la sunete, atingeri, mirosuri sau imagini. Aceşti copii se pot ataşa exagerat de unele obiecte, fac diferite mişcări stereotipe cum ar fi legănarea, răsucirea mâinilor. Însă sunt şi copii care au un comportament agresiv şi chiar automutilant.
Tema studiată şi analizată în această lucrare este ”asistenţa maternală a copiilor cu autism”. Motivele pentru care am ales această temă sunt diverse şi le voi prezenta succint în cele ce urmează. Ceea ce ma determinat să aleg acest subiect au fost cazurile de încredinţarea a copiilor cu autism , la asistenţi maternali profesionişti din Scânteia, judeţul Iaşi. Observând periodic persoane, întâmplări şi evenimente legate de subiectul asistenţei maternale , de modul cum sunt educaţi , îngrijiţi acesti copii, mi-am propus să aprofundez într-o cercetare elebotară pe această tematică. Am considerat problematica asistenţei maternale un subiect incitant, în acelaşi timp relevant pentru asistenţa socială. Scopul acestei lucrări este de a vedea dacă aceşti copii cu deficienţe sunt la fel de bine îngrijiţi, crescuţi ca nişte copii fără deficienţe.
În acest scop am realizat în primul capitol o documentare teoretică cu privire la autism , caracteristicile copiilor cu autism , la limbajul şi comunicarea cu aceşti copii, la tulburările acestor copii.
În capitolul doi am realizat o documentare teoretică, în care am clarificat noţiunea de asistent maternal profesionist, am descris ctiteriile şi etapele atestării , precum şi particularităţile copilului ca persoană asistată.
Într-un următor capitol al treilea am făcut precizări referitoare la principalele acte normative care reglementează asistenţa maternală şi protecţia copilului aflat în dificultate.
Capitolul al patrulea cuprinde noţiuni legate de metodologia cercetării. Datele studiului au fost culese prin metoda interviului şi tehnica studiului de caz , completate cu observaţia participativă şi documentarea teoretică. În ultima parte a lucrării respectiv capitolul al cincilea,am prezentat principalele concluzii rezultate în urma documentării şi cercetării empirice.
Copiii indiferent de starea lor de sănătate fie dobandită genetic fie apărută pe parcurs, reprezintă în esenţă viitorul societăţii în care trăim. Noi cei maturi, pentru rezultate cât mai eficiente avem datoria de a-i proteja şi de a le oferi sprijin şi condiţii optime în tot ceea ce fac.
Autismul este o boală destul de severă, care duce de multe ori la marginalizare , la respingere. Acest lucru se doreşte a fi evitat prin îmbunătăţirea serviciilor de asistenţă socială, încercând să se evite pe cât posibil instiuţionalizarea.
CAPITOLU L I
AUTISMUL.PERSPECTIVE TEORETICE
I.1.Autismul Definiri conceptuale
Copiii pe care astăzi îi considerăm autişti sunt cunoscuţi de sute de ani, sub diferite denumiri, originea lor fiind învăluită în mister.
Autismul a apărut în conştiinţa opiniei publice în ultimii ani ca urmare a unor frecvente rapoarte ale Mass Mediei. Acestea reflectau o creştere a numărului de pacienţi cu autism ce necesitau tratament. Astăzi asistăm la o continuă cerere de servicii pentru persoanele care suferă de autism, la toate vârstele, indiferent de severitatea acestei boli.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Asistenta Maternala a Copiilor cu Autism.doc